eMax 1806

Ik ben nog maar een beginner, daarom misschien een domme vraag…
Kan je de motoren verkeerd aansluiten op je esc? Ik weet dat je 2 kabeltjes moet wisselen voor de draairichting. Mag je deze dan bij kiezen?!

De 3 kabeltjes tussen de ESC en de motor mag je wisselen zo veel je wil. :thumbup: telkens als een paar wisselt, zal de motor andersom draaien, maakt niet uit welke je wisselt.
De 2 kabeltjes tussen de Lipo en de ESC mag je uiteraard nooit wisselen, + aan + (rood) en - aan - (zwart) :thumbdown:

Wat zijn zoal de gevolgen als ge + en - wisselt?!

Dan gaat tie stuk. (de EDC wel te verstaan, niet je motor)

Als je de voeding van de ESC verkeerd om aansluit dan gaat de interne spanningsregelaar stuk en soms een paar fets, beetje afhankelijk van de staat waarin hij zich bevond. Beste is dus om dat niet te doen :slight_smile:

Aha ok, kan ik een esc ‘testen’ of uitmeten?! Ik vrees van niet…
Kan ik een motor uitmeten of op een makkelijke manier testen zonder esc?
En als laatst, kan ik een ccd3 testen of zeker zijn dat die zijn werk nog doet?

Een ESC zonder motor testen is niet heel gemakkelijk. Het makkelijkst is om er toch een motor aan te hangen. Waarom denk je dat hij stuk is?

Motor kun je wel doormeten, je zou een lage weerstand over alle draden ten opzichte van elkaar moeten meten met een multimeter, echter als er sluiting in een motor zit meet je dat ook dus het zegt niet zo heel veel, ook dit is het makkelijkst door hem op een ESC aan te sluiten.

Een flightcontroller testen is ook niet heel gemakkelijk. Als je ergens in Friesland woont ben je altijd welkom om de spullen even te controleren overigens.

je kan je ESC ohm waardes vergelijken met andere die van zelfde type zijn , op verschilende punten waardes vergelijken ,
motor kan je met een LC meter doen ,
kost 10 je bij banggood of zo ,
is echt de moeite waard bij deze hobby :thumbup:
daar meet je de inductie van de spoel mee
de esc is makelijk , als je een quad maakt , 2 zelfde 1:1 solderen , en 2 met 2 cables crossed ,
tenzij je CCW CW esc heb , of motors , dan moet je wat meer opletten

als je de PLUSH serie heb dan maakt + en - sluiting niet zoveel damage ,
dan heb je meer kans dat je draadjes automatich los gesoldeerd worden ,lol :thumbdown: