Diatone Blade 250

Beste FPV enthousiastelingen,

Ik ga het volgende in elkaar zetten:

• Frame: Diatone Blade 250 Class Racing Multirotor Frame
  • Motor ESC combo: DYS BE1806 2300KV Combo set with 16amp Opto Speed Controllers
  • Lipo: Turnigy nano-tech 1600mah 3S 25~50C Lipo
  • BEC: TURNIGY 3A UBEC w/ Noise Reduction
  • LED: Lantian 2 in 1 WS2812B LED And 5V Active Buzzer For FPV NAZE32 Skyline32
  • FC: Naze32 Full Rev.6 FunFly
  • Prop: Gemfan Propeller 5x3 Black

FPV:

• Fatshark Attitude V2 (250mw) :twisted:
  • ImmersionRC 5.8GHz Circular Polarized SpiroNet Antenna V2
  • MICRO MinimOSD KV Team MOD For Naze32 Flight Controller
  • FrSky 2.4GHz ACCST TARANIS X9D/X8R

Ik heb inmiddels de SBUS aan de Naze32 (Baseflight) weten te koppelen. Ik kon alleen geen preset vinden voor wat betreft de default kanaalindeling in baseflight dus die moet ik nog ergens mappen.

Er moet nog een hoop gebeuren zo twijfel ik nog of ik de Diatone PDB ga gebruiken om de Flightcontroller en de esc te voeden (is dat verstandig). Er zitten van die rode isolator ringen bij om wellicht lekstroom te voorkomen via de raisers (…)

Ik kan ook de losse BEC gebruiken maar hoe sluit ik die dan weer aan (receiver?) en geeft dat geen conflicten als de micro USB ingeplugd word in de Naze?

Ook weet ik nog niet of ik een aparte lipo voor het FPV ga gebruiken (ivm storing). De MICRO MinimOSD is nog niet binnen alsook het FTDI geval. Uiteindelijk wil ik ook een keer de headtracking aansluiten maar heb voorlopig nog even wat hobbels te nemen :).

Hier alvast een fototje waar ik alles aan elkaar aan het knopen ben voor een motortest:

Groeten,

Floris

ps alle tips zijn natuurlijk welkom!

Mooie startset, niet meteen de high-end (dan bedoel ik het vermogen) build maar zeker perfect om enkele maanden gelukkig het FPV vliegen onder de knie te krijgen. Dan kan je later perfect overstappen naar 4s.

Koop jij eens heel snel een soldeerbout! [emoji38]

Wat betreft je vragen;

• de PDB of BEC; helemaal je eigen voorkeur. Bij een eerst build is pdb makkelijker denk ik. Je bec is simpelweg voor alle 5V aansluitingen, dus volgens mij alleen de naze, leds en heel misschien de fpv cam. Ontvanger krijgt dan weer stroom via je naze, net als nu. De BEC levert voor zover ik weet geen problemen op icm usb
  • Geen aparte lipo doen voor fpv joh, alleen maar zwaar. Als je storing hebt; kabels van elkaar afhouden of filter ertussen
  • Je kan ook prima zonder osd en geflashte escs vliegen [emoji39] Dat komt later wel.
  • Headtracking?? Je wilt toch racen ofwa? [emoji1] Stel je voor, je ragt door een park en denk even rond te kijken. Dan kijk je naar voren en bam! Tegen een boom [emoji39]

[member=481]Sensei_d[/member] heeft gelijk. Onze racequads zijn zo lenig dat rondkijken gebeurt door de quad te draaien. Als je headtracking op je yaw wil mixen kan dat natuurlijk al lijkt het me niet zo’n bijster goed idee. De camera draaien met servo’s is teveel gedoe.

volgens mij moet je nog een adapter hebben voor je de x8r via sbus naar de naze kunt aansluiten. Omdat naze geen sbus ondersteunt heb je een sbus to cppm decoder nodig.

edit: of natuurlijk pwm aansluiten kan ook

Hey,

Bedankt voor de tips :thumbup:

Aan soldeerbouten geen gebrek hier, ik wilde eerst even kijken hoe alles moet komen en of het de goede kant op draait.

De rev6 kan op SBUS worden aangesloten zoals in deze video :yt::

Hey, ff een update.

Tot nu toe heb ik het volgende gedaan:
Taranis omgezet van Mode1 naar Mode2
Frame in elkaar gezet met hier en daar wat tijdelijke oplossingen;

https://farm2.staticflickr.com/1631/24478817771_8bd135f280_k.jpg

Esc calibratie uitgevoerd
P-waarden naar beneden geschroefd
Schakelaars op taranis gemixed naar chan 5-9
Van baseflight naar cleanflight geflashed
Angle, horizon, mag, headfree aan zender schakelaars gekoppeld
Accu aangesloten op pinnen Vbat van Naze32
Discovery buzzer aangesloten op ontvanger kanaal 8
Alle telemetry van de Naze doorgezet naar de Smartport, via deze methode:
Instructies
Y kabel

Het is indrukwekkend wat ik nu allemaal op de zender kan zien (vBat/rxBat/Rssi/Accxyz/Alt/Hdg/).

Helaas is er iets mis met motor 4 of de esc want hij stottert en draait niet mee zoals de andere motoren, totdat hij op een gegeven moment wel pakt en dan vliegt hij wel. Reserve onderdelen zijn in bestelling.

Tot de volgende update 8)

Helaas is er iets mis met motor 4 of de esc want hij stottert en draait niet mee zoals de andere motoren, totdat hij op een gegeven moment wel pakt en dan vliegt hij wel. Reserve onderdelen zijn in bestelling.

Check eerst eens alle soldeerpunten bij die motor. Had laatst hetzelfde bij iemand anders. Er bleek een verbinding niet goed gesoldeerd te zijn op de esc.

Ik heb even die soldeerverbindingen gechecked, die waren op zich goed, maar nu ik toch de krimpkous eraf had heb ik motor 2 en 4 even gewisseld om te kijken of het nu aan de motor of aan de esc lag en nu lijkt het euvel opgelost :clap:

Nou nog een een slag om de arm maar hé mijn glas is halfvol. Anyways gister die Micro minim osd binnen gekregen alsook de carbon propbeschermers. Ik weet niet of het wat uithaalt maar ze kunnen hooguit (gelijk) met de props afbreken.

Wat trouwens wel opvalt als ik op zoek ben naar info kom ik vaak uit op de blog van Oscar Liang hebben jullie dat ook? :slight_smile:
Er is sowieso ontzettend veel te vinden tegenwoordig mbt rc, dat was vroeger wel anders.

Nou ja ik heb weer wat te knutselen.

Beugeltje voor de camera gemaakt van een electradoos en epoxyhars:

Ik ben nu bezig met die micro minim osd en overweeg om het geheel te omhullen met giethars om alle gesoldeerde aansluitingen te fixeren. Het is maar een idee, iemand ervaring hiermee?

Zo, eindelijk alles binnen. Bg heeft de bestelling opgehakt in delen navenant welk magazijn ze leverde. 2 weken lang elke 2 weken een kleine hobby verassing 8)

• FTDI aangesloten en de laatste versie van MW OSD geflashed.
  • Video signaal naar PAL omgezet via de MWOSD gui

Ik zie nu wel het een en ander in beeld maar er is iets mis met de fonts want in plaats van puntjes voor de horizon indicator heb ik rare tekens en de heading wordt weergegeven als halve huis-iconen.

Bij de laatste zending van HK met reserveonderdelen (motor/esc/arms) zat overigens een aparte verassing:

Een gratis prop! Dat is toch aardig van ze :thumbup:

Ik heb

hem proberen

te monteren

maar

ik weet

niet zeker

of het wel de

juiste prop is

voor het

beoogde doel.

Als ervaren Quadcopter bouwers/bestuurders en crash deskundigen,

wat denken jullie er van???

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

** Gratis af te halen, PM me **

:smiley:

Gebruiken als roerstokje als je nog eens je kamer gaat witten of zo… ;D

Een kleine update,

Inmiddels hebben diverse onderdelen een andere plek gekregen, de VTX heb ik anders vastgezet omdat het de lipo straps in de weg zat. De OSD heb ik ontkoppeld omdat het strepen/bleeding in beeld veroorzaakte. De camera heb ik onder een kleinere hoek gezet zodat je ook wat van de grond ziet als je niet zo snel gaat. En nog wat andere dingen op een handigere plek gezet.

Ik weet overigens eindelijk wat het probleem was met de niet/slecht draaiende prop en de motor/arm die ontzettend heet werd;

Ik heb te lange schroeven in de motor gezet die contact maakte met 1 van de drie fasen draden waardoor deze via het carbon kortsluiting maakte . :slight_smile:

Het fpv vliegen gaat steeds beter maar nog niet op hetzelfde niveau als zonder fpv. In het begin was ik echt totaal ge-desorienteerd en wist niet meer hoe ik de sticks moest bedienen als ik de bril op deed, dat is gelukkig over :)!

Ik vlieg nog steeds wel in horizon/self leveling mode als ik fpv vlieg, ik moet de PID’s nog resetten want ik heb ze terug geschroefd om te oefenen maar veel te ver eigenlijk en niet bruikbaar.

Heel erg veel succes ! FPV is inderdaad wennen, ben nu een maandje of 2 met de hobby bezig en het went wel snel. Zo snel mogelijk op Acro vliegen ! En dan juiste pid’s instellen.

~ YouTube =DroneD ~

Pff, eindelijk de Naze32 rev6 weer kunnen flashen, ik bleeft maar een error krijgen van de bootloader met Cleanflight.

Uiteindelijk bleek het een kwestie van alles loskoppelen :slight_smile: en flashen maar. Dus hier wat los, daar wat los en voor je er erg in hebt ben je het hele ding opnieuw aan het bouwen ;D. Lelijke pinheaders eraf, OSD eraf, hoop draden ingekort. En zo ben je in een keer 15 gram lichter:

Ziet er al een stuk beter uit nu:

Van een stukje plastic een steun gemaakt voor de VTX:

De PID’s heb ik op default laten staan, roll en pitch rate zitten nu op 0,5. Vlieggewicht is nu circa 460 gram.

Die turnigy straps verslijten erg snel! Ga maar alvast vervanging inslaan. Ziet er verder uit als een hele degelijke eerste build!

Dankjewel jaimevisser, ik ben er zelf ook erg tevreden over :slight_smile:

Die straps slijten inderdaad rete-snel, deze zijn al bijna op, ik heb nog 2 ongebruikte liggen, snel maar nieuwe bestellen, dezelfde of andere als ik leuke kan vinden.

Van het weekend 2x1600 +2x1800 nanotech besteld en tevens 2 halfgare E-revo Lipo’s omgebouwd tot veld-voeding van mijn laders:

Daar kan ik waarschijnlijk maar 2x mee opladen, maar beter dan niets.

Dat zijn dan bij elkaar 7 charges ipv de huidige 1!!!