Epiquad 180X Frame

Dank zijn Quadcoptersenzo.nl de Epiquad 180 X versie in huis. Nu ben ik niet zo een schrijver maar dit wil ik jullie niet onthouden. In een keurig nette doos met het logo er op heb ik de spullen zo als ik gewend bent van deze winkel netjes verpakt en snel ontvangen. De inhoud is simpel en doeltreffend voor dit frame. Er zit geen handleiding bij, maar met zo weinig onderdelen kom je daar makkelijk uit.

Zoals bekend is de Epiquad 180 in twee versies verkrijgbaar en mijn voorkeur ging uit naar de X versie. Wat je krijgt is een bottomplate in X vorm van 4 mm dik die voor mijn gevoel onbreekbaar is. Daarnaast een zakje met voldoende stand-offs ( 2 extra voor de opbouw van de H versie) In de verpakking houd je dan nog 3 carbonnen plaatjes over 1 voor de topdeck, 1 voor de cameramount met 2 rubber voetjes(antitrilling). De laatste is een frame die je eventueel kunt gebruiken voor je FPV camera. Waar ik mij over verbaas is de sterkte van het topframe met 4 stand-offs vang je al de klappen op. In tegenstelling tot de 250frames waar je er meestal 8 gebruikt. Basis hiervoor moet de stijfheid van de bodem zijn,daar is niets mee en zorgt ervoor dat alles netjes op zijn plaats blijft.

Er is op dit moment nog een PDB in ontwikkeling waar ik naar uitkijk. Want mijn ervaring is dat het nog een behoorlijke kunst is om alles binnen dit kleine frame netjes te plaatsen maar het is gelukt ….

Ik heb bij dit frame het laatste naza bordje aangeschaft maar nog niet in gebruik, dit omdat ik deze bewaar voor als de PDB binnenkomt die 1op 1 kan worden verbonden met deze naze versie6

De opbouw die ik heb gekozen bestaat uit zaken die ik nog voorradig had op de motoren na.

Tiger2204 2300KV
Dys30A Blheli 1.4
Naze32
Immersion 5.8 600 mw
700 tvl ccd 2.8mm camera
Frsky dr4ii
CCD power distribution board met 12 en 5 volt power output (Bangood)
4x45 Bullnose Gemfan en Dall

Naast de nieuwe pdb ben ik voornemens de huidige regelaars te vervangen voor de nieuwe litllebee’s Ik verneem veel goede berichten hierover en ten opzicht van de door mij gebruikte DYS30a met BLHELI schijnen de Littlebee’s een aardig verhoging van Trust te genereren. ( dit werd bevestigd via BSMWEB) En dat is iets wat ik nu nog een klein beetje mis voor mijn gevoel.

Ik heb na wikken en wegen gekozen voor de tiger 2204 2300kV en ik ben er nog steeds niet uit of dit de beste keuze is/was. Het totaal gewicht is nu inc accu (1350mah 65c 4s ) 450 gram. En ik heb een hoop power op 4s maar mijn twijfel is nog steeds de 1806 versie als ik de specs lees lijken mij deze beter geschikt. Wat me tegenvalt van de Tigers is dat ik na de eerste crash (niet extreem hard) al gelijk wat speling voelde in één van deze motoren. Laat ik het zo zeggen de cobra’s hebben dit nog niet vertoond in hun hele levensduur. De oorzaak ligt volgens mij bij de dunnere assen 2.2 mm tegenover de 3 mm van Cobra.

De camera is een 700TVL CCD met voldoende instel mogelijkheden en prima beeld. Met de meegeleverde bediening is er eenvoudig door het osd menu heen te lopen om alle instellingen naar eigen wens in te vullen. Leuk detail is dat je ook een naar in het scherm kan schrijven en plaatsen in elke positie naar wens. Leuk voor als je een dag je met meerdere vliegt waarbij je herkenbaar bent voor de mee kijkers. De montage is eenvoudig, ik heb de buitenste randen van de printplaat verwijderd en de ogen van het kleinere frame gebruikt om de camera met tierips te bevestigen. Het bijgeleverde carbonneplaatje heb ik zodoende niet gebruikt.

Voor de VTX antenne had ik ervoor gekozen deze netjes achterop te plaatsen maar dat word net even te krap met je actie camera voorop en je accu er tussen. Dus de antenne steekt nu weer rechtdoor naar achter zoals je bij veel mini’s ziet.

De huidige pdb die ik voor een paar euro bij Banggood vandaan heb (snap nog steeds niet hoe ze dat hier zo goedkoop krijgen) heb ik onderaan geplaatst en verbonden met de esc en de 5 volt output op het naze bordje bevestigt. Deze gebruik ik ook op mn eerdere quads en heeft me tot dusver nog nooit in de steek gelaten. De 12v output staat in directe verbinding met de camera. De XT60 voeding stekker zit met een tierip door de daarvoor beschikbare gaatjes achterop. Deze heb ik met hotglue gefixeerd omdat hij anders niet strak genoeg zit voor sommige stekkers.

De Frsky ontvanger ligt er bovenop en de antennes heb ik met een tapeje vast gemaakt aan de achterarmen.Dit werkt prima tenzij je ergens in het hoge gras ligt. Dan wil mijn zender nog wel eens alarm slaan dan hij slecht bereik heeft. Maar tot dusver heb ik daar verder geen hinder van ondervonden (uiteraard wel de failsave op throttle 0 ingesteld)

Ik had nog twee VTXen liggen één 250mw van fatshark en één 600mw van Immersion. De laatste heb ik gebruikt omdat de andere 250 mw met geen mogelijkheid meer netjes in het frame weg te werken was.

Overal kan ik zeggen dat het kleine frame echt geweldig vliegt en overal onder en tussen te parkeren is maar door mijn beperkte voorraad 4s accu’s(nieuwe zijn onderweg) en nu het echte Nederlandse weer heb ik nog niet genoeg kansen gehad deze lekker af te stellen en rond te vliegen. Daarnaast ga ik alles wat meer vocht proef maken om mij niet door een beetje vocht of slecht weer tegen te laten houden.

Uiteraard hoor ik graag wat feedback over de keuzes die ik heb gemaakt en zal ik de aanpassingen die ik ga doen hier weer aan toevoegen met mijn ervaringen.

Gr Mark

Leuk stukje. Zelf heb ik het H frame van Epiquad in huis gehaald. Dit wordt m’n eerste zelfbouw, dus ik heb nog vele vragen. Voor de motoren heb ik de Tiger MN1806 2300KV gekozen. Vooral omdat deze elders op dit forum geadviseerd werden. Welke geschikter zouden zijn is mij nog onduidelijk. Wel verwacht ik dat de 1806 motoren iets beter beschermd zijn door de armen omdat ze iets kleiner zijn. Ze wegen overigens 20gram volgens mijn schaaltje exclusief prop adapter, dus toch iets meer dan in de specs staat (18gram).

Rest van de configuratie voor LOS vliegen (FPV komt later)
LittleBee ESC’s
Tattu 3s 1300mAh 45C
HQ 4045BN props
PDB mini Abusemark

De keuze voor de FC ben ik nog niet uit. De NAZE32 rev6 wordt door Epiquad geadviseerd, maar er zouden nog problemen met de drivers zijn. Ik denk dat ik in eerste instantie dan voor een CC3D ga, want daar ben ik een beetje bekend mee. Of toch maar een rev5 om alvast kennis te maken met de NAZE32.

Die PDB van Epiquad wil ik niet afwachten. De PDB die ik besteld heb heeft geen 5V zie ik nu. Daar moet dan weer een step-down voor komen heb ik begrepen. Ik hoop dat het allemaal gaat passen. Jouw keuze voor de PDB is een betere lijkt het.

Wat ik mij vooral nog afvraag is hoe het zit met de benodigde schroefjes, standoff’s etc. Ik verwachtte bijvoorbeeld de schroeven om te motoren mee vast te zetten bij de motoren of bij het frame. Maar bij geen van beide zitten deze schroeven. Ik weet dus niet welke schroeven ik daarvoor nodig heb. M2 verwacht ik, maar welke lengte? En waar kan ik die het beste kopen?

Veel plezier ermee. Als de mijne vliegt zal ik nog wel wat foto’s maken.

Hoi Marijn

Dank voor je reactie. ik hoor geen nare berichten over de naze rev 6 dus als je toch besluit geen cc3d te gebruiken dan zou ik er voor kiezen om toch de 6 aan te schaffen. Mocht je in de toekomst alsnog over willen gaan naar de PDB die straks word geleverd dan is het 1op 1 overzetten en klaar. Uiteraard is dat iets persoonlijks.
Jammer inderdaad dat er geen schroeven bij de motoren worden geleverd, Tigers besparing…
Daar heb je bij andere merken geen problemen mee ik gebruik nu m3 van 8 mm voor de 2204 dit gaat net maar beter is 6mm. Let wel ik heb dus geen 1806 motoren en heb geen idee of de opbouw lager is? Dus goed passen en meten.

Wat betreft de PDB ben ik iets minder enthousiast over de versie die ik nu heb. Het is de zelfde als die ik gebruik bij mijn Slotracers alleen heb ik nu lijnen in beeld als ik mij throttle verhoog heel irri!!

Dus ik ga hem verbouwen totdat de PDB komt. Ik ga nu een aanpassing maken zonder PDB met alleen een Stepdown voor de voeding van de NAZE. Wellicht hou ik zo ook weer wat extra ruimte over. Jij heel veel succes met de bouw.

Hoi Mark,

Voor de 180H heb ik bij nader inzien nu deze PDB in huis gehaald: Power 5 in 1 Distribution Board PDB LED Control 5V BEC, Voltage Alarm Tracker for FPV Multicopter http://www.ercmarket.com/power-distribution-board-pdb-led-control-5v-bec-voltage-alarm-tracker-for-fpv-multicopter.html

Voorlopig heb ik nog geen FPV spullen dus ik weet niet of deze geschikt gaat blijken. Maar deze leek me toch wat beter dan de mini Abusemark van 2,95.

En ik heb 8mm en 6mm M2 boutjes gekocht. 40 eurocent per stuk plus bezorgkosten. Als de andere fabrikanten wel schroeven meeleveren dan ga ik niet nog eens Tigers gebruiken, zeker niet als die asjes eigenlijk te dun zijn. Hopelijk komt Cobra dit jaar nog met 1806 2300 motoren.

Ik ben van plan om de motoren met de 6mm schroefjes vast te zetten zoals je suggereert. Maar aangezien het frame 4mm dik is lijkt me dat toch wat krap. Als alles werkt wil ik ze vastzetten met Loctite. Is dat de juiste manier? Of moet er misschien nog iets anti-trilling tussen komen?

Groet Marijn

Hoi Marijn

Ik heb er geen loctite voor gebruikt maar dat kan zeker geen kwaad, en je hoeft er geen dampers tussen te zetten. Gewoon 1 op 1 op het frame. Ik kijk zelf ook uit naar de cobra,s of iets nieuws want de ontwikkelingen gaan zo snel dat ik verwacht dat er binnenkort weer nieuwe merken en of motoren op d markt komen. Daarnaast zou ik de eerste de beste kans dat je ze kunt bestellen benutten, want alles is zo weer uitverkocht.

Ondertussen al gevlogen ???

Ondertussen, vijf maanden later. Uiteindelijk heb ik toch de EpiPDB afgewacht en aangeschaft. Dat duurde even, en eenmaal in huis had ik zelf te weinig tijd om de quad op te bouwen. Maar hij vliegt sinds een paar weken. Ik heb de 8mm schroeven gebruikt met blauwe loctite. Met de Tigers kan dat blijkbaar, maar dat was geluk hebben. Want elders op dit forum lees ik dat voor bepaalde motoren 7mm schroeven nodig zijn voor een 4mm frame. En die zijn lastiger te vinden. Op dit moment hebben de Xnova’s en Rotorgeeks mijn belangstelling voor een volgende quad, maar welke schroeven nodig zijn en of die bij de motoren zitten ga ik wel van te voren goed uitzoeken.

Xnova’s hebben hele zachte asjes, deze vlieg je zo krom. Er zijn asjes van emax die er in passen maar dat is allemaal weer extra werk.
Het nadeel van de rotorgeeks vind ik dat de asjes niet in de bell zijn geperst, voor de rest zijn het prima motoren.
6mm schroefjes icm. een 4mm carbon frame gaat ook prima:

Er blijft tussen het schroefje en de stator nog zat ruimte over dus ik denk dat 8mm schroefjes ook zouden moeten passen.