Emax Nighthawk-250

Vol enthousiasme mijn Nighthawk in elkaar gezet en een eerste hoever gemaakt.
Ik ga niet beschrijven hoe ik hem gebouwd heb omdat het tot nu toe om een standaard bouwdoos gaat waarvan op het internet vele filmpjes en verslagen te vinden zijn.
Omdat ik nieuw ben in deze tak van sport denk ik dat het interessanter is om de problemen waar ik tegenaan loop te beschrijven. De eeste dingetjes zijn er al :slight_smile:

• Nog geen stabiele hoever
  • Motoren starten niet alle vier tegelijk.

Verder moet nu het FPV spul erin gezet worden, ik heb nog een aantal losse dingen liggen. Eens kijken of ik hiervan iets compleets kan maken wat werkt. Het lijkt mij bijvoorbeeld dat de cam een goede beeld kwaliteit moet hebben om details goed te kunnen zien.
Maar ja ook daar kom ik vanzelf weer achter denk ik…

Hier alvast de maiden hoever.

Rob.

Zolang je laag boven de grond probeert te hoveren heb je last van ground-effect. Probeer eens met iets meer hoogte (halve meter?).

Heb je je ESC’s gekalibreerd? Procedure verschilt per type flightcontroller. Als je de ESC’s gekalibreerd het dan starten de motoren ook min of meer gelijk.

Ground effect ken ik maar ik heb weinig ruimte hier dus ik durfde niet hoger. Morgen even een ruimer veldje opzoeken.
Esc’s heb ik gekalibreerd maar ik weet niet zeker of ik dat goed gedaan heb, morgen ff opnieuw doen.
Ik heb een naze32 fc.
Maar in elk geval alvast bedankt voor de tips ik hou je op de hoogte.

Bij de Naze moet je een pieptoon horen aan het einde van de calibratie procedure. Dan weet je dat je het goed hebt gedaan.

Zo vanmorgen ESC’s opnieuw gekalibreerd volgens procedure en nu start alles netjes tegelijk op.
Ook meteen accelerometers opnieuw gekalibreerd en gaan proberen op een iets ruimer veldje, na een aantal crashes en wat trimwerk hoevert de Nighthawk nu redelijk stabiel, hij is in elk geval kontoleerbaar. Maar tsjonge wat komt er een rotvaart in dat ding zeg!!

Ik heb nu ook het een en ander voorbereid wat betreft FPV uitrusting,

• kabelboompje gemaakt
  • camera gemonteerd onder een hoek
  • antennes gemaakt.

1 Camera

http://i1128.photobucket.com/albums/m491/merlin64fpv/20150630_082130%20800x517_zpscp0ucb5s.jpg

2 Camera hoek

http://i1128.photobucket.com/albums/m491/merlin64fpv/20150630_082113%20800x553_zpsgvaegm3o.jpg

3 Kabelboomke

http://i1128.photobucket.com/albums/m491/merlin64fpv/20150630_082040%20800x497_zpsss9epmaa.jpg

Hoever filmke

Als ik jou was zou ik een groter veld met korter gras op zoeken, dat geeft je meer bewegings vrijheid. :stuck_out_tongue: Slim hoe je je camera met die gele buisjes hebt gemonteerd. :thumbup: Ga ik ook eens proberen.

Weer een stap verder.

• FPV camera en zender gemonteerd.
  • Buzzer gemonteerd en via een schakelaar activeerbaar gemaakt.

Rob

1 ready to cick some ass…and crash :wtf:

http://i1128.photobucket.com/albums/m491/merlin64fpv/20150702_083239%201024x641_zpsyysat0c7.jpg

Nou vanmorgen mijn eerste FPV multicoptervlucht gemaakt. Eerste start duurde om precies te zijn 5meter :thumbup:.
Tweede ging al na 15 seconden mis en de derde kon ik de Nighthawk in de lucht houden :).
Maar wat is het verekte moeilijk om hoogte te houden zeg, hoe doen jullie dat?
Ik heb alvast een curve op de throttle gezet om een klein beetje lucht te krijgen in de middenstand.
Als ik hoever staat mijn throttle trouwens ook niet in het midden, is dit ergens in te stellen of is dat niet zo belangrijk?

Mijn setup nu is:

• Taranis met open tx
  • Naze32 fc met clearflight
  • Emax BLHeli 12A
  • Emax MT2204 2300Kv
  • 5030 Gemfan props

Ik denk dat ik nog een LC-filter moet monteren om de strepen uit beeld te krijgen zie filmke

1 Eerste FPV poging…

Expo op throttle maakt het een stuk vervelender om het hover punt te vinden. Throttle control is het moeilijkste deel van vliegen met een quad. Veel vliegen is het beste advies.

ik heb me trottle als ik met me stick in het midden zit ik half vermogen
niet als eerst 2,3 mm half vermogen dan ook nog met die gemfan props erop :slight_smile:
dan is het moeilijk om hooverpunt te vinden

heb ook de yaw beweging met me stick meer vering gegeven in me zender zelf met een schroefje hij blijft nu beter in het midden
had een afwijking naar links , ik zelf dan :slight_smile:

[member=250]jaimevisser[/member]

Expo heeft toch hetzelfde effect als een curve toch?
Ik had bedacht dat als ik een curve gebruik dat mijn midden stand van de throttle knuppel "ongevoeliger "wordt,(dus makkelijker)of maak ik een denkfout?
Het probleem is namelijk dat stijgen en dalen nauwelijks twee klicks op de knuppel uit elkaar ligt.
Of is dit wat jij al zegt een kwestie van veel vliegen en het gevoel krijgen?

Rob.

Het probleem met expo/curves op throttle is dat elke kleine verandering aan je quad (batterij, props, hdcam) het hover punt veranderd en ook externe factoren zoals wind hebben hier invloed op. Je quad is een stuk voorspelbaarder als je throttle altijd hetzelfde reageert, ongeacht waar dit punt ligt. Het vinden van het precieze hover punt is iets wat je vanzelf leert, en zelfs met een micro zoals een CX-10 prima kan oefenen.

Oke, ik begrijp wat je bedoelt. Elke gewichts/zwaartepunts verandering heeft een ander hoverpunt op de stick tot gevolg. Dit heeft dan weer een afwijkend effect omdat je dan op een ander punt in de curve vliegt.
Nou zo hoop ik hier nog een hoop op te steken :thumbup:

Rob.

welke software heb je erop staan

ik las dat je trims hebt gebruikt.
wat heb je met je pid instellingen gedaan.

ik gebruik 0 aan trim en ik hover handjes los op 10cm van de grond op acro.
goed de wind wil hem wel een beetje mee nemen maar dat is ook alles hoef geen input te geven.

[member=221]kris1979[/member]

SW is cleanflight
Trims heb ik weer op 0 staan
En met PID instellingen heb ik nog niets gedaan omdat dit me nog niet helemaal duidelijk is.

Dit was mijn eerste vlucht en wat mij op viel was dat stijgen en dalen zo dicht bij elkaar liggen op de stick. (een of twee klicks).
Verder heb ik ook nog een foute reflex af te leren, namelijk gas dicht trekken als het te hard gaat. (fixed wing aanwensel).

Rob.

ok.

wat je zou kunnen doen om te beginnen op internet zoeken naar jouw setup waar een ander mee vliegt en kijken of je die pids kan vinden.
dan heb jeen baseline

of

Hij ziet er best stabiel uit. Houdt in het begin je PID rates wat lager, verder is het gewoon uurtjes maken.
Elke accu gaat het weer wat beter.

Het zijn zeer krachtige machines. Het is normaal dat hij niet hoverd bij mid stick maar eerder. Ik weet niet hoeveel lift de motoren geven, maar het is normaal met deze setups dat het ergens rond de 1/3 of 1/4 zit. Je wil racen toch? :wink:

Heb je OneShot geactiveerd? Dan hoverd hij al veel strakker. Moeten je ESC’s wel OneShot aan kunnen…

[member=221]kris1979[/member]
Interessant filmpje, ik ga dit nog eens goed bekijken en eens wat mee experimenteren.

[member=194]Royce[/member]
Ja ik wil zeker racen, maar wel eerst de techniek voor elkaar krijgen, mijn hover zit idd ergens rond 1/3. Ik ben APM 2.5 gewend en daarin is hover op midstick gekalibreerd dus vandaar de vraag.

Ik heb op de Naze32 cleanflight geflashed en heb aan de instellingen verder niets gedaan, dus ook nog geen oneshot geactiveerd. Ik heb BLHeli 12A ESC’s die zouden dat volgens mij wel moeten kunnen. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe je die moet flashen, daar ben ik nog niet uit…

Rob.

ik heb zelf in me taranis de linker stick wat strakker geveerd gezet
zodat ik goed merk of ik in het midden zit .

het maakt mij nu niet uit dat ik de stick iets verder moet bewegen
nu weet ik tenminste wat die beweging doet :wink:
en later zet ik dat stapje voor stapje terug

[member=272]pufpuf[/member]

Dus als ik goed begrijp heb jij je gasstick zo ingesteld dat hij vanzelf naar het midden gaat? Ik dacht dat alleen de RC-auto jongens dit gebruiken.
As ik mijn gasstick zo instel, dan denk ik dat mijn quadje constant naar de hemel wil ;D, mijn hoverpunt is namelijk ongeveer op 1/3.

Ik heb vandaag nog twee vluchtjes gemaakt, ik kan ongeveer 8min op 1400Mah vliegen. de volgende keer of meer accu’s mee of de lader…
Starten en landen gaat nu redelijk maar als je laag vliegt (onder 10 mtr) vind ik het erg moeilijk om de vlieghoogte constant te houden, maarrrr elke vlucht leer ik bij dus veel gaan vliegen betekent veel bijleren en dus uiteindelijk kan ik hopelijk een cicuitje vliegen :slight_smile:

Rob.