epiquad 210

Hoi Allen,

Ik ben echt een ‘noob’ op het gebied van bouwen en vliegen dus misschien is het een echt beginners probleemje!!

Ik loop tegen een probleempje aan met een epiquad x210?!
Misschien dat iemand me in de juiste richting kan brengen :slight_smile:

De quad is als volgt:
epipdb,
naze32,
littlebee 20A
Emax rs2205 2300

en voor nu op 3S

Zodra hij los komt lijkt of motor 4 aan het stotteren gaat…
althans dit is als we hem vasthouden en iets gas geven … (I know, unsafe practice!!)

Het geratel in het begin is een takje op de grond en niet de quad zelf :slight_smile:
ook duidelijk te horen en te zien op https://www.youtube.com/watch?v=WmIW_Eqbg5g

Ik heb de P al omhoog gebracht en ook omlaag gebracht maar het blijft hetzelfde… zou het aan de esc of motor kunnen liggen?!
Motoren en esc worden niet warm… dat lijkt dus ok… er zitten ook 3d geprinte kleine landing feets onder zodat de boutjes zeker niet te lang zijn. Bij start loopt alles smooth maar zodra je in de hoover gaat hoor je de hoge tonen van motor 4…
Helaas kan ik niet zo 1…2…3… in een open veld testen, zit met een gebroken been te klooien en moet nog 4 weken met die poot rondlopen… maar kan hem wel op veldje in de buurt wat hovering doen…

Heb je de esc’s gekalibreerd?

Dit kun je doe door in de cleanflight configurator bij motors de power op full te zetten, dan plug je de batterij in en trek je het balkje van power naar beneden. Je hoort een aantal beeps en dan unplug je de batterij.

DOE DIT ZONDER PROPS OP JE MOTOREN!

Yep, helaas… deze zijn meerdere malen gekalibreerd…

Zet die motor even op een andere regelaar, als hij dan mog stotterd dan mankeert je motor iets, draait ie goed dan moet je je regelaar vervangen

Denk dat de naze32 rev6 problemen geeft… (zelf ook meegemaakt)
Als je damping light (active braking) van je ESC afzet en het probleem is weg, dan weet je zeker dat de rev6 het probleem is.

Dit kan je doen door BLHelisuit te installeren op je computer en via de naze de little bees in te stellen zodat damping light niet meer aanstaat.

Als de jitter dan weg is, zijn er enkele optie:
1)de nieuwe EpiF3 van Quadcoptersenzo.nl aanschaffen (normaal zal de datum van lancering niet lang meer duren)
2)ergens een rev5 op de kop tikken en deze in de plaats van de rev6 plaatsen (moeten er wel enkele aanpassingen gedaan worden - verbindingen aanpassen)
3)Uiteraard kan je ook zonder damping light vliegen… maar dat is beetje terug naar het stenen tijdperk (1 jaar geleden of zo… lol)(heb je minder controle over je hoogte met de gasstick)

De website van Oscar Liang is hierbij een goede leidraad https://oscarliang.com/ :thumbup:

Ik kan het niet heel goed horen, maar zit dit geluidje er ook in?

Verder hoor ik gewoon heel veel oscillation…

Heb je de minimum throttle aangepast op de waarde waarop je motoren netjes beginnen te draaien? Zet het dan nog even 20 punten hoger om safe te zijn. Dit zou je theoretisch ook nog even moeten doen voor je max throttle voor optimale resolutie van je sticks na calibratie van je ESC’s

En check idd even de firmware van je ESC’s en kijk of je met de stock PIDs van betaflight 2.8 netjes de lucht ik kan komen. Ik zie zelden nog quadcopters die met deze PIDs niet fatsoenlijk de lucht in komen.
Het lijkt me ook niet direct een defect in een van de motoren of esc’s want anders had je wel een enorme afwijking gehad.
Als je met de stock PIDS en gecalibreerde ESC’s dit effect nog steeds hebt. Kijk dan of je (rustig) kunt hoveren met P=3.0 I=0.20 D=5 voor Roll en Pitch (laat yaw even voor wat het is). Hoveren zal dan wel flink lastiger zijn aangezien hij flink kan gaat zwengelen als een dronkaard. Neem dus voldoende afstand en check of de vibraties er dan uit zijn of minder zijn.

Met deze troubleshoot moet je denk ik weer een heel eind komen en kun je in ieder geval uitsluiten of het een hardwareprobleem is. Vooralsnog klinkt het voor mij als een tuningsdingetje :slight_smile: succes!

Als je motor soepel aan voelt, niet heet wordt en ook niet branderig ruikt, dan geloof ik niet dat het je motor is.
Ik heb wel wat lager problemen gehad met de RS2205 2300’s, maar daar gingen ze niet stotterend van draaien.

Maar het ziet er zeker uit als het ‘twitch’ probleem van een MPU6500. Die dus ook in de Rev6 zit.
Bijna 99% zeker dat wanneer je de FC verwisseld, het probleem weg is.
Ik heb het zelf ook gehad, maar dan met de LUX FC, zelfde MPU6500.

Als je er een BlackBox log overheen gooit, zul je ook spikes in Yaw zien waarschijnlijk.

Er zijn wat truukjes zoals in BlHeli de Dither wat hoger zetten of Damped Light uit zetten, maar dat wil je niet.

Bedankt allemaal!!

Ik heb genoeg om na te kijken, top!! Precise de dingen die ik zocht… Ik zal zeker ook kijken naar het rev6 verhaal, mede ook omdat het maar 1 enkele motor bereft. Mara nogmaals ik hen afdoende optics om hit te zoeken at de mogelijkheden zijn…

En ja de EpiF3 staat op mijn verlanglijstje… maar inderdaad nog geen datum van bekend…

Ik ga eerst de softwarematige opties na lopen en dan mocht het nodig zijn de motors eens wisselen… ik kan me niet voorstellen dat 1 van de opties het effect zal tonen!!!
Tanks again en zodra ik meer weet zal ik me melden!

Een motor verwisselen is de snelste manier om iets wijzer te worden. Maar je moet er dan, als het probleem blijft, m.i. ook rekening mee houden dat het in de ESC kan zitten, of zelfs ergens in de PDB. Doordat je quad wel stabiel lijkt te vliegen kan ik me moeilijk voorstellen dat het aan de FC zal blijken te liggen. Dan verwacht ik eerder instabiel gedrag.

Als je wilt kun je een rev6 van mij proberen. Die trek ik dan van een prima en met defaults vliegende EpiQuad 180H met EpiPDB af. Die druk je zo op jouw 210. Ik woon in Huizen. Als een andere rev6 wel werkt heb ik nog een nieuwe liggen die je kunt overnemen.

Als het aan de Naze zou liggen zou je dan niet even om te testen de motor op een andere motoraansluiting kunnen aansluiten? Of denk ik nu te simpel?

Voor alle genoemde punten is wat te zeggen… misschien is een wissel van motor inderdaad hetgene wat het meest directe resultaat geeft… als het nog steeds motor 4 is kan ik de esc van positie swappen…

Dit is een klusje wat ik morgen eens ga doen…

Oh en bedankt Marijn. maar ik heb er nu ook een rev6 in liggen… en ik ben niet zo mobiel de komende 4 weken … mijn poot zit in het gips voor minimaal de komende 4 weken :slight_smile: Maar in ieder geval bedankt voor je meedenken en je aanbod!!!

Heb exact hetzelfde probleem gehad, met dezelfde hardware.
Epiframe, naze rev6, rs2205 motoren.
Bij mij onstond het probleem toen ik van 1806 naar 2205 motoren ging.
Spontaan had ik toen hetzelfde vliegbeeld als wat jij nu hebt, daarvoor geen enkel probleem met de 1806 motoren.
Er zijn meer mensen met deze combinatie die dit probleem hebben, of hebben gehad.
Bij mij is het vreemd genoeg ook weer weg gegaan nadat ik alles zo’n beetje opnieuw los en vast heb gesoldeert. nu vermoed ik niet dat het aan het soldeerwerk lag, maar wat het wel is geweest, geen idee.
Damped light uitzetten zou het probleem voor velen oplossen, waarom ? de een zegt trillingen in het frame door het ‘braken’, de ander zegt, minder magnetisme als braking uit staat.
Ik heb geluk dat de twitches spontaan weg zijn, maar gerust was ik er niet op, vandaar dat ik de nieuwe epifc heb besteld.

Thanks… Waar kan ik die epifc bestellen of in ieder geval op de bestel lijst kan komen, quadcopterenzo zie ik nix?!
En aangezien ik toch de motor en waarschijnlijk de esc ga verplaatsen ben ik ondertussen alles aan het hersolderen… dus wie weet is het bij mij ook ineens weg…

Aangezien je dezelfde hardware runt op dit moment heb je dan voor mij de PID’s zoals jij ze hebt?!

O.a. kon je als Premium Pilot van dit forum de eerste versies van d’r EpiFC testen.

Hier nu even een mention voor [member=210]LiquiDAciD[/member] zodat hij je meer kan vertellen over deze nieuwe Flight Controler.

Het is overigens niet aan te raden om PIDs over te nemen van anderen. Net toch een andere accu of balance in de body is bepalend voor een goede tune.

Beter dus eerst even de waardes wat naar beneden schroeven om te zien of het daar überhaupt aan ligt.

Verwissel die FC voor één zonder MPU6500 (of een MPU6500 waar je gewoon geluk mee hebt) en je zult zien dat je probleem weg is…

Check ook de motor tab in de configurator eens. Daar kun je de motoren één op één controleren op noise.
Als één van de motoren veel noise creëert, dan kan dat ook de boosdoener zijn voor dit soort effecten in de gevoelige MPU6500.

Een Blackbox log zou veel handiger zijn in dit soort situaties. Zie je vrij snel wat er aan de hand is.

Dit klinkt toch echt als een ratelende motor…kan me niet voorstellen dat dit van de FC af moet komen.

Vette race sim btw die je daar gebouwd hebt Michael :slight_smile: en sterkte met je been.

Dit ziet er exact uit als de yaw twitches van een slechte MPU6500.
Ik heb het LUX topic op RCgroups bij gehouden en daar zag je dit vaker.
Soms minimaal, soms extreem zoals hier. Ik heb het ook gehad.
Ook voornamelijk bij het hoveren net als hier. Als je gas geeft wordt het iets minder.
Als je er een Blackbox log op los laat, dan zul je waarschijnlijk spikes in Yaw zien.

Ik kan nooit 100% zeker zeggen dat dat het probleem is, maar het ziet er exact zo uit, en klinkt ook zo.
En aangezien er een Rev6 in zit…

Maar die noise wordt ergens door veroorzaakt. Dat komt ergens uit het frame. Kan een rotte motor zijn.
Je zou kunnen proberen om de Rev6 flink te dempen met rubber ringen aan beide zeiden.
Sommigen hebben hem zelfs gemonteerd tussen schuim blokken. Dan zou het minder moeten zijn, of weg.

Ook kun je proberen in BlHeli de Dither op een andere waarde te zetten, waarschijnlijk hoger.
Of de Timing op Medium/High, of de braking uit zetten. Allemaal ‘truukjes’ die voor sommigen geholpen hebben.

Hoi Royce,

Het is inderdaad bij het hooveren… zodra je gas geeft lijkt en waarschijnlijk is het weg…

Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat ik niet de enige ben die dit probleem ondervind… dat betekend in ieder geval dat er iets aan te doen is… zij het een ander type FC dan wel in settings spelen…

Ondertussen hoef ik niet bang te zijn dat hij ‘kaduuk’ is…

Ik zal ff kijken wat ik kan doen aan het mogelijk dempen, de FC zit nu rechtstreeks op de EpiPDB, dus als ik de epibdb in zijn geheel weet te dempen, wie weet… en ik zal ook met de settings klooien van de esc’s

Het zijn allemaal dingen die je niet veel moeite kosten om het te proberen. Dus ik zou er zeker voor gaan. Wie weet!

ff aan het bijlezen rondom de mpu6500 van de rev6… kijkend naar diverse youtube filmpjes lijkt het er erg veel op… Zeker ook de combinaties van de hardware rs2005 2300, rev6 etc…

Maar op de rev5 zit de mpu6050 en volgens mij is de epiPDB ook geschikt voor de rev5 en schijnbaar is de rev5 niet of minder gevoelig voor de vibraties… dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn… In het ergste geval heb ik een rev5 ‘over’, in ieder geval beter dan 4 nieuwe esc’s…