Emax Nighthawk 250 first build

Ik ben deze week eindelijk aan mijn eerste build begonnen.
Ik heb me de Emax Nighthawk 250 kit besteld. Alles is nieuw voor mij, deze hobby, solderen, …
Dit zal een stap voor stap bouwverslag worden waarin ik regelmatig om bevestiging vraag of ik wel goed bezig ben :wink:
Maar we komen er wel.

De kit

Beetje bekijken hoe het juist in elkaar moet

ESC’s en PDB geplaatst

ESC’s op PDB gesoldeerd. Het is niet moeders mooiste, maar voor mijn 1ste keer solderen vind ik dit niet slecht. Alles ziet nog redelijk glanzend, heb al een paar rukkies aan de kabeltjes gegeven en ze zitten goed vast.

Voorbereiden om flight controller te solderen.

Hier had ik dus het meeste schrik van, het solderen van de Naze32 maar dit is me echt goed gelukt. :smiley:

Nu achteraf gezien, bij het solderen van mijn PDB, heb ik 2x een + en - kabeltje dat elkaar kruist, kan dit kwaad? of is dit geen probleem?
Als dit een probleem is kan ik best die ESC’s nog omdraaien zeker?

De volgende stap is dan het verkorten van de kabeltjes van de esc’s naar de naze.
Het kabeltje van esc1 laat ik zo, maar van de andere mag ik de power wegdoen he zodat ik alleen de signal kabel overhou???
Dan nog het kabeltje van de vbat naar de PDB en en batterijkabel op de PDB.

En tegen dan ben ik wel terug met nieuwe foto’s :thumbup:

Als dit je eerste keer solderen is, ziet het er toch al netjes uit! :thumbup:
Hopelijk kunnen de stekkertjes van de ESC’s nog op het bordje aangesloten worden. Meeste draaien de pinnetjes naar de buitenkant.
Je kan het Naze32 bordje altijd 90°draaien als dit beter zou uitkomen met je quad, zit de mini-USB ook gelijk aan de zijkant van de quad ipv aan de achterkant. Let dan wel op dat je bij het instellen van de NAze32 in cleanflight je dit ook aangeeft dat je bordje 90° gedraaid is.

(edit: zie dat je het bordje al gedraaid hebt :thumbup: )

Kabeltjes die kruisen is geen enkel probleem, zolang er maar isolatie tussen zit uiteraard :wink:

Zelf probeer ik de ESC steeds in de schroefwind te plaatsen, hebben ze betere koeling. Hangt ook veel af van de stroom die je door de ESC gaat pompen natuurlijk (vliegstijl, 3 of 4s lipo, schroefmaat, enz…)

Heb je al een ontvanger voor de besturing? Probeer een systeem waar je CPPM signaal kan gebruiken ipv PWM, scheelt je twee tot vier male to male kabeltjes tussen de NAze32 en je ontvanger

G.
Erwin (vanop de meeting op Linkeroever :wink: )

Hey Erwin,

Ik heb men naze 90° gedraaid zodat men usb poortje aan de zijkant zit. Ik heb er ook voor gekozen om de pinnetjes langs binnen te steken omdat dit toch wat properder lijkt. Over men ESC kabeltjes hierop aan te sluiten is geen probleem, ik heb tijdens het solderen er stekkertjes ingestopt zodat ik zeker genoeg ruimte heb.

Ik heb ook bewust gekozen om de esc’s onder het frame te plaatsen zodat ze toch iets beter beschermd zitten. Over koeling maak ik me nog niet te druk aangezien ik nog moet leren vliegen, ik denk niet dat ik deze heel zwaar ga belasten. Ik ga ze eerder vernielen als ik ze aan de armen hang door te crashen denk ik :wink:

Qua ontvanger heb ik de FrSky D4R-II ontvanger 2.4 Ghz met telemetrie liggen, dit leek me ook het beste.
Zender heb ik de FrSky Taranis X9D Plus aangeschaft.

Groeten,
Nico (ook van de meeting op linkeroever :P)

Die stekkers binnendoor op de Naze heb ik net zo gedaan, nadat ik ze eerst naar buiten had steken, nu meer ruimte over.
Maar die EMax is ook lekker groot, zal je niet snel ruimtegebrek hebben denk ik.

Ik heb het meer gezien, de ESC’s binnenboord houden, ik vind het zelf ook mooier maar t advies is inderdaad om ze op de armen te zetten ivm koeling.

Ok, mischien zet ik ze dan toch nog op de armen. Dan heb ik ze ingekort voor niets :crazy: maarja, stukje er terug aan solderen en krimptube erover is nu niet zo erg. Ik zat echt te denken dat ik geen koeling zou nodig hebben, maar mischien beter het zekere vor het onzekere nemen.
Ik slaap hier nog wel een nachtje over.

Zou het eerst zo proberen, gewoon in het begin starten met 5 x 3 props, zal de warmte nog niet te hoog oplopen.
In het begin even 30 seconden vliegen en landen en onmiddellijk voelen of ze oververhit zijn. :wink:

Bij de B330 zitten ze ook altijd netjes weg gebouwd onder de PDB. Nooit geen problemen gehad met de koeling. En daar zitten ook flinke setups op. Ik zou het ook eerst gewoon proberen. In het ergste geval fikt er een ESC weg :wink:

ik heb al gemerkt dat de ene Esc de andere niet is
de eerste versie 20amp die ik had zijn al 4 kapot van de 8 emax 20amp simon k
die werden al heet als ik proef draaide
die ik nu heb word veel minder gauw warm zelf na 20 min stuntelen hobbywing 20amp opto
heeft gewoon met je set up te maken

als je 3 cells motors draait op 4 cells ben je eigenlijk bezig met opvoeren van je quad
zelfde als met brommers
opvoeren ,dan gaat er altijd sneller iets stuk

moet zeggen dat mijn 12A ook niet warm werden, maar dat kan aan de ingetogen stijl liggen :slight_smile:
gister bij groepje gekeken die allemaal met een Vortex vlogen en daar zit de (custom) ESC gewoon IN de (tube) arm, dus wat is wijsheid

Let wel dat die armen van de vortex continue gekoeld worden en carbon prima warmte afgeeft.

Ook leuk als je een armpje breekt dan kan je gelijk een nieuwe esc er bij kopen dus.

die Vortex armpjes kunnen inklappen, breekt dus niet snel.

Das toevallig, sta op het punt dezelfde kit te bestellen :slight_smile: Ik begrijp dat de Taranis moeilijk verkrijgbaar is ik zit te denken aan de FlySky FS-I6/FS-IA6B PPM combi. Waar heb jij je onderdelen besteld als ik vragen mag ?

Ik heb men taranis plus zender en D4R-II ontvanger bij multirotorparts.nl besteld, en de Emax Nighthawk250 kit bij quadcoptersenzo.nl.
Dan nog wat werkmateriaal enzo van bij Banggood.

Ik heb geluk met men taranis, deze heeft nog de oude firmware welke d8 ondersteund, anders was ik niks met mijn D4R-II ontvanger, of ik moest die firmware veranderen, maar hier snap ik nog niet veel van :crazy:

Ok, hier zijn de volgende foto’s :smiley:

Enkel de + en - van esc1 gehouden, de rest weggedaan zodat de overige signal kabels in 1 harnasje konden.

Kabeltjes opgerold, ik wil ze nog niet inkorten want als uiteindelijk mijn esc’s toch op de armen zouden gaan heb ik meer lengte nodig.
Kabeltjes oprollen kan hopelijk geen kwaad???

Kabeltje voor vbat en batterijkabel gesoldeerd.

Om alles wat te isoleren heb ik mijn pdb ingepakt met electrical tape.

Aan de mensen die zich al zorgen maken omdat ik mijn pdb dichtgetaped heb, :wink: , ik hoef voorlopig niet meer op mijn pdb te zijn, ik ga deze eerst vliegklaar maken zonder fpv-gear.
Ik heb wel een beetje het gevoel dat ik toch uiteindelijk de esc’s op de armen zal plaatsen, alles is mooi weggestopt, maar alles zit nu ook wel heel krap tegen elkaar. Ik heb het gevoel dat dit toch wat hitte kan opleveren.

De volgende stap is dan de motortjes en ontvanger plaatsen, motortjes testen, esc’s calibreren, verbinding maken met taranis, failsafe instellen, …

Wat heb je juist gedaan met de “-” van de signaalkabel van de ESC?
Weet niet of de ‘-’ van de voeding van de ESC doorgevoerd is naar de ‘-’ van de signaalkabel…
Kan verkeerd zijn, dan zal er wel iemand reageren :oops:

De “+” van de ESC signaalkabel hoef je idd niet door te voeden.

Naze bordje zet je vast met nylon moertjes? (geen metalen- of tenminste geïsoleerd metalen moertjes)

Rest dikke OK, gauw die motoren erop en vliegen maar! Voor de instellingen van de ontvanger en Taranis vind je veel puike filmpjes op YT!

Van esc 2, 3 en 4 naar de naze heb ik de + en - weggehaald zodat ik hier enkel de signal kabel overhou. Deze komen toch al van esc1 dus zijn niet nodig.
En qua bevestiging hoeft nog niet alles muurvast te zitten. Want als ik hem vliegend heb gekregen haal ik hem nog eens uiteen om toch de esc’s op de armen te zetten, en dan doe ik threadlocker op men moertjes enzo en isoleer ik alles met liquid tape

Ok, ik had dus besloten om mijn esc’s op de armen te hangen.
Nu zat ik met het probleem dat er al kabeltjes te kort waren geknipt enzo dus heb ik nieuwe esc’s besteld. Deze andere houd ik als reserve, als er eens een esc kapot is vervang ik de kabeltjes rechtstreeks op de esc.

Ook de kabeltjes naar de naze heb ik intact gelaten, deze keer begin ik niet te knippen en te strippen en te verkorten. Ik sluit gewoon alles zo aan en klaar.

Ontvanger en telemetrie aangesloten.

Verder heb ik men taranis gebind met de ontvanger, mijn flightmodes ingesteld, wat verdere instellingen gedaan met baseflight, failsafe ingesteld.
Heb even een probleempje gehad met baseflight maar dit is opgelost.
Alles werkt naar behoren op het eerste zicht. Ik plaats straks nog het filmpje van de maiden flight :smiley:

Mooi opgebouwd! Zelf haal ik de krimpkous altijd van de ESC en soldeer ik alle draden rechtstreeks op de print van de ESC waarna er nieuwe krimpkous overheen gaat. Wel op voorhand even testen of de motoren goed draaien voordat alles definitief vastgezet wordt.

De 2 antennes van de ontvanger moeten voor de beste ontvangst in een hoek van 90° staan, kwestie van een draai te geven aan de trekbandjes :smiley:

De carbonfiber props zou ik houden voor een later stadium, je gaat toch props breken, dan liever goedkope Gemfan propjes!
Staat wel voorbeeldig die props…

Ook de moertjes van de props durven al eens loskomen in vlucht of na crash, dus best reserve aanleggen, eventueel borgmoeren van de Gamma :lol: (of zijn dit linkse en rechtse draad?)

:thumbup: nu nog de FPV gear en een groot weiland voor je FPV maiden!

De moeren van de props zijn met linkse en rechtse draad, deze zouden (indien juist geplaatst) zichzelf moeten vastzetten.
Mischien beter hier al een voorraadje reserves van inslaan :stuck_out_tongue:
Bij het testen van de motors had ik geluk, deze draaiden meteen naar de goede kant :slight_smile: ik moest geen kabeltjes veranderen.

De antennes 90° draaien? zodat ze dan naar links en rechts uitsteken dan?