ESC's flashen via Cleanflight

Ik probeer mijn ESC’s te flashen via Cleanflight en BLHeli suite, maar kom niet verder dan dit.
Heeft iemand daar ervaring mee of weet een goede walkthrough?
Dank.

Goeie vraag, ik ben niet verder gekomen dan dat ik snap dat er een BLheli bootloader op je ESC’s moet zitten en geen SimonK want die laatste daar werkt het niet mee.

Een duidelijk Nederlands verhaal van hoe en wat nou precies zou erg leuk zijn inderdaad.
Dus, wie voelt zich geroepen ;D

Dit is beta functionaliteit. Het is dus nog niet goed beschreven.

En zal dus ook niet werken als je met de standaard Cleanflight firmware werkt. je geeft ons eigenlijk weinig tot geen informatie. Lastig om je dan te helpen. Mijn gok is dat je geen Betaflight hebt geflashed.

Tot zover:

BLHeliSuite 14103
Betaflight
Configurator 0.66.0
4x BlHelis Emax 12amp
en Naze32 ver. 5

Nu alleen nog goede uitleg :wink:

Dat is het nadeel van werken met beta software. Je zult je veel moeten gaan inlezen en de ontwikkelingen moeten gaan bijhouden. Als iemand nu een handleiding zou gaan schrijven is er een goede kans dat die een week later alweer is achterhaald. Daarom nemen ze daar nooit de moeite voor.

Als je vandaag de dag met de BLHeliSuite verbinding wilt maken met de ESC’s zul je je quad stroom moeten geven(lipo aansluiten), de USB kabel moeten aansluiten en de laatste versie van BLHeliSuite op moeten starten (14.1+). Kies vervolgs interface E of 6 uit de lijst (http://imgur.com/FdCxUts) - dat is afhankelijk van je ESC. Vervolgens kies je linksonder naast ‘port’ de naze32. En klik je op connect.

maar dit gaan alleen werken voor ESC’s met de BLHeli bootloader(let op - dat je BLheli firmware op je ESC hebt staan wil niet zeggen dat je de blheli bootloader hebt).

Meer informatie:

Succes!

BLhelisuit 1.10 is niet meer in beta hoor, hij is gereleased een paar dagen terug.

Naja, ik ga wel eens kijken hoe ik een BLheli bootloader op m’n esc’s krijg (zit nu SimonK bootloader op). Een Arduino Nano heb ik nu in bezit dus zou het redelijk makkelijk moeten gaan. We zien het wel.

Met BLHelisuit 1.10 zul je cleanflight bedoelen. Die is inmiddels uitgekomen ja. Maar de 1wire passthrough is hier nog niet in meegenomen in 1.10. Zie mijn eerdere link. Hij is nog niet gemerged door Hydra.

Oh en ik heb je een ‘vind ik leuk gegeven’ door mis te klikken. ;D Maar je hebt hem verdiend hoor :stuck_out_tongue:

Ach ja, cleanflight bedoel ik. En bedankt voor de like, ik heb je teruggeliked !

Ik vind het een beetje vaag gaan al die veranderingen met cleanflight/betaflight. Lijkt net alsof er maar wat gedaan wordt (is niet zo, maar zo lijkt het). Zal wel komen omdat het uit de open source hoek komt en dat heb ik altijd al een beetje een aanklooi hoekje gevonden :wink: Er komen mooie dingen uit voort maar het is on-overzichtelijk en niet echt te volgen als buitenstaander ook al is het technisch interessant voer, dat dan weer wel :slight_smile:

Het probleem is dat mensen Betaflight gaan flashen met het idee dat het een product is voor iedereen. Dat is nou eenmaal niet zo. hier wordt in geexperimenteerd, en je krijgt geen release note bij nieuwe builds. Het is beta software voor een selecte test groep.

Dus je moet github / rcgroups in de gaten houden om te weten wat je doet. Als je dat niet doet snap je niet waarom alles maar lijkt te veranderen(wat je geklooi noemt ;)). Als je pech hebt is de versie die je vandaag download niet compatible met de versie van gisteren en gooi je alles in de soep door niet je instellingen te resetten. En vaak zijn defaults nog nieteens ingesteld, dus kun je zonder de CLI in te gaan en aan de juiste knoppen te draaien nieteens verantwoord de lucht in (denk aan de failsafe wijzigingen).

Als je je houdt aan de stable builds van Cleanflight zul je deze problemen niet hebben. Maar je moet bij deze ALTIJD de release notes lezen. Ben het wel met je eens dat deze release notes een beetje karig zijn. Maar de docs van cleanflight daar in tegen zijn erg goed.

Antwoord is vrij simpel: esc’s moet de BLheli bootloader hebben. Meeste esc’s hebben de simonK bootloader waardoor hij niet werkt. Let wel! Bootloader is anders dan firmware!

Mooie video waarin het wordt uitgelegd: https://youtu.be/YWLk4qcQcvw

Kijk, Jaapp daar heb ik wat aan.
Ik ga het morgen gelijk proberen.
:thumbup:

Je hoort van mij als het gelukt is.

Het is mij wel gelukt om via Betaflight te connecten, net gedaan met mijn littlebee esc’s.
je moet wel zorgen dat je lipo is aangesloten, dan connecten op de compoort van je flightcontroler.
Als je dan op read klikt zouden je escs uitgelezen moeten worden.

Ook moet je wel zeker weten dat er al blheli bootloader is geinstalleerd op de esc’s

Bij werkte het ook met Betaflight en de littlebee’s. Let ook op dat je niet eerst verbindt met de cleanflight configurator, anders heb je de com-port al in gebruik en kan BLHeli er niet meer bij.

Ik heb nu geloof ik alles wel geprobeerd :crazy: . Gaat goed tot ik er stroom opzet, ESC’s gaan niet piepen. Dus mijn vermoeden en van anderen is, dat er geen BLHeli bootloader op de ESC’s zit. Jammer. Of zie ik nog iets over het hoofd?
Trouwens dit zijn mijn ESC’s. https://quadcoptersenzo.nl/ESCs/emax_12a_esc_blheli

Check ff de BLHeli documentatie. Bij deze Emax escs staat het volgende:

In order to use the bootloader, the resistor and capacitor circled in blue must be
removed. Removing the cap will increase the noise sensitivity of the input, and
may affect running performance.
It uses the “XP_12A_…” code.

Je moet ze dus even modden :wink: Succes ermee!

Het hele idee van het flashen via Cleanflight was dat ik ze op m’n quad kon laten zitten. :thumbup:
Gaat zo niet op, dus ik laat het maar zo. :expressionless:

En nog alle bedankt voor de moeite. :thumbup:

Ik heb zojuist de config van 4 Littlebee 20A esc aangepast via de cleanflight manier. Ik had de esc’s allemaal een apart naam gegeven toen ik de laatste versie er op had gezet voor het solderen. Daarna bleken ze allemaal de verkeerde kant op te draaien. Ik heb ze nu allemaal aangepast via Boris Beta flight op een Naze rev5 en laatste blheli suite. Ik heb sillabs Cleanflight (onderste van silabs) gebruikt en wel accu aan je quad hangen en juiste com port selecteren in blheli suite.

Ik zal eens ook kijken om een Usblinker functie in betaflight te implementeren voor degene met simonk bootloaders.