Eerste bouw. Errors

Hallo allemaal,

Na lang rondgeneusd te hebben op dit forum en elders veel info verzameld te hebben, heb ik besloten een 250 quad te bouwen. Helaas loop ik ondanks de uitgebreide voorbereiding toch vast.

De volgende onderdelen zijn relevant:

• pdb deze
  • naze32 acro
  • minimosd, maar deze is al dood. foutje :lol:
  • favourite littlebee 20A
  • taranis met d4r-ii

Het pdb werd geleverd met 5V en 12V al voorgesoldeerd. In deze tread staat een hoop info over de setup van de pdb. Zo ook dat je de 12V rail kunt checken met de leds. Bij het checken van de led’s na aansluiting van de battery plug weigerden de leds (ja, het knopje stond op on :wink: ). Ik had extra’s leds besteld en die toen aangesloten op de LED aansluiting achter de “S3 arm”. Deze deden het wel. Ik ga er vooralsnog vanuit dat er een foutje zit in de leds op het pdb en de 12V wel werkt (gezien de andere leds het wel deden).

Het volgende punt is twee-ledig.

1. Uiteindelijk toe aan het binden van de d4r-ii. F/S op de d4r-ii indrukken en batterij aansluiten. De rode en groene led van de D4R-ii blijven constant branden en knipperen niet. Ook begint de Naze32/buzzer enorm te beepen en stopt niet, zoals volgens verschillende filmpjes wel zou moeten gebeuren. Ik denk daarom dat ik hier ergens een foutje heb gemaakt. Bijgevoegd wat foto’s van de aansluitingen.
  2. Het binden lukte mij niet. Ik kwam er achter dat je de Taranis niet op D16-EU moet hebben, maar op D8. Ik heb geen keuze van D8. Enkel D16-EU of OFF. Verschillende pogingen en manieren om de firmware te upgraden (downgraden?) hebben niet gewerkt. In dit geprobeerd als ook via Companion 2.1. Ook kom ik via de taranis niet in het bootloader menu, wat zou moeten gebeuren door hem aan te zetten en de horizontale trims naar binnen te drukken.

Overigens lukt het wel om de naze te verbinden met de pc. Vooralsnog heb ik de indruk dat het probleem ergens in het pdb zit.

Ik weet even niet meer wat ik verder kan proberen. Hopelijk hebben jullie ideeen over waar de problemen kunnen liggen.

Ik blijf lekker door puzzelen en kwam zojuist deze tread tegen. Het geflikker van de groene L1 led en het gebeep blijkt te worden veroorzaakt door de failsafe. De waarden zullen wel niet goed staan in cleanflight. Nadat ik de failsafe had uitgeschakeld in cleanflight, de naze op het pdb had gestoken en vervolgens de batterij aansloot stopt hij met beepen en stopt de groene L1 led met knipperen.

Oke, dit gaat meer lijken op een naslagwerk, maar dat geeft niet. Wellicht komt het anderen van pas. Heeeuuul lang lopen kl**ien met de firmware, bootloaders en weet ik t. Ik kon niet in het bootloader menu komen die voor alle handleidingen en oplossingen nodig leek te zijn. Uiteindelijk kreeg ik de taranis niet eens meer aan :wtf:

Maar, as usual, staat het antwoord ergens op internet. En deze keer stond het hier. De daar genoemde update procedure bracht mijn Taranis weer aan de praat én ik kreeg het bootloader menu én de d8 optie om de d4r-ii te binden. De firmware die ik nu heb is v2.0.9.2, simpelweg omdat dat de enige was die in .dfu format had. Van de week wellicht op zoek naar een recentere versie.

[Edit] Ergens tijdens mijn troubleshooting kwam ik tegen dat het mogelijk gerelateerd was aan usb3 poorten die niet goed zouden kunnen werken. Ik ben toen verder gegaan met een usb2 poort. Of de usb2 de reden was dat het uiteindelijk is gelukt kan ik niet zeggen.

Goed bezig! Al doende leert men :wink:

Zeker! En hoewel het soms iets frustrerend is, geeft het een hoop voldoening als je het aan de praat krijgt.

Heeft iemand een idee over de leds op het pdb? Hoe zou het kunnen dat deze niet werken? Faulty pdb? Ergens shorts? Ik heb geen pieper op mijn multimeter.

Geen pieper op je multimeter kan je omheen werken: Pak een penlite AA batterij en sluit de minpool aan op de ground van je multimeter. Hierna de plus van de multimeter en de plus van de AA gebruiken om voltage te meten door een spoor heen. Aangezien bijna alle elektronica in de quad op 5 of 12 volt loopt zal de 1.5v van de AA geen effect hebben op elektronica, maar je kan hiermee wel sporen doormeten.

Je kan natuurlijk ook weerstand meten: ~0 ohm weerstand is sluiting.

Ik heb dezelfde PDB en de leds zouden direct moeten gaan branden bij het inpluggen van je lipo. Ik gok dat er iets mis is met je 12V circuit op de PDB. Werkte de leds wel toen je nog niets gesoldeerd had? Zie ook het topic op RCGroups:

@ Jaime, bedankt voor de tip. Helaas heb ik donderdag pas weer tijd om te testen, maar ik ga het proberen.

@ WMA, nee, toen deden de leds het ook niet. Toegegeven, ik had de ESC’s eerst al gesoldeerd en toen deden ze het niet. Daarna ESC’s eraf en precies zoals in dat topic getest en toen deden ze het ook niet. Zouden ze door het aansluiten van de ESC’s kapot kunnen zijn gegaan? Ik heb quadcoptersenzo gemaild of die nog een idee heeft hoe of wat.

Lastig te zeggen, maar lijkt me niet. Ik ben echter ook geen expert. Hopelijk kan quadcoptersenzo je helpen.

Dag allen,

Nog een gaatje in het weekend gevonden om wat te studderen. Inmiddels werkt de quad en kan ik wat hooveren in de kamer. Wel heb ik dat zodra ik trottle hard naar beneden haal, ik moet disarmen en weer armen (met switch) om weer contact te kunnen maken. Ik vermoed dat dit iets met failsafe heeft te maken, maar nog niet aan toegekomen dit verder uit te zoeken. Ben er ook nog niet uit of het nu goed is of niet :stuck_out_tongue: Daarnaast een nieuw pdb besteld. Hiervan doen de leds het wel.

Maar iets anders. Ik wil de camera en videotransmitter aansluiten op het pdb. De VTX betreft een Eachine TS832. Op het pdb is een aansluiting ‘VTX’ (zie plaatje eerste post, direct onder de groene batterijaansluiting). Uit de VTX komen echter 2 stekkers. Eén met +12V en GND, de ander met OUT-, OUT+ en VIDEO. Ik wilde de laatste stekker aansluiten, maar begon te twijfelen toen ik de OUT -/+ zag.

Mijn vragen:

1. Klopt het dat ik de ‘3-stekker’ moet aansluiten op het pdb?
  2. Als 1=ja, heeft de vtx dan ook power, of moet ik de power apart aansluiten?
  3. Als 1=nee, waar is de OUT -/+ dan voor?

[Edit] Ok, een extra aansluiting op de 12V bleek het antwoord :). Bij het aansluiten van de VTX branden de leds ook ineens op :). Blijkbaar was het cirkeltje ergens toch niet rond…