Epiquad H 180 size

Van Quadcoptersenzo een prototype Epiquad ontvangen.
De setup die erop is gekomen is het volgende

4x Tiger MN1806 2300KV
4x LittleBee 20A Blheli 14.1 Damping Light
1x Naze 32 Acro met Betaflight (beta)
1x powerboard
4x HQ5045 BN
1x Frsky D4R-II
1x Immersionrc 200mw Raceband 5.8Ghz
1x Skyimage 5,8ghz Dome

Moest de armen iets aanpassen om alle 4 de M2 schroeven te gebruiken. De nieuwe versie die binnenkort binnen is zijn de armen precies goed voor 18XX en 2204 motoren

https://lh3.googleusercontent.com/y4-7EXPdlSHmO5rGnpmV0X02bxKQbjunxjwZ4OsWviyHo-z48l2CvFh04ytrv70Jp8dHR9r9RAFet56lq9VqJLHFTi53Qg6ujXf_3tRQDAOVFmVHpPQz7Qp2QX9qlslRVP1aUW5rZtGCfLfZ5xmjULDxsWA07XBH2Az4AGrYiykmyGsJsC4qKe-p8Mf01HxXW8Qv_nN1MK77ZoCnE3AsDEFun1ygxOLx22MIqw-dsfWA6S006dNo6gDhYH-J3iWHOmZ12jIx1fRT6BBqyeeX5-5zBWOBOvzYXQEoUd6bdBpzPtw57ovVKEMKdWpLpXr6kmYzIq0Gs1Bp3OXrH1e7JXCMaNz08PVBdetWRTKO3uzfpLrIyo90B-I2qFMRDVgwwabAPhWtL1wPsyyF5ZJz3yYySC7FmhU0ATAHLhJ-ekhfouf066BMXxzr-KcFysQ8qb5Rruu8I74_fZcQyKZzNIPwIhi81JaJADBncExP4u1zsi8eBvCSGtFgC7oMpQTonEo6vAUh2b8iT-xQKsCGmmhW7WrJ2iEao_RotwJbCyI=w561-h933-no

Wat een mooie motor zijn de Tiger 1806 2300KV toch

https://lh3.googleusercontent.com/-ovhnkeJksUBRmcOE9XQyaRSaT5apOuJLWXsux6eqZ3Om5aiubVS9WW6ayZ00aqIRGi22rhJGCuvHTJE_Rs4LxWypuHGy7VgPqXKt9GnFZgsodvX9hKG1LACaJ9hJvEdUPy1l44wdslhM5yshzAnIanTPNTXu5ayUZG_jHXCiypMeNZ876s1woHkvnAGPpCTioIOF-EjZfOhtjEXpvt4jL5bDHHf3QbricqqzmfTat94ii-H9KAbCk4CIETRuC3mtzBBf4WBFptnMqHJL6hVJz999cx9VrP62_K-fqzEe6I3oN2lCSsXD0D7jo7-htQeInWP3Rs9qeBszdqsG0svAmOqF-OiX5SuC4D9O8wB5-Squ_pPHaEs9_uvPl1U92vWCxNC0B5dEKy1AYE7NT9uSVbcRVTHFqCWd5PDNYXSOyKt4-LAM0e272sznuAd9aj7p9ixIGzezJen5NJM0Bqja-lFsp6ZjzXKjdlpZafZVpaswNA2LHzuVbDsMRzCnOaNLcg1TU1LbnKT1sBuYVCWRNtsS8z0qVx_KXJ-jkDaKxY=w561-h933-no

Alle 4 netjes gemonteerd, schroefjes voorzien van nagellak, trillen ze ook niet los. (en het kan ook weer los)

https://lh3.googleusercontent.com/_BhsFECwhlAmTtcBpgMA5jF_Rsp83nLHtF3pHGksUOHchtWn8JbzmIFUqK0AQLtjQh0kdSbanoEPhsoq73mnf4b1JfAmaElTklQCRmmpXw8vU3AuzttnfFNSbulECeXaa_kU-82bUIybyzJ3vvN2eQo0Fh8ZJ4dTwbTcZ00aWuPNwMdkFdbxB_VDGrKQlABSwfAG05Tj2nk3kaPp4p74eouGhMcu4g3XlgFcV5GThRPeg56S6l6MihygiFBiUKuBaQShocFl0MPkakJXprJglFhTj3fNhEWULU_CRx7bpdfXpzzGsJbFYgd46H6uoIm3oAsl6o0rmLTtjQjz6-z8_or_aBBPd7o8PKOi_ATHOaZ-9qzfMWXpZsaxOGybMczK-6IWzizKxMWM7DY3PF5Z1wDU7mrqf0EbYml_qrEEfxc9Ahev1v37K1_YEZ3AzXTfurn4g5S8GVWXHo1PO1KWV9fW3j3oHsEQNGh8VRCoA6s5bsGdLcOmxib85CACAmJGwSUwI7v4-O8iPIdpKvNOTXbgnbyechf4cDHrD9ygHiY=w533-h320-no

De Littlebee 20A draden verwijderd en de tiger draden ingekort voor een nette clean build

https://lh3.googleusercontent.com/K5r1LhyapRg8EcmxSnZXlbkccoYm-n3ze983r6jPR_cBUO7j6FL2CE9P_0bjWMOCOu5gcCOUETleyNFZ3ZOGFJL2DsvJIHVszbEs5tIAseaLsaYCYPlMwP4bgwJ5p_rxZjiQEYwGQ2YyoXFM2SpIftBlnQUNi5Xby9DuOH7xLLqqcXu_pqkouBPE2LbLtAnT_OVnvoyp7aj397hk0ttBdActZowZwneOpP_V2L-RUS-fyW-UfFKG959agzEHPgcGEMchZko1BrwKSAD40fMWlj-STmm1xDRuLpBQi-J8atXw_JTATrhV_MwBwtH5T08cy-_sShUyjosi5GadWV-CGR3Z4q_V0sRFI9IjPeXFZLHEd1OnYv7v750z9QpkEoUe_sd2iAdxA2jXj09Wy70ncMqSo1bTJTSEInQI9JLiNAmS1uR9LXYglPkqVyvKRIBvvUKEQgnkxl58UdlMRWxKkWmkvU0TNgXXrkC3rdY_koj5LTJI9d8kyqZOZJaHjEOmaNDd-Ry_olQVnYXjd63f6TYiw1tzfrkNFnARf0r5eoc=w561-h933-no

Daarna afgewerkt met tape, zodat ik er altijd snel bij kan komen voor eventuele vervanging

https://lh3.googleusercontent.com/1yoEJXiHMUpCe1IFSFn6s83S_bBeIxcm5wVP-hLe5MpYR2r7eB4qEHDxT0F8VIfnnbyApk5pYuHM7EdHmDnceppUHnAf3Pyxzs-imptjsMSjLqo4wHmmq80YqrnznYG5uzk0Wikfsdea351YtUmiBwBv4LHUoeWIddbnXWpWzK42rW-_FPGdBEC2IkxBPCCCdFLXFQZm9EcdDMdvI9ubYLWMHJcC8Sl47eDcpNhabEvlcnCc2iWqAs-0RgVJRb0ppPdaIwkzaQeiIvWKBOHfR4SJj8_rVZrF3jx_AnTAZyF7uaJ2wT8WQKEIU_7GrHIo9Yazy0-XqxhYdoRGt29m_ptXs0R_HL82tX6-wsMhltdzrhoFq0NQ_ELiKBQY0e4CkHlq62x-9tkxbz2i_pJnLcVXy35zhAtxuuP74GbWvE9uhZJlw2dGqimKS3KeTeznkvaLouvMvsTV64Jm1u3m276_giCY926xr2grYTqyE49Uex1Ho3k-b8kaKnA01mSYEgPaWGP1-nOtngOP23q-V9B0w_TauQb5CqviQgmtdr4=w561-h933-no

Powerboard gemonteerd en de esc draden gesoldeerd

https://lh3.googleusercontent.com/vLUH1pE4CUnngBpb1X6Q46XZXyzOqbXK9yvCrKf88AZTeOQGuq4TqNUjgISKMuhxA7svPoUzavfpveb6nOOicIhGdxMhuP2c_knjtkgeBK-3fuUMybWYCUvB6TGDox7jzOi3dXi7NNdV9DoJUzRBotQ7fyMUKGiuiDwwUgK2i7SkB3GyXqg-IcvYsXxMHKePyQqEmnfmhjwPgmhTgKz8hWL9i-pMYU6QwI9Xi22e-2GE1LfbkBIwEY4nj6VnLDtZfQ_usdg5JIuuUWArpLfsMkwvN07-Wyezb1OT6gV_vVctJvZSyfcnDLFN9kr_FhVjWuRFnFfWdsy6EtqfhfWIcE0nJt4ibBAzu1rHp3CuGw4_V82zQiiwnNphOPiMM1X6-q2kZ11mrUyQV0DBaUUCeGiggwALHgD-cASglxsFTS4C_gw3WE8bY31iefo1dju0UwJ2Ip8Ax_dRa-PYkOuVIwo3G-pgMogau_BFBab6ewidwclxznjRyz6uqxOTscnxBo1BEw3lgCY0kolSPGqWeiOl55gUgmtu32YYadxlA6o=w561-h933-no

Toen de frsky D4R-II uitgekleed en ontdaan van de pinnen en kartonnen bescherming. Dit scheelt allemaal gewicht en is niet nodig.
PPM draden direct gesoldeerd en daarna voorzien van krimpkous

https://lh3.googleusercontent.com/5naER5584qM4m7zzydhGQO3C6jfduwgB_SirHYtK2rElbFJQc3YHZDMHp1vcFxRQjlHqy0k8i8X_72vCFCWqpSfSagHOHuV40biyVoauSdFAa3jl3zuLXPdRd9_JikhqN8NMsT613Cl-dbwO7TQYJqf5K58co4MoRlq-zsvsPwBQ0eUes34Z8he9FfDZ4YO_DzhzMXnhyV_Tu7BFF105CEv_WiVodYa9242vWK-Kp2fBikIjsbvDa3JTbjkMGwDL1fDmEZySkDjZcYn7xQdysu8dcsavdVWuv7D3EabkSspg8G2Wu6_gOqRPd_XAAoUxNXTmKaIBSJJZ_0gFTU75zeSYBLqr8foZQzY5_-EA3fybLmpRgLKFFpa-EHaZDyFs3Q01TbJhy6OiZZiGPgSzlCAOUMdW4LoPh0cqic5OHaLf5lPHX8g-r9tHg4usw6buNe_FZ8UfhEU6T_xmrp6KDK7d9_3JdQY0qPTD-1Eu40BBn1IzvOccJgSkvNpIAB1mM3r-nfB0beEHOtV3BXeWndR6KAptmZgSSzOXSu0KngE=w1556-h933-no

Toen alles afgemonteerd om in CF(Betaflight de regelaars te flashen)

https://lh3.googleusercontent.com/HvhaWORIKGzBrja18ujvQsF20XKtMw7E0LROeQesNm0W6zcGV29hn53XhkDlIguitpLtnWaFbdvS3-e0-oUydo_CgbI12rlfNHXEMdte0wnENoHcygkiCzrTJkijax9BHqnhe0icx46F-9re23NBCRzgRzFwlAvAaf0GVLZ_PCP8dpDgx3VnXk18M214LJk-ZFA2kkO07dOVSj4pEnz3UVRK37UE8XbqBBsQMniuqsWQm0KFVrv9Y4MHQwufm9-wkxKK9r722bzoWUs7Zzt2sZ7QO6duSNGWiZ2ZIjoBlbDuF6SmOlrpXmAO5ibgWgVPqYQB-xePCHwsY9N9cQ7L5ZDYxq8FlbEvQT7hgCWLjKPq5oAhMRM4N8QfkzikdNDURtf9To4Dlg2I2QyUHZFgj8dwPZXffVhtZSjJ26w73YRgfZrY1pBnXHYcQdvkABlXvQCOLLe_6vQ84y_fwedCOzxJhWBYYaCSybgDepUplqtcsEahxYlkSaGXt5EIZc3sdXHX169Bl6_0d0Nphb8WtoiayIUp5o8FZ_8Fl0iEqTg=w1556-h933-no

Cam gemonteerd en pololu er tussen gesoldeerd om de cam vanuit de vtx te voeden.

https://lh3.googleusercontent.com/ZtzCQpP8cfsveWjSJcz0cB4DmftsngWju3-JWghMgDtfUQ7y5YpR9UU1txRccMRGJlnemTJ2Dvh54Ch95q2WopGftatw0ASrsykRguwKDpqJOxpd5MOUWrcP-dti5d5zjAoeplo4KlNosgIjASABRX8qTTNclxory6okwoeJI9eRKTaq49mwlmUrhfQtt5ESekEmmySzauryCiQvPJHEqi1-qfpMkcKmpnotoGDp5QhO1dppOd-s8OpxMVlul1x-AEzM7lAuKD03eoMB_syfxlxw9SLY1ZJbdqW9srFP134hs8374u3lqr8XWIWKDGnL3BBWSLtvRwZpb21S4SX2M567rIht0Kic7GgZD9k0TR7JsrznFAKuZyVzUYfina1Dyfm6Ib1dXQoQ_IMya67_EG-6dQAx3Gbb0xApioSE8FaAnoTBH6HsB8uhQ6Pfy10jpVtzwSAg8WySz0bcoNiIQmJTXPMSZVHdwFAikbrL1cHNHyGE2XGmfdX9OxSv7vThGl89z2TiJyIFQ5DP5ctG3j05EP6zOro8O_wQnDIynZ0=w1556-h933-no

Daarna even een losse vlucht gevlogen door alleen even te kijken hoe de pids waren en de power.
Man o Man niet normaal, totaal gewicht nu 465Gram met 1800 75C 4s Lipo

Eind Resultaat

https://lh3.googleusercontent.com/UDRhxMvrG16yaa2EcffA9PbnoWwClWRv-FnRnVKmsrUvsPTPDJD_xWv_fjJEMCcH27UUQZvhsUhHIJjUDiDBKE-GAhJShCzrt1vlNXoIdoP_WY_oIRbakuqGU-DwggneniMxv6bKbKVL8LXUzLKvUzQ7a19Jp7qDzgfX_mfcNg3okYSrpE8oYhYvt9Dx7blS8QbQptdhckEOHWehceizDFChokiazwJBydlh-FpTy0E9R0z5S1buj4fglhuLPPXArVi2oBK9zGjCMwrWsJ7_Fe0YwRMdwW16yMtP-P3FD9zcJrd9Kj6DVTX4G15vpUQzo9Kd7DVkcnbo7CCnsE--z3V3rtN0AIu3bsgGOC55ofgMvl00TxyHqybh_XEk7VL1PlXDvGjMsBpbTWDIv6o9GJ9JBqdzY1kU2orkrdj3FckZeyatTwEg0DmyzMofk5oq90yKLmz2mrYS4DgfdghmJHsKVDM3p8LZq-wg2wtnIo5iJNMC6HXjD9tN9H8jSKoCM8ywPN7o2ptu5uPxSgak2OXnBCl4eDbCxu_j3gMM6u0=w701-h933-no

Was ff knallen vandaag

En nog een boompje gekust op full throttle :slight_smile:


Dat ziet er exact uit zoals [member=343]PieterB[/member]'s EpiQuad gisteren, nadat hij tegen een boom rolde ;D

Ja daar was weinig van over inderdaad. Beetje een baal weekend :slight_smile:

Boom is ho! :lol:

Zelf heb ik ook een EpiQuad 180H frame waar de gaten niet helemaal lekker uitkomen voor de Tiger 1806 motor. Hoe kunnen die armen het beste bewerkt worden? Door met een M2 ijzerboortje de gaten iets te verruimen? Of met een rattenstaart ofzo? Koolstof heb ik nooit eerder bewerkt.

Heb je een foto?

[member=407]Marijn[/member] alle verkochte Epiquad frames zijn gemaakt om motors van 1306 tot aan 2208 op kwijt te kunnen dus het lijkt me sterk dat de 1806 tigers niet passen.

Dit is de onderkant van de arm rechtsvoor in de normale vliegrichting gezien. De motordraden komen netjes in het midden van de arm uit. Beide M2 8mm schroefjes die ik apart heb besteld zijn handvast aangedraaid. Dit zijn de schroeven van de gaten die 16mm tegenover elkaar liggen. De andere twee liggen 12mm van elkaar. Je ziet hier dat er minder dan een half boorgat overblijft. De andere kant is nog minder. Ik heb nog geen ervaring met het bouwen en misschien begrijp ik gewoon niet wat de bedoeling is. :oops:


Kwartslag draaien misschien?

De smalle sleuven gebruiken. Dat de motordraden dan niet in een lijn zitten met de armen moet je voor lief nemen.

Dat ga ik proberen. Maar dit topic start met het relaas van een bouwer die aangeeft dat twee van de schroeven niet passen en daarvoor de armen heeft aangepast. Dat is precies mijn probleem ook. De motordraden komen in dit bouwverslag ook netjes in het midden van de arm uit, zoals je moet willen m.i. Dus dat doe ik dan braaf na. Een kwartslag draaien betekent inderdaad dat de motordraden gaan uitsteken precies op het punt waar ze aanhechten aan de motor. Dat worden hele zwakke plekken lijkt me dan die ik ook niet meer kan repareren. Het valt me op dat voor een X-quad de gaten wel logisch lijken te zitten. Maar ik ga het proberen en zal dan nog een foto maken.

Verder vraag ik me nog af hoe het zit met de bijgeleverde schroeven (los van camera-steuntjes). De M2 8mm schroeven van de motor heb ik apart gekocht, die zaten niet bij het frame en niet bij de motor. Bij het frame zat wel:
11 x M3 12mm
1 x M3 8mm
6 x M3 6mm

Die M3 8mm is denk ik dan per ongeluk verkeerd. Dat zal wel een M3 12mm moeten zijn geweest denk ik dan. Maar juist voor de PDB heb ik 8mm nodig. Het frame is immers 4mm dik, dus als je daar die 6mm voor zou gebruiken blijft er slechts 2mm draad over, en 12mm is teveel, dan komt de PDB veel te hoog.

Ok. Dat past. Zie foto. Ik ben er van uit gegaan dat die draden midden op de armen moeten komen, maar dat is kennelijk niet zo. Ik ga er nog een nachtje over slapen, maar ik denk dat ik de bouwer ga volgen en toch die gaten ga uitboren, want ook de aansluiting op de littlebee’s wordt er zo niet makkelijker en netter op denk ik. Je wilt toch een strakke quad opbouwen.


Ik heb al m’n motors op 180 size frames zo als op de laatste foto bevestigd. Nog nooit problemen mee gehad. Gewoon haaks terug en direct aansluiten op de ESC boven op de arm.

Bedankt voor je tip Pieter. Dat ga ik dan doen. Een vraag dan nog: De draairichting van de motor kan ik achteraf nog wijzigen toch met een Naze32 betaflight met littlebees? Want nu moet ik de draden op verschillende lengten afknippen. Dat haal ik dan niet graag weer los om te verwisselen. Ik heb die ESC’s nog niet geflashed.

Kan beide. Of twee draden wisselen, of wanneer je blheli 14.1 of later hebt via cleanflight. Staan genoeg tutorials over op YouTube. Succes en graag gedaan.