Eerste keer configureren Naze32 r6, struikelblokken

Vandaag heb ik voor het eerst een Naze32 (rev6) aangesloten op m’n EpiQuad 180H. De ontvanger is met sbus aangesloten op een EpiPDB. Op een laptop heb ik zowel Baseflight als Cleanflight in Google Chrome beschikbaar. Van twee motoren wil ik met software de draairichting aanpassen. Wat nu? Fora afstruinen, YouTube filpjes kijken. Een en ander is me duidelijk geworden, maar ik blijf ook nog wel met veel vragen zitten. Ik hoop dat jullie mij weer vooruit kunnen helpen.

Ik weet dat ik Betaflight nodig ga hebben om de draairichting aan te kunnen passen. Die staat samen met BLHelSuite klaar in mijn download map. Maar bij het begin beginnen dacht ik, dus afgezien van de draairichting van de motoren wilde ik eerst maar eens zien hoe ver ik kom met Baseflight. En dat gaat redelijk moeizaam:

1. Als ik met de Baseflight configurator bezig ben en zit te lezen en niets doe, gaat de Naze soms plotseling na ca. 5 minuten ineens met drie toonhoogtes zeer irritant piepen. Zo kan ik me niet concentreren en de mogelijkheden verkennen natuurlijk, en de enige manier die ik weet om er vanaf te komen is de lipo er uit trekken. Ik weet niet wat dit signaal betekent, waarom het ineens optreedt als ik niets doe en hoe ik het kan voorkomen.

2. Zodra ik het tablad CLI aanklik verschijnt er een console. Maar ik kan er niets mee doen, er volgt geen reactie op invoer zoals help of exit, en de CLI verlaten door een ander tabblad aan te klikken werkt ook niet. Alles weer afsluiten is de enige manier om weer enigszins normaal met Baseflight te kunnen werken. Ik meen vaker te hebben opgemerkt dat ik na saven, en dus rebooten, de lipo er af moet halen en weer aansluiten om niet vast te komen zitten. Dat lijkt me niet gezond.

3. Het lukt me niet om de sticks te kunnen reversen. Want dat blijkt nodig. Sowieso voor throttle, en ik twijfel over de pitch. Bij mijn andere quad met CC3D en OpenPilot kon ik dat met een checkboxje inregelen. Met Baseflight krijg ik dat nog niet voor elkaar. Ik kan het wel in mijn zender reversen, en dat werkt, maar dat wil ik juist voorkomen. Liever laat ik daar juist alles op de default ‘normal’ staan en regel ik het in de verschillende FC’s die ik nu al heb. Ik weet nu ook niet of pitch-up, dus stick naar je toe, juist een hoge of lage waarde zou moeten geven.

Om uiteindelijk Betaflight te kunnen gebruiken moet je eerst Cleanflight hebben begrijp ik. Maar bij welke stappen daarmee de Chrome-app of de firmware bedoelt wordt is me vaak onduidelijk. Kan iemand mij dat pad uitleggen? Moet ik vanuit de Chrome-Baseflight Cleanflight als firmware flashen? En daarna met de Cleanflight Chrome app Betaflight flashen? Dat heb ik begrepen. En als ik na het aanpassen van de draairichting van de motoren qua vlieggedrag t.b.v. LOS vluchten een beetje relaxte instellingen wil hebben, kan ik dan bij Betaflight blijven, of kan ik dan beter weer terug naar Cleanflight of Baseflight? Kunnen jullie mij hierover adviseren?

Baseflight werkt met de baseflight configurator. Zowel Cleanflight als Betaflight werken met de Cleanflight configurator. Je kan al deze firmwares flashen en je kan altijd terug. Als je net begint is Cleanflight zeker een aanrader, Betaflight is -BETA- software en je moet het topic op RCgroups bijhouden wil je weten wat er bij elke release anders is. Cleanflight veranderd minder snel en de meeste info die je erover vind is nog wel relevant.

Puntje 2 heb ik ook even mee geworsteld, het duurde even maar toen zag ik dat het niet een normale CLI is , waar je in het zwarte veld, op de prompt je commandos typt, er zit een slecht zichtbaar wit invul veld onder de CLI, daar typ je je commandos.
(slecht design door cleanflight devs)

Puntje 3 kan ik snappen als je geen computer zender hebt, dan wil je niet steeds op je zender kanalen moeten reversen.
Heb je wel een computer zender, regel het dan gewoon in je zender , in het geval van OpenTX doe je dat het best op het ‘servo’ scherm.
Daarna model opslaan, backuppen naar je pc, en heb je er verder geen omkijken of last van.

De witte balk voor de invoer had ik gezien. Als ik daar help of exit invoer en op enter druk, is de witte balk weer blanco en verandert er niets in het zwarte scherm er boven. Wel staat daar vanaf het begin ‘rebooting’. Het lijkt er op dat klikken op het CLI tabblad een reboot triggert (en/of het verlaten van de CLI) die niet succesvol wordt afgerond. Zoiets.

Ik heb wel een computerzender. Per model kan ik kanalen reversen en opslaan. Dat is dan plan B. Liever zou ik dat voorkomen omdat ik zoveel mogelijk instellingen door de FC wil laten afhandelen. Die kan ik tenslotte exporteren en bewaren etc. Maar als dit niet anders kan houdt het op, en moet ik het wel met de zender doen. Dit soort functionaliteit had ik wel verwacht van een configurator, maar kennelijk is dan niet zo voor de hand liggend.

Betaflight heb ik nu alleen nodig om de draairichting van de motoren aan te passen. Dat wist ik van te voren en ik wil al deze handelingen graag leren. Ik ben nu van plan om:
-Baseflight configurator te starten en cleanflight te flashen.
-Vervolgens Cleanflight configurator gebruiken om Betaflight te flashen.
-Dan met de BLHeliSuite aan de slag om de draairichting aan te passen. Hopelijk gaat dat lukken met de 20A LittleBee’s. Wat daar reeds op staat aan firmware en bootloaders heb ik echt geen weet van. Dat is een gok.
-En als laatste om weer Cleanflight te flashen omdat ik voorlopig nog geen pro ben.

Allemaal niet nodig… Baseflight (+configurator) --> Prullenbak!

Alleen Cleanflight Configurator (1.2.1) installeren als Chrome app.
Daarmee kun je Cleanflight en Betaflight flashen. Zo vaak je wil en elke versie je maar wil.
Cleanflight kun je via de Configurator ‘online’ flashen. Betaflight moet je eerst de HEX file downloaden en dan via de Configurator ‘local’ flashen. Local wil niet meer zeggen dan dat je op je PC de HEX file zoekt.

Bedankt Royce. Baseflight gaat de kliko in. Die hex heb ik al lokaal in m’n download map staan. Vanavond ga ik de online-Cleanflight flashen met de Cleanflight configurator en alles behalve de draairichting van de motoren in orde maken. Als dat gelukt is gaat Betaflight er op en hopelijk kan ik dan met BLHeliSuite de draairichting aanpassen. Als dat gelukt is ga ik weer terug naar Cleanflight en eerst maar eens leren vliegen.

Inmiddels ben ik zover. Met BLHeliSuite heb ik zoals gepland de draairichting kunnen aanpassen. Fluitje van een cent! ESC’s kalibreren heb ik nog niet gedaan, dat moet ik nog uitzoeken. Daarna terug naar Cleanflight gegaan en ik heb de eerste vluchten dit weekend kunnen maken!

Wel nog alleen angle-modus met de standaard instellingen. De EpiQuad 180H vliegt daarmee zeer stabiel. Wel wat tam nog. Met name de yaw reageert traag. Dat zal ongetwijfeld nog veel kunnen verbeteren met betere instellingen.

Voor de Tigers MN1806 heb ik drie familieverpakkingen props in huis gehaald: hqprop_4045_bullnose, hqprop_4045_3-blade_bullnose en hqprop_4040_3-blade_bullnose. Ik heb gevlogen met de 4045_3-blade_bullnose. Omdat ik de komende tijd verwacht druk te zijn met tunen wil ik de props gelijk houden. Weet iemand met welke props ik het best kan beginnen?

Ik vlieg meg m’n 180x epiquad op DAL 4045bn. Ik ben nog niet zo heel skilled zullen we maar zeggen, maar die dingen zijn ideaal. Na een winter in garages overal tegenaan knallen ben ik met setje 2(!) bezig.

Als je hard wil gaan is 2-blade sneller & efficienter; als je veel acrobatiek wilt doen dan moet je naar tri-blades gaan. Nu zag ik bij het WK ook 4-blades, dus ik weet niet hoe die zijn.