Duur frame vs goedkoop frame

Hallo allemaal, ik ben momenteel een nieuwe quad aan het samenstellen maar zit nog erg te twijfelen over het frame. Ik zit momenteel te denken aan de Dquad Reflex 5" maar de prijs is nog aardig hoog. Is een duur frame het echt waard vergeleken met een goedkoop frame?

De kwaliteit van goedkopere frames is volgens mij zeer wisselend.
Ga in ieder geval voor full carbon zou ik zeggen. Ik heb zelf altijd met de duurdere frames gevlogen en dat bevalt mij uitstekend. Een Blackout Mini H waarvan in een jaar tijd nog niets is gebroken, en de inimini H die ik nu meestal vlieg is ook nog heel, hoewel ik daar bij [member=223]walterkort[/member] wel andere resultaten mee gezien heb.

Epiquad 210 is toch niet zo heel duur? En onverwoestbaar…

Carbon kwaliteit verschilt soms wel, maar let vooral op de dikte van het carbon. In mijn ervaring zijn sommige goedkopere frames wel wat minder slim gebouwd qua geometrie. De ZMR heeft bijvoorbeeld niet hele brede armen, waardoor de motoren eerder een klap zullen opvangen (en de armen ook iets eerder breken waarschijnlijk). Ookal is het een blackout clone, de echte blackout zit toch op meerdere plekken iets beter in elkaar.

Maar, dat is niet altijd zo. De EpiQuad is inderdaad een goed voorbeeld; niet erg duur maar wel het go-to frame op dit moment voor de echte racers (hoewel mijn mening niet 100% objectief is ;D) Maar geloof me, ik doe hard mijn best om die epi te breken…

Ook hier geld eigenlijk weer dat alles kapot kan… ook de duurdere frames.
Ik heb binnen 4 weken een complete Dquad iniMini H aan gort gevlogen. Bovenplaat gebroken, onderplaat gebroken, PDB beschadigd…
De cam plate ook al 4x kapot gehad in die korte tijd. Grote nadeel van deze duurdere frames is dat de onderdelen ook duur zijn.
Als ik de onderdelen had willen vervangen, was ik ca. 70 euro kwijt geweest. Dat was het mij niet waard. Ben toen over gegaan op twee nieuwe frames van een ander merk. Puur uit nieuwsgierigheid en om weer nieuwe ervaringen op te doen. Het is maar de vraag hoe lang die nieuwe het weer uit houden. De tijd zal het leren.

Vergeet ook niet dat er veel nieuwe frames op de markt komen die zich allemaal nog moeten bewijzen. Ook de iniMini heeft problemen gehad. De armen verschoven gigantisch bij de eerste batch. Dat hebben ze later weer opgelost. Uit alle ervaring van de iniMini H is de iniMini X weer voort gekomen. Zo gaat het met veel frames. De QAV210 is heel bekend en is een duur maar goed frame. Zijn opvolger, de Lumenier QAV-R heeft ook flinke opstart problemen gehad ondanks dat de voorganger top was. Bodemplaten die scheurde, bouten die spontaan afbreken. Uiteindelijk is door alle slechte ervaringen het frame nu aangepast en voor zover ik kan lezen, helemaal top.
Ondanks dat nieuwe frames goed getest worden, komen de echte problemen vaak pas boven water wanneer het grote publiek er mee aan de gang gaat. En dat verhaal geld eigenlijk wel voor alle frames. Koop je dus een frame welke net nieuw op de markt is, loop je altijd kans dat je nog problemen gaat tegenkomen. Bij een goed bedrijf worden die dan wel weer aangepakt.

Sommige mensen kiezen ook voor de extreem goedkope Chinese clone frames omdat die domweg gewoon goedkoop zijn.
Vaak koop je vier van die goedkope voor één dure. Dat is een keus die je maakt. En dat wil nog niet eens zeggen dat die goedkope extreem snel kapot gaat. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Je kunt in ieder geval wat vaker vervangen. Maar daar moet je weer zin in hebben. Ik koop toch de wat duurdere frames in de hoop dat ik ze minder snel hoef te vervangen.

Een aantal opmerkingen uit mijn eigen ervaring:

• Zo weinig mogelijk sparingen in de boven of onderplaat. Sparingen worden meestal gemaakt om gewicht te besparen, maar dat worden dan wel de gevoelige plekken van een frame. Mijn iniMini was ook bij de sparingen gebroken. Dat geld ook voor de eerste problemen met de QAV-R. De iniMini X heeft alweer veel minder sparingen. Gelukkig werken ze er dus wel aan. In vind een bovenplaat zonder sparingen zoals bij mijn nieuwe Thug 180 V5 en Epiquad210 ook weer fijner om een lipo op te plaatsen. Ik plak een strook klittenband of schuim over de gehele bovenkant zodat een lipo niet kan gaan schuiven. Als je sparingen hebt moet je die eruit snijden of je plakt er gewoon overheen waardoor er weer zand of iets dergelijks tegen de lijmlaag in de sparing komt.
  • Een X frame is meestal steviger dan een H frame. De armen van een X frame komen aan de onderzijde bij elkaar wat een vast en stevig geheel vormt. Bij een H frame heb je meestal losse armen die t.o.v. de aansluiting bij het frame sneller kapot kunnen of los gaan zitten. Ik heb nu zelf een Thug 180 V5 waar beide voorarmen met elkaar verbonden zijn en ook de achterarmen. Een steviger geheel. En ja, als er één arm breekt, moet je er in principe twee vervangen. Maar dat is weer een keus die je maakt…
  • In eerste instantie raad men altijd af om een frame te kopen waar de armen in één geheel zijn met de bodemplaat. Maar vanaf 4mm dikte hoef je je daar eigenlijk niet druk om te maken. De kans dat je dat kapot vliegt is zeer klein. Kwaliteit Carbon wordt ook steeds beter. Bij Epiquad krijg je ook 40% korting als je het voor elkaar krijgt om de bodemplaat te breken. Zoveel vertrouwen hebben ze in deze constructie.
  • De bovenplaat zo dik mogelijk. Als je in een roll tegen de vlakte gaat en je klapt precies op de bovenplaat, dan breekt een plaat van 1,5mm sneller dan die van 2mm. Ook weer afhankelijk van het aantal sparingen. En ja, 0,5mm maakt echt wat uit.
  • Een PDB als bij de iniMini heeft veel voordelen bij het bouwen en bij reparaties. Ook de stroomverdeling is netjes geregeld. Weinig kabelwerk. Maar het is ook weer gevoeliger voor breuk. De toplaag van zo’n PDB is maar heel dun wat weer gevoelig is voor krassen e.d. Toch heb ik er met plezier mee gevlogen. Het simpele bouwen is echt een toegevoegde waarde. Ook bij reparaties van een ESC.
    Dit soort PDB’s hebben vaak ook ingebouwde LED’s. Als die kapot gaan, valt de helft meteen uit. Vervangen moet je toch wat soldeerskillzzz voor hebben. Losse LED’s zijn dan toch weer iets gunstiger en je kunt ze plaatsen waar je zelf wilt.
    Als je zo’n PDB moet vervangen, moet vaak ook de hele quad uit elkaar…
  • Wanneer je kiest voor een mini PDB (36x36mm), dan wordt die meestal onder de FC geplaatst. Dat beperkt je weer in hoogte. Wil je je VTX boven de FC plaatsen, onder de bovenplaat, dan moet je de mini PDB zeer strak op de onderplaat schroeven met de FC daar weer strak boven. Dan dien je de ontvanger automatisch achter de FC op de bodemplaat van het frame te plaatsen. De frames zijn tegenwoordig weer zo klein dat je de ontvanger moet strippen om het te laten passen.
  • Ik zou kiezen voor een frame waarbij je niet gebonden bent aan een vaste Flight Controller. Er komen steeds snellere en mooiere FC’s uit. Uiteindelijk wil je echt een keer switchen wanneer je toe bent aan een nieuwe.
  • Zorg ook dat onderdelen goed verkrijgbaar zijn. Als ik ergens een hekel aan heb is dat er geen voorraad is, of dat je 4 weken moet wachten bij een bestelling uit China. Bij een goedkoop Chinees frame koop je dan gewoon meteen twee frames. Eén voor onderdelen…
  • Let op wat voor camera mount er op zit. Bij de iniMini en Epiquad ben je gebonden aan de HS1177. Gelukkig is dat een fijne camera om mee te vliegen. Voordeel van dit soort mounts is dat ze stevig zijn en dat je makkelijk een bepaalde hoek kunt instellen en vast zetten. Bij de Thug die ik nu heb, zit niet zo’n speciale mount. Ik heb dus zelf e.e.a. moeten prutsen om het passend te maken.

Heel kort door de bocht heb ik voor mezelf het ideale frame nog niet gevonden… Er is altijd wel wat op te merken zoals je hierboven merkt. Maar iemand anders kan er bij al die zaken weer heel anders tegenaan kijken en andere ervaringen hebben. Het blijft erg persoonlijk.

Als ik je nu een frame aan zou moeten raden, zou ik naar de Dquad Reflex kijken, de Epiquad of Thug 180 V5.

Tips genoeg om in de gaten te houden in ieder geval, succes!

Wow, bedankt voor de uitgebreide uitleg :clap:

Zal nog even goed blijven nadenken en rondkijken over mijn beslissing.

En natuurlijk alle anderen ook bedankt voor jullie hulp :thumbup:

Het is uiteindelijk ook maar weer een mening en een gedeelte eigen ervaring.
Je zult voor jezelf moeten kijken welke dingen belangrijk voor je zijn in een frame.

nog beter koop een clone.

1. zelfde als de duurdere frames.
  2. goedkoper
  3. onderdelen op voorraad
  4. geen pijn in je portemonnee als je hem aan gort vliegt
  5. nagenoeg net zo sterk als carbon
  6. geen last van lamineren van carbon door slecht materiaal waar heel veel frames last van hebben.
  7. geen last van geleiding van stroom en spanning aangezien carbon dat doet