EpiPDB beginnersvragen

Afgelopen week heb ik de EpiPDB ontvangen. Nu kan ik beginnen met m’n eerste build. Wel heb ik nog veel typische beginnersvragen. Ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen. Dit gaat ook de eerste keer zijn dat ik de soldeerbout ga aanzetten. Mijn kennis van elektra is nihil en heb daarom een beetje drempelvrees. Op termijn wil ik graag ook de EpiREX ook gaan gebruiken, maar daarvoor moet ik een andere zender aanschaffen als ik dat goed heb begrepen.

Onderdelen:
EpiQuad 180H
EpiPDB v1.2 met de opties 5mm headers en Polulu
FVT LittleBee’s 20A ESC
Tiger MN1806
Naze32 REV6
RadioLink R9D S.Bus receiver

Het idee van de EpiPDB is meen ik dat je simpelweg alle pin-headers aanbrengt en de NAZE32 daar op prikt. Je hoeft dus niet rechtstreeks dingen op de NAZE32 te solderen. Klopt dat?

De rode en zwarte draden van de ESC moeten op de plus en min padjes worden gesoldeerd. Maar de ronde padjes op de hoeken van de EpiPDB zijn voor het motorsignaal lees ik in de handleiding. Uit de LittleBee’s komt een gekrulde zwarte en witte draad. Moet ik de witte draden op de ronde padjes op de hoeken solderen? Wat is dan de bedoeling van de zwarte? Moet die op een min ergens? Of misschien afknippen?

De drie draden van de ontvanger kan ik op de EpiPDB rex gedeelte solderen. Of rechtstreeks op de NAZE32. Op de PDB lijkt mij het meest logisch, maar dat weet ik niet zeker. Als ik dat laatste doe kom ik bij de volgende vraag:

Er zijn pinnen meegeleverd met de EpiPDB. Maar niet een van een enkele rij met 8 pinnen voor de kanalen van de ontvanger. Zou ik die wel moeten hebben ontvangen? Ik weet dat ik slechts drie pinnen nodig heb. Maar als ik zelf passende pinnen moet gaan maken moet ik wel weten welke aansluitingen dat dan zijn. Welke zijn dat?

Verder vraag ik mij af in hoeverre ik die pinnen nog moet solderen. De onderkant niet lijkt me, want daar vallen de pinnen in de 5mm headers. Dat is zo klein dat ik me niet kan voorstellen dat dat nog gesoldeerd moet worden. Maar hoe zit dat met de bovenkant van de NAZE? Moet ik op alle plekken waar een pinnetje doorheen steekt dan een klein druppeltje solderen? Of is dat niet nodig?

Bedankt alvast!

Hallo Marijn,

Leuk om te horen dat je je eerste quad gaat bouwen. Als je de drempel straks over bent zal het waarschijnlijk ook niet je laatste zijn. :wink: Ik zal proberen je vragen te beantwoorden zodat je snel van start kunt.

Vraag 1: Pin-headers
Je hoeft inderdaad niets rechtstreeks op de NAZE te solderen, mits je een NAZE hebt die al voor jou gesoldeerd is. De rechte pin-headers moeten aan de onderzijde van de NAZE gesoldeerd zijn. Deze moeten wel iets ingekort worden, anders steken ze aan de onderzijde tegen je frame aan en aangezien carbon geleidend is wil je dit voorkomen.

Vraag 2: ESC connectie
De Littlebee ESC’s komen inderdaad met een plus, min en signal wire. De signalwire bestaat uit een witte en zwarte dunne draad die om elkaar gedraaid zijn. Zonder het al te technisch te maken kan ik je vertellen dat je de zwarte (ground) signal wire niet nodig hebt, omdat het geen echte OPTO’s zijn. Met andere woorden: deze hoeft niet aangesloten te worden. De dikke en dunne zwarte draad delen dezelfde ground. Je mag hem alsnog aansluiten op de - pad als je dat zou willen, maar dit is niet nodig. Zelf heb ik hem gedesoldeerd.

Vraag 3: Aansluiten pinnen en Rx

In de afbeelding zie je welke connecties nodig zijn om aan te sluiten op de EpiPDB:

http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Naamloos_zpssj9qewnv.png

Wanneer de pinnen correct zijn gesoldeerd hoef je NIET nog een extra drupje aan de bovenkant toe te voegen. Je moet er voor zorgen dat de tin “vloeit”.

Wanneer je dit gedaan hebt sluit je de Rx(ontvanger) aan op de EpiPDB.

http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/IMG_6386_zpslyvplsk5.jpg

Ik hoop dat je hiermee even verder kunt! Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust.

Groeten,
Pieter

Bedankt voor je antwoorden Pieter. Nu ik weet dat ik die dunne zwarte draad van de ESC kan desolderen kan ik beginnen met de ESC’s aan te sluiten. Dus ik kan zeker even verder.

Tenminste, ik heb die ESC’s nog niet geflashed omdat ik dat nog moet uitzoeken. Ik ga er van uit dat dat achteraf nog kan en dat motordraden verwisselen niet nodig zal blijken. Want om dat weer los te moeten halen wil ik graag voorkomen. Kun je dat bevestigen? Want anders doe ik dat flashen toch liever eerst.

Je foto’s kan ik thuis niet downloaden vanwege een blokkade door, zoals het lijkt, mijn provider. Op mijn werk lukt dat wel dus die ga ik morgen bekijken.

Waarom de pin-headers ingekort zouden moeten om aanraking met het frame te voorkomen ontgaat me nu nog. Tussen de bodemplaat en de EpiPDB is al 5mm afstand als ik de kleinste spacers gebruik die ik heb. De optionele zwarte ‘sockets’ aan de bovenkant van de EpiPDB zijn ook 5mm. Ik ben van plan om daar de lange kant van de pinnen, dus 5mm, in de prikken. Hoe zou je dan ooit de bodemplaat kunnen raken? Wellicht dat dit duidelijk wordt als ik morgen de foto’s kan bekijken. Maar ik zie nu ook terwijl ik dit schrijf dat er een soort voetjes onderaan de EpiPDB zitten waar deze op zou kunnen rusten. Is het misschien de bedoeling dat ik de EpiPDB rechtstreeks op het frame schroef, dus zonder spacers er onder? Dat zou wel heel mooi compact zijn. Die voetjes zijn wel van geleidend metaal als ik dat zo zie, dus dit wil ik wel graag zeker weten.

Nogmaals bedankt voor je aanwijzingen!

[member=407]Marijn[/member]

De esc’s kan je flashen via cleanflight met de naze en alles al aangelsoten, hier onder een linkje naar een website waar het wordt uitgelegd.

Wat betreft het monteren van het pdb gaat er denk ik iets fout gezien de 5mm standoffs niet onder het pdb moeten.

Kijk in de bijlage van dit bericht voor de instructies voor het correct monteren van het pdb.

Dit wordt overal wel herhaald, maar dit geldt enkel wanneer je betaflight gebruikt (volgens het artikel). Of heb ik iets gemist en werkt het inmiddels ook met cleanflight?

Zelf gebruik ik alleen beta flight :thumbup: en mocht je alleen cleanflight willen gebruiken kan je als nog eerste via betaflight je esc’s configureren en dan terug gaan naar cleanflight.

Dus ik zie niet echt het probleem ?

Er is geen goed of fout in deze kwestie. Feit is dat je gewoon aan de slag moet gaan en zelf moet uitvinden wat je prettig vindt werken.

[member=178]StefanB[/member], die handleiding had ik nog niet gezien. Die maakt een en ander duidelijk. Dank daarvoor. Zo wordt het mooi compact.

@PieterB
Omdat ik een 5x2 pin header heb liggen ben ik van plan die twee andere aansluitingen op de NAZE die niet gearceerd zijn in je foto ook meteen aan te sluiten. Of is het netter om een blokje van die header voorzichtig af te breken zodat ik 3x2 pinnen overhoud?

Ik heb geen 1x10 pin header liggen. Wel nog een 1x6. Ik meen me te herinneren dat de aansluitingen voor een s.Bus nummer drie of vier is. Dus als ik die 1x6 header gebruik moet ik ook de juiste te pakken hebben. Of is dit misschien wat eenvoudig gedacht?

Ok, bedankt voor jullie adviezen, ik ga m’n mouwen opstropen en aan de slag!

Vandaag wil ik graag de Naze gaan monteren. Over hoe dat moet zit ik al de hele week na te denken, te puzzelen, te passen en video’s te bekijken. Maar ik kom er echt niet uit.

Tussen de pdb en het frame zitten de plastic moertjes zoals in de handleiding aangegeven wordt. Bovenop de pdb zitten de 5mm nylon spacers. Het pdb is geleverd met de 5mm headers. Zie de foto.

Tussen de Naze en de pdb is dus 5mm ruimte. Als ik die pinnen aan de onderkant van de Naze insteek met de korte kant naar boven dan komt het zwarte blokje van de pinnen bovenop het zwarte blokje te liggen van de Naze. En is de ruimte dus al meer dan 5mm. Dan rust de pdb op die aansluitingen en niet op de spacers. Dat kan niet de bedoeling zijn toch?

Als ik de pinnen vanaf de bovenkant van de Naze insteek met de lange kant naar onder dan past het allemaal precies. Maar dan kan er niets meer gesoldeerd worden.

Hierdoor twijfel ik erg of de pinnen die ik heb liggen (zie foto) wel geschikt zijn voor deze opstelling. Of moet ik de pinnen misschien uit die zwarte blokjes trekken?

Als iemand mij aanwijzingen kan geven heel graag, alvast bedankt.

Bereid je voor op een video instructie

Dus: de pinnen die je hebt zijn prima. Solderen aan de onderzijde, dan de zwarte kunstof stripjes verwijderen en de pennen inkorten tot ongeveer 5mm.

Bedankt voor de snelle reactie. Ik begrijp nu dat de zwarte stripjes verwijderd gaan worden. Maar de rest ontgaat me nog steeds.

Kun je aan de hand van deze foto aangeven of de eerste stap klopt? Daar worstel ik al mee. Zo ja, hoe kun je 'm dan ooit eerst aan de onderkant solderen? Op die plek zitten dan juist die zwarte stripjes die je daarna pas gaat verwijderen begrijp ik van je?

Als ik die pinnen vanaf de bovenkant insteek worden ze veel te kort. Dat rijmt weer niet met je opmerking dat ze ingekort moeten gaan worden.

Tenzij ik die pinnen eerst allemaal ga zien te verschuiven in het zwarte stripje, zodat ze nog slechts aan één kant uitsteken en dan van de bovenkant insteken en aan de onderkant solderen en dan weer aan de bovenkant het zwarte stripje weghalen?

Ik hoop dat deze vragen niet al te vermoeiend zijn. Dit is de eerste keer dat ik zoiets doe.

Zoals je ze op de foto erop zet is de juiste manier. Pinnen aan de onderkant met de korte zijde erin drukken, aan de bovenkant solderen, met een punttang de plastic stripjes eraf trekken en dan de pennen inkorten

Ok, dan ga ik aan de slag. Bedankt weer!

Ik heb ook een beginnersvraagje over deze pdb. Ik heb nu nog dys sn20a escs en daarvan moet ik de grounds wel gebruiken voor zover ik weet. De grounds op het bord, waar komen die uit, want er zijn geen headers voor de motor grounds op de pdb [emoji53]

Gewoon de ground van de motor en de ESC samen op het - pad van de pdb solderen?

Ja precies, wat SonAndDad zegt.

liggen die grounds op een esc niet gewoon aan elkaar ?
Even de multimeter op de - van de esc en de groundwire, meet je nul ohm, dan kan je volgens mij de groundwire gewoon laten vervallen, ipv ze beide op de - pad te solderen.

Daarom is er geen afzonderlijke min voor het signaal op het PDB. Maar als het een echte OPTO ESC is, dan kun je de min dus gewoon bij de min van de ESC aansluiting op solderen

Die zwarte stripjes krijg ik dus niet met een punttang los. Ik heb zes pinnetjes aan de bovenkant dun gesoldeerd. Te zuinig wellicht zelfs. Misschien had ik die zwarte blokjes eerst allemaal apart moeten breken of zo? Want die zitten nu nog als een blok aan elkaar vast. Heb ik dat misschien verkeerd gedaan? Als ik nog meer kracht ga zetten blijft er van die zwarte stripjes slechts pulp over of breekt de Naze doormidden.

Het beste kan ik dat nu maar zo laten en de rest van de pinnen op dezelfde manier doen denk ik. En dan hogere spacers gebruiken die ik nog heb liggen. Maar dan gaat m’n rx niet meer passen vrees ik. Die had ik bovenop de Naze gepland.

En ook heb ik, eigen schuld natuurlijk, één van de vier m3x18 nylon bouten geraakt met de bout en om zeep geholpen. Dat wordt weer een zoektocht en lang wachten. Erg makkelijk vind ik het allemaal niet.