EpiF3-I2C

Vandaag eerste vlucht gemaakt met de EpiF3-I2C FC. Alles verloopt zoals het hoort, produceren maar QuadcoptersEnzo!
Misschien ga ik de rev6 nog wel eens inbouwen in mijn tricopter ipv de KK2 ;D

Ziet er goed uit!!

Volgens mij gaat tie wel lekker :slight_smile:

Vond Mauro het ook lekker aanvoelen ?

Wat was zijn eerste reactie ?

Ja gooi die naze maar in je tricopter :slight_smile:
Lijkt wel of hij de ziekte van Parkinson heeft ,hij trilt zo :slight_smile:
thxx

Ik ben wel erg benieuwd waarom ze voor de MPU6050 zijn gegaan, via I2C.
En niet de MPU6000 via SPI.

De SPI staat in de steigers… dit is maar een tussenoplossing om de gehandicapte rev6 te vervangen en toch plug and play te behouden.
Ergens in de zomer komt de F4 (fout) SPI uit… met de pinout van de rev6 natuurlijk :stuck_out_tongue:

edit: de nieuwe gaat een F3 SPI zijn niet een F4

[member=272]pufpuf[/member] goed vliegen bedoelde ik zonder die rare twitchen op de yaw, of plots oncontroleerbare crashes zoals zaterdag, verticaal volle gas de grond in… levensgevaarlijk :drol:
Eerst nog wat verder experimenteren met de rates en PID en gewoon worden aan de 2.1mm lens…

F4 ? Dan moeten we over op raceflight

Ja die twitch zag ik wel toen die zaterdag :slight_smile:
Ik dacht ,die stort naar beneden .

Ja hij heeft te weinig denk kracht ,Parkinson !

ik ben al blij dat ik deze kan gebruiken ,inplaats van de rev6 .

Naze32 is history voor mij

Niks moet hé, zolang we fun hebben is een KK2 zelfs nog leuk :wink:

Vandaag nog een vers gebouwde EpiQuad 180X flink op z’n donder gegeven, voorzien van een Naze32 rev6 en BF 2.7.1, ik zie geen probleem hoor, retestrak te vliegen, flips, rolls, inverted met airmode etc. etc.

Wat zou er mis moeten zijn met de Naze32 rev6?

De rev6 is echt een probleem FC… Het is geluk hebben of niet… Nergens last van? Heb je geluk.
Probleem is de MPU6500 die erin zit. Die is veel te gevoelig voor noise. Dat kan echt rare problemen geven zoals twitches.
De LUX FC heeft er ook last van… zelfde MPU.

Even melden dat de nieuwste fc in de epi familie geen F4 is maar eveneens een F3 maar dan wel met SPI (ipv SP3)

Ik heb deze FC nu ook in huis. Ben benieuwd hoe deze zal gaan vliegen :slight_smile:

Dat komt eerst , Fun :wink:

[member=403]ssassen[/member] Het lijkt er op dat het inderdaad met de Vortex esc’s wel goed gaat dus je hebt geluk ;).

Het ligt aan de vibraties die de motoren doorgeven aan het frame

Sommige konden het oplossen door fc op rubbers te monteren .

de Emax rs2600kv geven veel trillingen en daar word de naze32 rev6 gek van dizzy :slight_smile:

Hebben hele tijd met de Xnova’s gevlogen zonder problemen (2 identieke quads) (zelfs met zwaar uit balans motoren en props op een wedstrijd) en nooit problemen gehad. En plots manifesteren zich de gekende problemen out of the blue… dacht even de “oude” software terug installeren waar hij zo lang op gewerkt heeft maar geen verbetering meer. En zaterdag plots de andere rev6 dezelfde problemen. Duidelijk uit de blackbox gezien dat de rev6 totaal begon te flippen. Begint meestal met een onverwachte “tik” op de yaw as dat je denkt “WTF”… en dan een totale oncontroleerbare naze
Op de Blackout clone staat ook een rev6 en nog nooit problemen mee gehad… komisch

[member=272]pufpuf[/member] dat lijkt me heel erg sterk, het heeft niets met trillingen uit te staan trouwens gezien we ditzelfde ook zagen gebeuren als de motoren het frame niet eens raken. Het leek soms iets beter te zijn als de FC iets verder bij bedrading en carbon vandaan zat. Dit heeft puur iets met een electronisch probleem te maken (of magnetisch veld ergens) waar de MPU6500 niet tegen kan.

Dit kan overigens een design issue zijn van het voorbeeldschema in de datasheet waarbij misschien niet de juiste waardes zijn gebruikt voor de componenten. Alleen zal dat nooit de reputatie van de MPU6500 omhoog halen meer.

Als je al je PID’s op 0 zet (waardoor je motoren dus niet geregeld worden en het zeker is dat de bewegingen dus niet een fysieke beweging zijn) dan zie je in de sensortab nog steeds spikes op de yaw as als je de motoren voor ongeveer 10-30% aanstuurt, daarboven is het over.

we hebben al vele uren uitproberen in dit probleem zitten en de FC even in de vriezer leggen hielp bij sommige, bij andere was het weer nuttig om hem juist warm te maken, PWM dithering op de esc’s hoger en lager hielp bij sommige ietsjes maar ook loste dat het niet op. LPF op advies van Boris hielp ook niet.

De enige “oplossing” is andere motoren waarbij het magischerwijs goed gaat, of active braking uit zetten. Je kunt ook Vortex esc’s nemen kennelijk, die lijken onderin iets anders met het remmen om te gaan waardoor het blijkbaar iets minder storing geeft.

Mijn config is de volgende:

EpiQuad 180X
Vortex 250 Pro motors - Vspec 2204/2300kV
Vortex 250 ESCs - 20A - Oneshot - RotorSense
GemFan 4x4.5 bullnose
EpiPDB
Naze32 rev6
ImmersionRC 600mW raceband
Spektrum SPM4648 FPV racing receiver - 11ms
HS1177 camera

Aah die motoren had ik ook nog niet getest icm active braking. Het gaat bijvoorbeeld met cobra 2204-2300 en emax MT2204-2300 ook gewoon goed.

Het is net als met game computers bouwen .
Alle componenten moet goed op elkaar afgestemd zijn .
Anders krijg je conflicten .

ik heb alles geprobeerd om de Emax rs aan de praat te krijgen op de rev6 .
ook dithering ook high medium high in ecs alles heb ik gedaan .
:slight_smile:

dus ze liggen elkaar niet ,Conflict

Trouwens ,ik kreeg net me FC van de Jongens van enzo Binnen .
Wil ze nog harstikke bedanken voor deze goed maker :wink:
Thxx