Esc vervangen

Ik heb een esc kapot, afro 12A. Ik heb er dys 2300 motoren op zitten.
Ik zag op banggood een mooi setje flycolor20A voorbij komen. Kan ik mijn 12A vervangen voor 20A esc’s.

Wat kan er gebeuren, gaat er iets stuk?

De Flycolor 20A die ik op Banggood zie heeft een BEC. Heeft je Afro een BEC? Denk het wel toch?

4S lijken ze ook aan te kunnen.

Die Afro12A heeft een lineaire BEC. Bruce had in zijn ZMR build video al aanbevolen bij banggood altijd 1 extra te bestellen, zowel de dys2300 als de ESC. De mijne ook net stuk gegaan, maar had dus nog een reserve.

Wel grappig dat ik nu simpel aan de CleanFlight configurator kan zien of er een ESC defect is werkt, bij het aankoppelen van de accu blijft CleanFlight hangen met “Waiting for data”

[member=265]gijsvandenbroek[/member] weet niet of je kunt wel mixen, 3x 12A en 1x 20A van ander merk?

lijkt me niet handig om te mixen.

Zelf heb ik die flycolor’s hier ook liggen. Jammergenoeg was er eentje niet goed van en heb ik er 3 werkend…
Ze zijn trouwens ook echt wel lekker klein. Eigenlijk van hetzelfde formaat als 12A esc’s die ik er nu nog op heb zitten.

Koop er dus altijd ééntje extra!

Check dat ze nu ook een set van 4 stuks verkopen waardoor ze nog een paar euro goedkoper zijn!

Ik had een reserve maar die die is alweer in gebruik… Het is niet mijn bedoeling om ze te mixen 3x12a 1x20a maar ze allemaal te vervangen voor de 20a. Vroeg me af wat het scheelt in vermogen en of de motoren het wel aan kunnen.

tot zover mijn elektrotechnische kennis gaat…gaat het om maximale stroom.

Dus zo’n esc kan (door)géven en de motoren vrágen.

Het is dus van belang om te checken of je motoren niet meer stroom nodig hebben (ook met bursts) en of je accu voldoende electrische lading heeft (C-rating) en per seconden dus wel genoeg kan ontladen.

20 ampere is volgens mij zat voor de meeste motoren op quadcopters.

correct me if I am wrong :wtf:

De combinatie van bepaalde motoren met bepaalde props op 3S of 4S vragen een bepaald vermogen (ja, er wordt veel ‘bepaald’ ;))

Je ESC’s moeten dat kunnen leveren. De maximale vraag staat gelijk aan full throttle. Aangezien de meesten op 70/80% throttle vliegen, kunnen de ESC’s het vaak wel aan. Mijn Cobra 2204/2300’s vragen ca. 25A met de HQ5045’s bij full throttle.
Ik heb er 20A ESC’s aan hangen. Die 25A wordt alleen gevraagd bij full throttle. Op 70/80% zit ik onder de 20A.
Daarnaast hebben de ESC’s een burst waardoor ze die extra Ampères wel overleven voor een korte periode, punch out.

Hier zo’n mooi tabelletje van mijn Cobra motoren met wat ze vragen bij gebruik van 3S of 4S bij meerdere soorten props.