ESC's callibreren

Moet je als je de esc’s gaat calibreren via cleanflight een zender en ontvanger aansluiten.
Of kun je de ESC’s in cleanflight ook callibreren zonder ontvanger en zender.

Nooit getest eigenlijk maar moet wel kunnen lijkt mij, probeer dit eens zonder de ontvanger :

In base of cleanflight >> CLI

Connect de USB connector p het bordje en ga naar de CLI en typ hier volgende commandos op volgorde (begin met NIET aangesloten lipo en verwijderde props!)

• set mincommand = 2000 [ENTER]
  • save [ENTER]
  • set mincommand = 1000 [ENTER]
  • connect nu lipo en je zul je horen dat de regelaars in de calibratie mode komen
  • save [ENTER]
  • Nu zul je de calibratie bevestiging van alle regelaars horen
  • Effe rebooten en klaar, in motor test nog even controleren of ze allemaal te gelijk starten.

Een rx aansluiten en dan je rx aanzetten voorkomt dat de Naze blijft piepen omdat 'ie dan een radioverbinding heeft. Het maakt niks uit voor de calibratie maar het is wel een stuk rustiger :wink:

Sinds de motorsliders in de configurator zitten kan je daarmee je ESCs calibreren.

Vakje aanvinken om te unlocken,
Master slider naar 100%,
accu aansluiten,
Na de eerste piepjes master slider naar 0%,
Nog wat bevestigingspiepnes en je escs zijn gecali reert

Kan zowel in cleanflight als in de EZGui app. gaat op dezelfde manier, dus als je ooit in het veld opnieuw wilt kalibreren heb je aan je telefoon genoeg. Werkt super.

Ging bij mij wel mis. Heb ze eerst via de sliders gedaan, maar waarschijnlijk haperde de verbinding ofzo want motoren begonnen na calibreren pas veel later te draaien (rond 50% throttle).

De methode die Schiksie beschrijft werkt wel perfect.

Precies Jazzer :thumbup:, met de sliders moet je ergens onderin klikken met de kans dat je dus niet de juiste endpoints pakt, via de cli is veel nauwkeuriger omdat je dan een hard commando geeft met de exacte waardes.

Regelmatig lees ik dat gasten de ESC’s niet eens meer kalibreren. [member=284]BorisB[/member] doet het ook niet meer geloof ik.
Gewoon zorgen dat de BlHeli firmware en de instellingen van Cleanflight corresponderen.

In BlHeli:
min_throttle = 1060
max_throttle = 2000

In Cleanflight:
set mid_rc = 1500
set min_check = 1020
set max_check = 1900
set min_throttle = 1080
set max_throttle = 2000
set min_command = 1000

Je kunt ook de standaard waarden van BlHeli gebruiken, maar dan moet je Cleanflight dus ook weer aanpassen.
Zorg dat de min_throttle van Cleanflight altijd net wat hoger ligt dan BlHeli.

Gisteravond nieuwe Littlebee 20A’s gemonteerd, vanavond BlHeli 14.1 erop, eens kijken of het werkt zonder te calibreren.

Zou het dan niet zowel in BLheli als in Cleanflight:

min_throttle = 1060

moeten zijn? Je hebt nu 1060 bij de ene en 1080 bij de ander staan.

Ik moet dat ook maar eens proberen om de ESC’s te flashen met de Naze, klinkt handig :slight_smile:

Wat een aparte waardes weer…

Ik gebruik minthrottle 1100
mincheck 1030
mincommand 1000
maxthrottle 2000
maxcheck 1970

Master slider kan je ook met de pgup en pgdn toetsen bedienen als t goed is, maar met de muis slepen werkt ook gewoon, je doet met je throttle stick precies hetzelfde namelijk.
Zelf blijf ik voorstander van calibreren rechtstreeks via de ontvanger,

Mijn stick uitslag van de Taranis gaat van 985 tot 2015 (uit mijn hoofd).
Ik heb motor_stop ook niet geactiveerd, dus ik wil dat mijn motors rustig draaien wanneer ik ze arm,
dus heb min_throttle lager ingesteld dan 1100. Kan alleen als motors dat aankunnen. En dat kunnen de Cobra’s, geen gestotter etc.

Door min_throttle van CF altijd net wat hoger te zetten dan in BlHeli spinnen ze altijd alle 4 netjes op.

Hier een goeie uitleg over al deze commando’s. (http://blog.oscarliang.net/cleanflight-naze32-setup/)

MIN_COMMAND – lowest throttle value the flight controller can use, you should set it to the lowest value of your throttle. Note: When the FC is not armed, it will by default use the value of MINCOMMAND if your throttle is lower than MAXCHECK. You can use this command to simulate a max and min throttle signal, to calibrate ESCs. Default is 1000.

MIN_THROTTLE – the lowest throttle value that turns the motors on. If this number is set lower than the motors can reliably spin, it can cause the motors to stop spinning when hard yawing or during quick flips and rolls. This would cause loss of stability and control. Default is 1150.

MAX_THROTTLE – Your full throttle setting. Should match what your ESCS are calibrated for. Can be set a little lower if you want to have room for the motors to maintain balance and adjust speed at full throttle.

MAX_CHECK – Throttle must reach this number for stick commands while disarmed. Keep mincheck and maxcheck close to the endpoints of your throttle.

MIN_CHECK – When armed, if your throttle pass this value, MINTHROTTLE will be used instead, and motor will start spinning.

Note: If motor_stop is not enabled – motors will spin and idle at MINTHROTTLE speed when armed but will not react to changes until MINCHECK is reached.

En daar gaat het dus al fout…
De normale RC uitslag loopt van 1000 naar 2000 :wink:
Normaal stel je je zender zo af dat ze die range aanhouden.

Minthrottle is het stationair toerental, is idd vrij persoonlijk/afhankelijk van setup.
Als je motoren niet gelijk opstarten zet je minthrottle omhoog tot ze wel gelijk opstarten.

Of je stelt CF in op de waardes van de zender. Wat ik nu dus gedaan heb.
Linksom of rechtsom, maakt volgens mij allemaal niet zo uit.
Heb in ieder geval nog nooit geen problemen gehad. :wink:

Deze 2 staan eigenlijk totaal fout beschreven.

Min check en max check worden gebruikt als begin punt voor de stick commands voor alle stick axis! Als deze lager zijn dan je tx uitstuurt zul je niet kunnen armen of geen enkele stick command kunnen uitvoeren.
Daarnaast wordt de min check ook gebruikt voor yaw activatie op throttle. Onder deze waarde wordt yaw stick inactief zodat je kan armen en disarmen.
Dus als je tx 1000 uitspuugt als minimaal kun je min check beste 1030 ofzo houden. Heb je een TX wat 1050 als minimale waarde uitspuugt dan zul je niet kunnen armen met een instelling van 1030.

Thnx voor de uitleg!

Gister nieuwe FVT 20’s voorzien van BlHeli 14.1 en nieuwste Betaflight op de Naze32 gegooid.
Zonder de ESC’s te calibreren draait alles als een tierelier! Wanneer je BlHeli en Cleanflight goed instelt, hoef je dus niet te calibreren.