Eerste bouw project

Hallo!

Ik wil mijn eerste quadcopter maken of kopen. Het hoeft niet gelijk het beste te zijn maar wel upgrade-able. Is het beter om een bouwpakket of kant-en-klaar te kopen of gewoon losse onderdelen. En waar kan ik dat het beste kopen?

Ik ben helemaal nieuw maar kan goed solderen en ben aardig technisch :wink:

Achteraf upgraden is een teken dat je vooraf niet genoeg research gedaan hebt

hahaha, dat is een goeie ja!
Je vraag is veel te algemeen…

Wat is je budget?
Wat is het doel van je vluchten? Beetje rondom huis, fotografie, film, racen, etc. etc.
Wat heb je al? Een afstandsbediening bijvoorbeeld…

Als je helemaal geen ervaring hebt, is het misschien beter om een kant-en-klaar (RTF Ready To Fly) te kopen.
Of je moet eerst heel wat uurtjes op internet door willen brengen. Er komt namelijk heel veel bij kijken.
Het is niet even wat onderdelen kopen, solderen en klaar. Je moet ook echt weten wat je doet.

Qua budget 300-400 euro en dat kloten met alles vind ik juist leuk! Ik wil er alleen mee racen. Afstandbediening koop ik er ook nog bij. Maar 300-400 is budget voor quadcopter zelf.

Dan wordt een Blackout al snel te duur. Kijk dan eens naar het ZMR250 frame. Lees ik ook goede berichten over.
Wil je een racer, dan is het al snel zelfbouw.

Helipal heeft een voorgemonteerde, Storm Racing Drone.
En ImmersionRC komt deze maand met de Vortex. Ligt iets boven je budget.

Voor dat bedrag kan je er al bijna 2 bouwen :wink:

ZMR frame, met 2300 kv motors en BL Heli of SimonK, met Naze32, Orange 615 ontvanger, Spektrum DX6i en FPV gear, net onder 400 bij elkaar. Quadcoptersenzo, multirotors, Muco en Hobbyking.

+1 Voor het ZMR frame. Zeer robust frame, maar moet soms nog een beetje werk aan doen om alles passend te krijgen. Setje 1960/2300kv motors, ESCs, Naze32 als basis.

Ontvanger hangt van de TX (afstandsbediening) af. D4R-II+Taranis is een goede combo met ppm (minder draden nodig) en telemetry (oa batterij, laag signaal waarschuwing op TX). Je kan een Mode1 Taranis meestal iets goedkoper kopen en met tien minuten en een schroevedraaier omtoveren naar een Mode2 versie.

FPV gear is niet nodig om te vliegen, maar vliegen met FPV gear geeft je wel een flink stuk extra vrijheid. Na wat gewenning vond ik het zelfs makkelijker om FPV te vliegen dan LOS. Bij FPV gear zijn goede antennes de beste investering. Een 600tvl camera (meer heeft geen zin) en een redelijke video transmitter maken het op de quad af. Mijn combo is een PZ0420m camera, ImmersionRC 600mw vtx, Spironet antennes. Makkelijk setje omdat de camera vanaf de cleane 5v voeding van de vtx kan draaien waardoor slechts aansluiting naar de batterij nodig is en dit verder een losstaand systeem is.

FPV bril/monitor is een erg persoonlijke (en budgetgebonden) keuze. Ik ben gelijk all-out gegaan met een Fatshark Dominator V2. Ik had deze en de Attitude al kunnen proberen bij andere racers, dus ik wist wat de meerprijs me oplevert.