Eerste project maar Pixhawk / ESC doet moeilijk: hulp gevraagd

Nadat de ESC van mijn 3DR Iris vlam had gevat, heb ik de nog bruikbare onderdelen overgezet naar een S500 frame en aangevuld met nieuwe bits and pieces. Na alle beginnersfouten te hebben hersteld (denk ik), wil het ding nogsteeds niet de lucht in. Het lijkt alsof de throttle blijft hangen bij een RPM die net onder opstijgsnelheid zit, om vervolgens na meer gas ineens veel meer vermogen te geven. Met mijn leken-verstand is het mij niet gelukt om hier uit te komen. Missionplanner tig keer doorlopen om de pixhawk in te stellen, ESC calibratie gedaan (via pixhawk en via missionplanner), maar het mocht niet baten. Daarom vraag ik graag hulp van mensen die wel vaker zo’n ding in elkaar hebben gezet. Dus: wie heeft en zin om deze NOOB te helpen (vergoeding is bespreekbaar). Of misschien helpt de briljante tip of truc al.

Dank!
Laurens, Nijmegen

Pixhawk - QBrain 4in1 20A ESC - 3DR motors - FrSkII d4rii -

He Laurens,

Ik ben bang dat je hier weinig ervaring met de pixhawk gaat vinden aangezien dit forum toegespitst is op racers. Wat me wel opvalt is dat je een 20A ESC op een vrij grote quadcopter gebruikt, waar de meeste racers met een 250 formaat racer al op 20/30A ESCs zitten.

Dank voor je reactie!

De keuze voor 20A is gebaseerd op de originele quad, waar ik de onderdelen van heb hergebruikt en op een video tutorial die ik heb gevolgd.

Op basis van wat ik lees en zie op fora, lijkt de ESC het probleem te zijn. Ik heb te weinig verstand van dit soort electronica om naar een oplossing toe te werken en hoop dat iemand hier het probleem herkend.

misschien de esc’s calibreren met je controller?

Dank voor je bericht.
Zoals eerder gezegd, ben ik nieuw in deze hobby en ben bang dat het iets triviaals is wat voorkomt dat mijn drone de lucht in gaat. Dit weekend daarom nog maar eens alles nagelopen.
Propellors de goede kant op: check
GPS en kompas gecalibreerd: check
ESC gecalibreerd via Pixhawk en remote: check en mission planner laat, voor zover ik dat kan beoordelen met mijn boeren verstand, geen rare dingen zien.

Maar nog steeds blijft het ding aan de grond en wil graag als grasmaaier aan de slag.

Wie heeft er tijd en zin om mee te kijken, of weet een goede commerciele partij om dit soort problemen neer te leggen?

Welke flight modus heb je ingesteld?

Mmm ik ben er niet zeker van wat je bedoeld: alt.hold bijvoorbeeld?

Ah, inderdaad.

Ik heb Alt. hold en Stabilize geprobeerd.

maar niks op super simple of zo?

Nee, simpel en super simpel staan uit.

extern compas geprobeerd?

heej ik heb dit ook gehad denk ik met me eerste quad, ik wist toen niet hoe ik me 12A emax moest kalibreren en wachten tot het einde van ut muziekje… wat niet kwam. hier mee heb ik mijn ECS vern**kt. mischien is dit bij jou ook gebeurd… :oops:

Dank voor alle suggesties en meedenken.

De huidige configuratie werkt met een extern 3DR kompas/GPS module die volgens de software goed gekalibreerd is. De ESC calibratie is voltooid met muziek en wanneer ik de quad zonder props laat draaien, lijken alle motoren ook hetzelfde te reageren, al zijn stuurcorrecties enzo natuurlijk op het oog niet te zien.
Wat ik heb begrepen, is dat het zwaartepunt niet supernauwkeurig in het midden hoeft te liggen omdat de FC dit kan corrigeren. Zou dat het verschil kunnen maken? De 3DR Iris, de donor van de onderdelen, was wel perfect in balans.

Draaien de props allemaal de correcte kant op? En de props goed gemonteerd? Even testen met een stukkie tape?

Dat waren de beginnersfouten die ik inderdaad eerst had gemaakt, maar inmiddels draaien ze volgens bouwschema de goede kant op. De props zijn kleurgecodeerd en draaien ook de goede kant op. Ik hoopte een aantal weken geleden dat ik door het fixen van dat soort fouten de lucht in zou kunnen. Maar helaas…

Weer aan het puzzelen. Nu maar eens in de logbestanden gedoken. Wanneer ik de quad beheerst probeer te laten opstijgen, zie ik geen rare dingen in de log, maar nu zonder props eens flink aan het gas gedraaid heb, zie ik een duidelijk verschil tussen throttle in, throttle out en de daadwerkelijke reactie van de motoren (zie graph). Wat zou er kapot danwel niet goed ingesteld zijn. (ESCs zijn gecalibreerd)

Heb je de altitude die de FC moet holden misschien lager staan dan de altitude die de drone nu heeft? Aan je log te zien is dat je probleem want het is de software die ingrijpt en de drone op dezelfde plek lijkt te willen houden.

Wellicht heb ik het niet goed uitgelegd:
De quad staat stil op m’n bureau, zonder props en reageert (voor zover ik dan begrijp) alleen op het gas want de FC heeft verder niks te doen. Kan het dan nogsteeds te maken hebben met alt.hold?