DJI f450 omtoveren tot een FPV (racer) drone , wat heb ik nodig

Hi,

Ik heb een prima werkende dji F450, met alles erop en eraan, maar wil er een ander frame onderzetten en wil het liefst zoveel mogelijk componenten hergebruiken.

Waarom een ander frame, nou…

• ik heb nu weinig ruimte voor fpv en de rest van de electronica, zit op elkaar gepropt nu
  • is leuk om te doen

Ik ben niet op zoek naar een echte racing drone, meer een FPV quad met een H frame, waarbij er genoeg ruimte is voor de electronica. Nu de vraag, welke componenten kan ik houden en wat moet ik waardoor vervangen?

Het volgende zit er nu op

• Flightcontroller: NAZA-M v1
  • Motoren: 2212 / 920KV
  • ESC: 30A opto
  • Props: Graupner E-Prop 10x5 Inch
  • GPS
  • dji iOSD
  • Video zender 5.8 GHz
  • Camera: geen idee meer welk type/merk
  • 3 cell lipo, 2.2A en 5A

Ik zat zelf te denken aan een ZMR250 v2.1 frame, wel wat zwaarder, maar niet al te duur, redelijk stevig en heeft een PDB, wat me wel handig lijkt.

Vragen

• ik ga denk ik kleinere props gebruiken, dus de motoren hebben denk ik een te laag KV?, die moet ik dan vervangen.
  • de ESC ook vervangen? misschien geen 30A nodig, scheelt in gewicht, minder krachtige ESC’s?
  • iemand nog algemene tips betreffende de aanpak van dit project :slight_smile:

bedankt alvast

dit ding raced volgens mij als een gek!

Hij zal nu inderdaad best snel zijn, maar niet wendbaar genoeg voor een racequad.

De motoren zou ik inderdaad omwisselen voor een hoger KV (bijv. 2300) van het formaat 2204 of 2206 welke goed werken met een 5" prop. Wat voor esc’s zijn het precies? Ik denk dat je aan 12a esc’s genoeg gaat hebben als je het niet te spannend maakt. Voor de lipo zou ik gaan voor een 1300mAh met een hoge C-rating (45+). De flight controller zou ik als eerste eraf halen en vervangen voor een naze32 oid.

Tip voor de verdere aanpak: zoek eens naar bouwverslagen van ZMR’s en kijk hoe anderen het aanpakken en welke onderdelen zij gebruiken.

bedankt voor de reacties.

De naza flightcontroller is juist iets wat ik er op wil houden, dat is het duurste onderdeel en is een opzich goed werkende flight controller, en samen met de iOSD en GPS een mooie combinatie.

Dus eigenlijk is de vraag dan, wat heb ik nodig als ik de naza, gps, iosd houd, welke onderdelen kan ik dan nog meer behouden, de esc,s misschien, maar de motoren zijn te langzaam voor kleinere props denk ik, of kan je op een H frame ook 10" props gebruiken?

Dit klinkt echt als een heel slecht compromis. Bouw of een grote efficiente quad met een slimme FC die rondjes kan gaan vliegen terwijl je zelf met je benen omhoog aan je thermoskannetje koffie zit te lurken. Of bouw een kleine, stevige (carbon) racer met een vluchtcomputer die daar geschikt voor is. Alles daar tussenin zal leiden tot een matig resultaat.

Een verkeerd uitgepakte flip met die f450 en je kunt al naar huis. Met racedrones vlieg je tegen een boom aan, dan stuitert hij er af. Moet je alle props vervangen en ga je weer met de banaan. Die f450 is gewoon doormidden.

Dat je een goede dure vluchtcomputer hebt is juist een argument om er niet mee te gaan racen. Zonde als je die stuk vliegt. Koop een chinese met een F3 chip er op en zet er cleanflight op. Kost je 2 a 3 tientjes en je hebt een vele betere racer. Ik denk dat je maar weinig componenten kunt hergebruiken. De camera, VTX en misschien de ESC. Maar meer niet.

thanks jaap. maar dat is t, het gaat mij niet om het racen zoals ik in mijn post beschreef. Meer om de extra ruimte op het frame voor FPV spul. rustig fpv vliegen.

een begin punt is te kijken naar andere werkende setups, en kijken welke componenten zij gebruiken.

Ik heb vorig jaar ook zoiets gedaan, maar dan een dead cat 450 omgebouwd naar een Dart-450, dat is een H-frame, geschikt tot 10" props. De bedoeling was minder gewicht, en door het smalle lange middendeel hopelijk ook minder luchtweerstand. Ik heb bijna alles van de oude quad hergebruikt, 20a Opto regelaars, 2212 980kv Sunnysky motoren, 9x5 props, fpv cam, osd en vtx. De flight controller was een kk2.1, die heb ik vervangen door een naze32 met cleanflight. Na wat initiele problemen met een regelaar die in-flight er wel eens mee ophield, vliegt hij nu echt lekker, ook snel als het moet. Het is nog steeds geen racer, daarvoor is hij bij lange na niet wendbaar genoeg. Door het gewicht van 1200 gram (incl. 3000mah 3S lipo), kun je ook bij veel wind prima vliegen, al met al was de conversie zeker de moeite waard. Het nieuwe frame is ook veel stijver dan de oude met die plastic armpjes, m’n videobeelden zijn nu ook prima.

Je zou alles kunnen hergebruiken behalve:

-2212 / 920KV motoren (veel te weinig kracht met de maximale 6" propellers die op een zmr250 passen)
-30a esc (vermoedelijk veel te zwaar)
-5a lipo (veel te zwaar)

Maar ik denk zelf dat het geheel alsnog te zwaar gaat worden (als je gps/osd enz. wil blijven gebruiken), waardoor je er vermoedelijk weinig plezier aan zal beleven.

Mijn advies zou zijn om dit niet te doen en een compleet andere quad te bouwen.
Wat je ook zou kunnen doen is een andere 450/500 frame kopen waarin je meer ruimte hebt.
deze bijvoorbeeld : http://www.banggood.com/Diatone-White-Sheep-PCB-Version-FPV-Quadcopter-Frame-Kit-p-970933.html

EDIT:

Of zoals Herman hierboven aangeeft :wink:

Hoi Daniël, goed antwoord. Het begint me duidelijk te worden dat mijn wens niet handig is op een 250 quad. Goed punt van het gewicht, met kleiner alles is gewicht nog belangrijker. Bedankt voor de tip van het frame, dat is misschien meer wat ik zoek.

Ik ga er nog over nadenken of het ook leuk is om een racing drone te bouwen, of dat ik het houd bij mijn 450 quad.

Je zou ook kunnen overwegen een Blackout 330 frame te gebruiken met je huidige setup. Je moet dan misschien iets hoger kv motors erop zetten maar de 30a escs en andere electronica past hier makkelijk in. Je kan hier zelfs een gimbal op kwijt! Kan een leuke cruiser worden zo.

ah bedankt voor het meedenken, ook en leuk ding, ja, iets groter frame geeft opeens meer opties. Die blackout 330 mooi ding, maar >200 dollar, damn! duur ding

Inmiddels een blackout mini H 5" besteld, heb er zin in. Iemand tips voor de componenten? ik vermoed dat ik eens moet gaan kijken in de bouwverslagen

Beste tip: kopieer een 5" build van iemand anders, dan heb je een bewezen setup.