Eerste dagen met een ZMR

Hi iedereen,

Afgelopen week alle onderdelen binnen gekregen dus dit weekeind een mooie gelegenheid om mijn quad in elkaar te sleutelen.
Heb dit lekker op mijn gemak gedaan en heel de dag mee bezig geweest. De eerste vlucht s’nachts nog binnen (kon niet wachten). Ging niet helemaal als gepland en sloeg meteen over de kop. Bleek dat ik motoren 3 en 4 omgewisseld had op mijn naze32. Na dit hersteld te hebben ging het eigenlijk allemaal vlekkeloos. De Naze32 rev6 geeft verder ook geen problemen (voor zover ik kan zien). En zelfs de telemetry (x4s-sb) werkt allemaal goed. Verder zullen er vast nog veel dingen veranderen aan m’n quad heb daarom alles ook nog zo veel mogelijk met stekkers vast gezet op mijn Naze32 ipv. solderen.

De afgelopen 2 dagen een paar 3s packs opgevlogen. 3s is voor nu zeker nog wel meer dan voldoende en gaat allemaal al snel zat.
Heb hem meteen op acro mode gezet en dat gaat verder ook goed. Heb nog geen FPV set dus vlieg nu alleen nog maar LoS. Dit gaat nog wel is fout en ben dan de oriëntatie kwijt. Ga daarom ook nog maar niet te ver weg.

Heb zelfs al een paar flips gedaan maar merk goed dat hij traag is en er veel hoogte nodig heb. Denk dat dit met PID tuning te maken heeft want hier heb ik verder nog helemaal niets voor gedaan. Kan iemand dat bevestigen?

Daarnaast vroeg ik me ook af wat de meest gebruikte expo waardes zijn?

Hierbij een foto van m’n quad.

Heb de rate’s al gevonden. Denk wel dat ik daarbij wat expo nodig ga hebben wil ik ook nog een beetje soepel kunnen vliegen.

Nice en knap dat je acro LOS vliegt, dat lukt mij nauwelijks ha ha. Welke software heb je op je Naze staan ? De nieuwste betaflight heeft nauwelijks tuning nodig en flipt en rollt best wel ok met de default rates ( 50 % dacht ik ).

Heb wel wat vals gespeeld. Had mijn Taranis al eerder binnen dus al wat testritjes gemaakt in de simulator.

Heb op dit moment Cleanflight er op staan volgens mij is dat 1.12.1 de rates stonden standaard op 0 voor pitch yaw en roll.
Heb deze nu even op 0.5 gezet dit was al een wereld van verschil en het ging al een stuk makkelijker. De expo ga ik uit proberen heb 3 instellingen gemaakt zodat ik makkelijk tussen 0, 25 en 50 kan wisselen om te kijken wat het fijnst vliegt.
Gebruik je voor aileron, elevator en rudder allemaal 50%?

Verder heb ik nog niets aan PID tuning gedaan. Heb ook nog niet echt het idee dat daar iets aan hoeft te gebeuren. Maar dat is waarschijnlijk ook gewoon onervarenheid.

Expo is denk ik inderdaad wel handig bij acro en LOS vliegen :wink: ik ga dat ook eens proberen ha ha. Wat ik me herinner van heli’s was rond de 15-20 % vaak voldoende om wat tammer en meer vloeiend te vliegen. Met 50 % rates gaat het flippen en rollen prima :crazy: sommige hebben de roll en pitch vaak nog wat hoger staan.

Zie nu pas dat je met 50%, de rates bedoelde en niet de expo.
Hoorde in een filmpje van (Flite Test) Charpu zeggen dat hij met 60% expo vloog. Is wel een ouder filmpje dus misschien dat hij daar ook weer in veranderd is maar dat is nog een heel stukje hoger dan 15-20% expo.

Van wat ik er over gelezen heb blijft het toch altijd wel persoonlijk welke rates en expo je gebruikt.
Maar zal toch moeten wennen aan het vliegen, en de waardes dus stap voor stap sneller/beter zetten.
Zal vanavond is kijken of ik hier wat betere waardes in kan vinden.

Kom net deze tegen. Goede tips voor tuning.

Rotor Riot - Tuning Joshua’s Quad

Ik vond DIT filmpje persoonlijk goed uitgelegd.
Je moet het misschien een paar keer bekijken om het goed te snappen.
En je moet de Engelse taal een beetje begrijpen natuurlijk.
Ik heb het alleen niet hoeven gebruiken.
Mijn ZMR vliegt eigenlijk wel prima met de stock pids.

Uit het filmpje die jij gepost hebt heb ik geleerd dat de pitch eigenlijk niet hetzelfde kan zijn als de roll omdat de ZMR geen X frame is.
Dat ga ik zelf een keer proberen.
Maar als ik eenmaal op het veld ben heb ik geen zin om er aan te knutselen :stuck_out_tongue:
Ik wil alleen maar vliegen ;D

Hoi

ik vlieg het liefst zoiets als dit :slight_smile:

set rc_rate = 100
set rc_expo = 60
set rc_yaw_expo = 40
set thr_mid = 50
set thr_expo = 0
set roll_rate = 50
set pitch_rate = 50
set yaw_rate = 50

Als er geen expo op de Jaw zit dan tol ik rond als een gek :slight_smile: