Eerste vluchten - ZMR250 LoS

Zo! Mijn eerste paar vluchten met mijn zelfgebouwde ZMR250 zitten erop. Wat een beest zeg! Ik ben een half jaar geleden begonnen met wat mini quads en die had ik behoorlijk onder de knie. Dan hoor je vaak, althans, hoorde ik vaak, dat als je die onder de knie hebt, het vliegen met een zelfbouw quad niet zo heel moeilijk meer is. Viel dat even tegen :wink:

Natuurlijk veel gelezen en gezien over niet self-levelende quads, maar toch begreep ik pas echt wat daarmee bedoeld werd toen ik het zelf ervaarde. De eerste vlucht afgelopen zondag op een verhard stukje weg gedaan. Ondanks zwaar onder de indruk van de kracht van het beest, ging het best redelijk. Simpel naar voor en achter en zijwaarts driften, beetje hoveren, beetje kijken hoe snel hij ging.

2 keer de controle verloren, omdat ik de props niet strak genoeg had aangedraaid. Voor mijn eerste vlucht trouwens de motors nog om moeten wisselen aangezien de schroefdraad in de richting van de draaiing van de props zat. Ik dacht dat dat handig was, omdat ik verwacht had dat de schroeven zich vast zouden draaien met de draaiing van de propellors. Toen ik thuis voorzichtig wat gas gaf, vlogen de schroeven me om de oren.

Na mn eerste vlucht was ik er in eerste instantie niet zeker van of de out-of-controls door de losse schroeven kwamen, maar nadat ik die heb aangedraaid, heb ik dat niet meer meegemaakt. Super stabiel. Van mijn speelgoed quads was ik gewend dat als ik te veel gas los liet om de quad te laten dalen, ik de quad niet meer onder controle kreeg wanneer ik de throttle weer opvoerde. Daar lijkt deze zelfbouw absoluut geen last van te hebben.

Enige minpuntje merkte ik, was dat de LED’s die ik op de onderkant van de armen heb geplakt, niet voldoende markering bieden voor orientatie. Ik ga snel ook op de achterzijde een stripje plakken.

Omdat ik best tevreden was over de eerste vlucht, 's avonds nog eens wat geprobeerd. Leek me verstandig om het op een verhard terrein te doen, aangezien ik in gras zeker mijn schroeven niet meer zou terug vinden mochten ze nog eens los raken. Toen ik mn yaw gebruikte voor een bocht, ongeveer de 2de beweging, was ik meteen de controle kwijt en maakte een flinke crash mee. Verbouwereerd naar huis, balend dat het toch zo moeilijk bleek :slight_smile:

Toch maar even opgezocht hoe je het best kunt beginnen met vliegen :slight_smile: Ik stuitte op deze video:

Een paar zeer goede tips voor beginners :slight_smile: Blij om te horen dat het helemaal niet raar is om na de eerste 30(!) batterijen nog niet veel verder te zijn dan een beetje hoveren en driften. De walking the dog techniek klinkt als een logische volgende stap. Deze vid hou ik er voorlopig in ieder geval even bij.

Vanavond dus weer rustig aan mn quadje leren kennen en toch een hele batterij zonder tussen landing met trots op gevlogen. Deze keer toch maar op een grasveldje :).

Ik ga zo maar meteen wat extra props en accus bestellen. Helaas ook een charger, aangezien de mijne zojuist ontplofte. Ik zit in een hotel en als ik mn kamer uit ga valt de stroom uit. Toen ik weer terug kwam en mn kaartje in de daarvoor bestemde gleuf op de kamer stak, zette ik stroom op de charger, waar de lipo dus nog aan hing. Blijkbaar geen goed idee… na een knal, wat rook en een gesprongen stop, bleek de zekering in de charger gesprongen. RTFM van te voren de volgende keer… De Lipo mag je pas connecten als de charger in het stopcontact zit :stuck_out_tongue:

Al met al een vette ervaring!

Wat vragen nog:

• Hoe gevoelig is een quad voor kortsluiting? Ik heb bijvoorbeeld mn ledjes aan de onderkant zitten… Lijkt me, dat ook maar een beetje vochtig gras geen optie is? Ik las over een of andere plastic coating spray… Is dat een optie? Niet kunnen vliegen op vochtig gras houdt weinig mogelijkheden over nu het herfst wordt…
  • Welke chargers gebruiken jullie voor 3S lipo’s?
  • Welke props zijn goed & stevig om mee te beginnen?
  • Mijn quad yawt een klein beetje als ik hover, wat is de beste manier om dat te corrigeren?
  • Hoe waren jullie eerste vlieg ervaringen? Hoeveel batterijen had je nodig om echt onder controle te vliegen?

De quad die je hebt gebouwd is een fpv machine, LOS vliegen kan wel maar met een beetje gas hang je zo 20 meter hoger en wat is dan nog voor en achter?
Moraal van het verhaal: cam + vtx erop, bril opzetten en vliegen :slight_smile: Dan merk je gelijk hoeveel gemakkelijker het gaat.

er zijn mensen die racen als een gek .
maar los vliegen kunnen ze niet

na 10 lipo,s kun je wel je bril opzetten .
met bril is het makkelijker omdat je vanuit de Piloot denkt met sturen .
als je maar weet wat je sticks doen .

En niet bang zijn om te crashen… gaat toch gebeuren, geen ontkomen aan ;D Gewoon zorgen dat je veilig kan crashen (weiland bvb.)

Bedoel je 10 lipo’s in de fik of gewoon leeggevlogen :lol:

Als je los wilt leren vliegen kun je ook klein en goedkoop beginnen met een micro:

nee echt zelf leeg gecrasched en tussen door gevlogen :slight_smile:

Wat vragen nog:

• Hoe gevoelig is een quad voor kortsluiting? Ik heb bijvoorbeeld mn ledjes aan de onderkant zitten… Lijkt me, dat ook maar een beetje vochtig gras geen optie is? Ik las over een of andere plastic coating spray… Is dat een optie? Niet kunnen vliegen op vochtig gras houdt weinig mogelijkheden over nu het herfst wordt…

plastidip>> zie ook post : http://www.fpv-racing.nl/techniek-algemeen-22/vloeibare-tape-liquid-tape/

• Welke chargers gebruiken jullie voor 3S lipo’s?

Ik gebruik zelf deze :
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10327__HobbyKing_8482_Quattro_4x6S_Lithium_Polymer_Multi_Charger.html
Maar zo veel keus :
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_1433__408__Chargers_Accessories-Battery_Charger_DC_only.html

Je zou ook corrosionX kunnen gebruiken, als je je quad goed inspuit kan je er zelfs mee onder water vliegen als je wilt. Tenminste, dat deden ze bij FliteTest om te laten zien dat het kan.
Neem dan die rode spuitbus want dat is de gewone uitvoering. De blauwe is voor zout water (of voor als je meer zekerheid wilt dat het echt waterdicht is). Hier is het filmpje:

CorrosionX

Ik vlieg nog maar pas, dus echt onder controle is het allemaal nog lang niet :stuck_out_tongue: Vlieg wel boven een groot stuk grasveld ofzo, als je neerploft dan vind je de quad makkelijker.

Bedankt voor de antwoorden wederom!

Meteen FPV gaan vliegen lijkt me inderdaad een stuk makkelijker. Helaas even een beetje het financiele stukje spreiden, dus tot die tijd moet ik het even LoS doen… Mooi meegenomen dat ik zo de besturing rustig aan verder ontdek. Ik ga denk ik de Headplay HD bestellen. Mocht dat niet bevallen dan stap ik later waarschijnlijk over op de Skyzone. Aangezien die Headplay nog niet flink wordt gedistribueerd, moet ik daar ook effe een flinke besteltijd voor rekenen waarschijnlijk.

De afgelopen dagen wat kleine verbeteringen doorgevoerd. De standaard frame pootjes erop gezet en met een lijmpistool de solderingen van de Leds aan de onderkant van de armen bedekt zodat ie ietwat geisoleerd is. (grappig, de jongen van de Gamma had zelf ook 2 250’s en toen ik met een pot van dat Bison Rubber spul waar in dat andere topic over gesproken werd in mn handen stond, raadde hij aan gewoon lijm te gebruiken voor de kleinere punten. Dat rubber spul is er niet heel makkelijk af te halen en een dergelijke oplossing is beter voor grotere oppervlaktes volgens hem). Later misschien nog van die plastidip voor wat meer bescherming om mn PDB en FLIP32.

Verder nog een battery strap ipv een simpel stuk klitteband, een b6ac lader gehaald + 2 extra lipo’s, een paar sets extra props (volgens mij heb ik simpele 5030’s, voorlopig goed zat :)). Voor orientatie heb ik inmiddels de battery buzzer rechtop op de achterkant getieripped, nog niet getest. Echt leuk al dat geknutsel :thumbup:

De komende dagen wordt het weer wat droger gelukkig :smiley:

Als je overweegt om de headplay aan te schaffen is misschien de Quanum2 van hobbyking ook een optie. Die is een stuk goedkoper en is zeker niet verkeerd.

Dat is inderdaad een nog veel goedkopere oplossing… Maar die lijkt me toch wel net iets té knommelig… Ach voor 50 euries val ik me geen breuk… ik ga em nog eens overwegen.

Die Quanum2 heb ik zelf ook en het moet gezegd, voor “maar” 50€ heb je veel waar voor je geld. Het is natuurlijk geen bril van 400 piek maar voor wat je er voor neerlegt is het een mooi stukje hardware.

Hij ziet er een beetje lomp uit maar dat kan me echt niet boeien, het lijkt nog altijd beter dan in een veel te strak glanspakkie op een racefiets door de wijk parcouren :wink:

Wat is trouwens dat draadje dat achter uit je frame komt, je rx-antenne?

Inderdaad de looks boeien mij ook niet zo veel. Zolang het maar een beetje goed zit. Ik rekende in eerste instantie op een euro of 400 voor een goeie bril dus vond die headplay al mee vallen.

Die draad is mn RX antenne ja… Is daar een betere oplossing voor? Voelt toch een beetje alsof die elk moment in mn props kan blijven hangen zo :slight_smile:

Naast zon quanum zou ik dus nog een camera, een zender en een ontvanger nodig hebben… Wat wordt daarvoor aangeraden?

Je kan de Rx antenne het beste vastzetten met een tyrapje en dan een krimpkousje erover, want zoals het nu zit gaat dat niet goedkomen. Veel mensen lossen het zo op volgens mij:

Zoals ik hier met m’n Rx antenne heb gedaan rechtsvoor. Je ziet nog net onderaan het rode krimpje eruit steken van de echte antenne die dus samen met de tyrap in de zwarte krimpkous zit.
Steekt fier omhoog maar kan rustig een klap hebben omdat er veerkracht in zit.

Voor de video Rx, Tx en camera heb ik zo’n setje van Hobbyking, deze. De zenders van ImmersionRC worden wat meer ge-apricieerd hier op het forum geloof ik :wink: Die zijn bijkans ook 3x zo duur maarja, ik denk dat ik er toch ook maar aan moet geloven om in ider geval 1 IimmersionRC zender te kopen. Ik had nog een mooie Runcam camera erbij gekocht (2.8mm lens, IR blok en zonder behuizing), die geeft namelijk supermooi beeld maar die heb ik gefrituurd door verkeerd te polariseren helaas.

Nou ben ik door een redelijk aanbod toch aan het twijfelen gebracht… Voor een redelijke prijs kan ik een Skyzone regelen. Maar wat voor een video zender past daarbij? Ik had een immersionRC 600tvl voor ogen, maar lees dat die niet compatible zijn met de Skyzone. Althans, sommigen ondervinden problemen en anderen niet.

Op getfpv.com staat het letterlijk: Note: This Rx is not compatible with newer ImmersionRC or Fatshark Nexwave transmitters.

Aangezien ik in oa de voorwaarden voor de race op 12 September las dat alleen ImmersionRC is toegestaan, en de Skyzone vooral samen lijkt te werken met Foxtech / Boscam, vrees ik dat ik mezelf beperk door een Skyzone bril aan te schaffen. Wat is wijsheid volgens jullie?

Hoor ook steeds dat je als first time FPV-er waarschijnlijk compleet gedesorienteerd gaat zijn met een bril en dat je dus beter een los scherm kunt gebruiken in het begin… Terwijl ik zelf denk dat ik juist gedesorienteerd raak door LoS vliegen en al helemaal als ik dan tussen LoS en het scherm zou moeten wisselen :slight_smile: Ik denk, gewoon rustig aan vliegen in het begin en de omgeving leren kennen…

Als ik mn quad LoS vlieg, gaat het rollen en pitchen inmiddels behoorlijk goed. 2 keer gecrashed in een batterij of 6. Maar zodra ik met yaw kloot, raak ik vrijwel direct de controle kwijt :stuck_out_tongue: (daardoor ook die 2 crashes :)).