dhz Cloverleafs

Zo, was vandaag weer eens pokkenweer dus ik dacht laat ik eens m’n eigen 5,8GHz cloverleafs gaan freubelen:

Linksdraaiend (jaja daar wordt het wat minder zuur van) en de videolink is kraakhelder, beter als die chineesjes die ik had :smiley: Er moeten nog kapjes op voor de afwerking maar da’s voor morgen.

Wel een heel gepriegel, vooral de rp-sma jackjes die eraan moeten. Die interne bus is krap 1mm breed maar ze zitten eraan :thumbup:.

Ik heb gewerkt zoals RCmodelReviews het voordeed en dat is prima zelf te doen.

Nu nog een voorraadje aanleggen voor alle crashes :wink:
Maar ziet er goed uit!

Zwart Doompje op de Rx en een nieuwe “Hipster Pink” evil smiley op de Tx.

Iedereen die ik achter me laat ziet die smiley vol in beeld muhahahaha :twisted:

Maar ik denk eerder dat ik dat laggebekkie aankijk als 'tie ondersteboven in een boom hangt.

Haha, mooie details!

:slight_smile:
als je nu een kabeltje besteld met weerskanten sma plug .
Dan hoef je dat gefriemel niet te doen .
Knip een 10 ,15 cm kabeltjes door de midden en je hebt er 2 :slight_smile:

ik had er zelf ook een gemaakt en die doet het nog steeds :slight_smile:

Welke web shop ?
(Heb nu trage verbinding en zie geen foto …)

Ik heb deze coax met deze rp-sma jacks, pingpongballen van de Blokker (€1,00 voor doosje van 6) en schakeldraad van de bouwmarkt.

Die coax is buigzaam, je buigt het een kant op en het blijft zo staan. De buitenkant is van gewoven metaal dat gelijk dienst doet als aarde. Krimpkousje erom en het is net echt :slight_smile:

• edit: Let wel even op wat voor zender/ontvanger je hebt. De chineesjes hebben meestal rp-sma en de fatsharks/irc sma jacks! Wel een aandachtspuntje anders past het weer niet.

Op eBay kan ik niet betalen… Dus voor mij blijft SMA een problem, dus waar het kan.zal ik de SMA eraf Halen…vertinde coax is geen probleem voor mij in Haarlem…zelfs…:wink:

hier http://nl.aliexpress.com/ goedkoop met ideal betalen !!
gratis verzenden
krijg die link niet gepost hmmm
dan maar zo
http://nl.aliexpress.com/item/New-SMA-Male-Plug-Connector-Switch-SMA-Male-Plug-Convertor-RG316-Cable-15CM-6-Adapter/32228906396.html?adminSeq=221975615&shopNumber=1502504
als je die doormidden knipt hoef je alleen een cloverleaf te maken .

Hartelijk dank ! Dat is mooi ! Deze wist ik nog niet, makkelijker kan het niet !

Deze is ook goed en buigbaar,zelfde coax als MikeMohawk gebruikt !!
door midden knippen en je maak 2 clover leaves goedkope antenne :slight_smile:

als je die gebruikt zou ik er wel een krimpkous overheen doen !

Nou, net ff een account aangemaakt bij Aliexpress, en gelijk ook de “stevige” SMA kabeltjes (5) besteld en nog een paar andere dingetjes… Sor…tering zeg ! heeft die Aliexpress… :slight_smile:

Het enige wat lastig is met die pigtails valt me net op is dat de lengte lastig op 54mm te krijgen is. Maar zoals Bruce van RCmodelreviews ook zegt: “close is good enough!”.
Dus, gewoon doen zeg ik :smiley:

De “pigtail” is het kabeltje, die hoeft niet een bepaalde lengte te hebben, maar als je de dipole bedoeld dan is dat het stukje kern, wat uit de braid steekt…

hmm nee ik bedoel de lengte van de sma connector naar de clover toe. Je kan niet zomaar een lengte pakken, dit heeft te maken met golflengtes en signalen die reflecteren ofzo. Technisch verhaal wat ik zelf snap (praktijk) maar niet begrijp (theorie) :wink:

Als die lengte bij 5,8 GHz maar zo rond de 54mm is dan heb je het minste storing door de antenne zelf.
En wat ik er theoretisch van snap mag dat ook de helft zijn of 2x zoveel, het is een verhouding.

Zoalang de SWR maar goed zit, maakt het theoretisch niet uit hoe lang je kabel is. (in de praktijk heb je uiteraard altijd verlies)
Belangrijkste is dat de impedantie op elkaar afgestemd is (dacht dat dit voor al de FPV systemen 50 Ohm is)

De lengte van het werkelijk stralingsgedeelte (stuk dat in de clover zit) is wel belangrijk in lengte. Zo ook bij je 2,4 Ghz systeem, de uiteinden (datgene dat ontbloot is) van je ontvanger antenne van je RC zijn heel kritisch, als daar een stukje af is, moet je dit zeker vervangen.

Als het goed is moet je alleen de draden (bladen )van de cloverleaf zelf precies op maat maken .

Goed werk MikeMohawk. Dit projectje staat ook op mijn lijst voor de winter.

Dit lijkt mij ook een leuke, misschien nog beter dan CL …
(5.8GHz)

Heb zelf al een dubbele bi-quad rondstraler voor wifi gemaakt volgens zijn instructies,
die ik nu op m’n AP gebruik

Ja, die Quadrifiler is de volgende die ik maak.
Ik heb zijn Celtic Knot van hem geprobeerd, die is prima, maar doet het niet veel beter dan de clover leaf of skew planar.

Ik heb van mijn oude Dipole, rubber duckies, of whips, hoe je ze wilt noemen nu LHCP’s gemaakt.
Moet nog zo’n mooi pingpong balletje ter bescherming eromheen doen, of alleen in de plastidip, ik weet het nog niet.

Maar, met de Mini Patch van Fatshark werkt het als een dolle.