esc vraag

als ik 1 esc stuk heb ,is het dan het beste om ze allemaal te vervangen .
en zo ja
moet ik dan nog wat aan passen of bijwerken in mijne naze 32 earoflight (cleanflight software).

bvd

Nee, niet nodig. als je dezelfde kan krijgen is het geen probleem om 1 esc te vervangen. Je kan ze via de cleanflight passthrough dmv je naze programmeren: Wel zorgen dat ze dezelfde instellingen en dezelfde versie BLheli level hebben.

Zeker niet nodig wat hierboven werd gezegd :slight_smile: let ook even op type esc. Voorbeeld ik had KISS 12A op me mini, 1 kapot, kocht een nieuwe, was versie 1.2 geworden ipv versie 1.1. Is vaak net anders, snellere chip etc etc…

1 op 1 is no problem mits zelfde settings

Jah hoe kom je daar achter welke verzie.ik heb er een pressies de zelfde gekocht .en we hebben de motoren gecalibreerd.omdat ik gemerkt had dat 3 van de vier mtoren draaiden en de vierde pas als je de drone schuin naar rechs vasthoud.moet ik we bij vertellen dat mijn drone 4 dagen zoek was .buiten.

Wat voor regelaars heb je? En had je voor het vervangen van deze regelaar hetzelfde probleem?

nee niet het probleem gehad.
ik was mijn drone kwijt geraakt en pas naar vier dagen zoeken elke dag paar uurtje .vond ik mijn drone terug in het gras, achter het maisveld was i verdwenen
dus met weer en wind werd mijn drone beinvloede waaronder een aansturing van de motor later niet werkte .
heb het inmiddels opgelost ,en een esc vervangen en gekalibreerd nu werkt het weer.

ik merk wel dat 3 motoren tergelijke tijd stoppen de vierde loopt nog beetje na.
maak dat veel uit

Wat voor type regelaar gebruik je? Het lijkt op een instelling, even nalopen is mijn advies dmv een programmer.

Killerbee 20A mini

Geen littlebee? Deze littlebees kan je instellen dmv blhelisuite, hier te downloaden; https://blhelisuite.wordpress.com/

Via de cleanflight passthrough kan je ze eenvoudig upgraden en instellen. Vergelijk de huidige 3 escs eens met diegene die je hebt vervangen. Op de laatste staat waarschijnlijk damping light niet op aan of motor stop is niet geactiveerd.

Je kan ze ook individueel instellen dmv een arduino nano oid. (weet niet of alle draden gesoldeerd zitten op de FC of dat het plugjes in elkaar zit)

ok heb earoflicht gestart drone aangesloten,
en heb blhelisuit gestart.
word dan automatich de esc s herkent

heb gevonden bij info

er staat
found multi esc config in silabs mode

je heb master er 3 slaves mijn 2 de heeft ver rev 14.3 terwijl de rest 14.6 heeft

en er staat bij setup not in sync whith master eeprom layout different from master

dus wat jij vertelt is in iedergeval waar nu alleen nog gelijk zetten .

als m ij dat lukt

Eerst upgraden naar 14.6, die nr 2. Dan kan je de instellingen van een andere esc opslaan (of gewoon als screenshot vergelijken met de nr 2 en zo gelijk trekken) als ini en die weer laden op nr 2, dan heb je ze 100% gelijk. (Of wellicht gaat dit automatisch met passthroug, nog geen ervaring mee) Je kan de instellingen nu niet gelijk zetten, omdat 14.3 bv geen motor stop kent, terwijl dit vermoedelijk ook aan staat op de exemplaren met 14.6.

Heb je op de 4 escs 2 met een gedraaide draad aansgesloten op de motor? Anders kan het namelijk nog zijn dat de motorrichting omgedraaid is in de esc (geen punt, dit kan je zo aanpassen)

tis me gelukt een master en 3 slaves,allen het zelfde ,ook het schema waar alle 4 esc info naast elkaar staan .
als ik bij 1 motor de draai richting wil veranderen dan word die esc niet geplaats in het rijtje ,dus dan draai ik 2 van de 3 draden om en zet die optie in dat program terug zodat die esc weer in het rijtje staat .

Je kan trouwens in BLheli suite de esc onderin selecteren, je ziet daar 1, 2, 3 en 4 staan; standaard zijn ze allemaal geselecteerd. Als je nu 1 esc wilt aanpassen voor de draairichting, moet je die specifiek selecteren (de andere 3 uitzetten) Deze instelling wordt namelijk niet overgenomen van de ‘master’ (logisch, anders zou je nooit een esc met een andere draairichting in kunnen stellen)

jah dat klopt ik had zoiets gedaan maar niet op de goede manier ,immidels heb ik maar 2 van de 3 zw draden omgedraait.
alles draait gelijk en staat gelijkk en stopt gelijk.dusik blijf er vedder van af.

bedankt voor je info zeer nuttig geweest :clap: