De nieuwe EpiQuad 210 - Bouwverslag

EpiQuad 210 Prototype: bouwverslag

Afgelopen weekend heb ik een van de eerste EpiQuad 210 frames op mogen bouwen. Dit is de grotere broer van de nu al succesvolle EpiQuad 180X en ook dit frame ziet er veel belovend uit.

Als eerste valt op dat de kwaliteit van het carbon is zeer hoog. De voorgeboorde gaten komen perfect overeen met de plaatsing van de standoffs en de kwaliteit van de schroeven en standoffs is eveneens erg goed. De body is even groot als het meest recente 180 model, wat betekend dat het in ontwikkeling zijnde PDB straks in beide frames past.

Verder heeft de voorzijde van de quadcopter een goede ontwikkeling doorgemaakt. Tussen de top- en bottomplate zijn twee “K” frames toegevoegd wat zorgt voor een eenvoudige bevestiging van de hs1177 van surveilzone. De armen zijn dus iets langer wat ervoor zorgt dat er nu 5” props gebruikt kunnen worden.

Goed, genoeg gepraat over het frame, laten we hem bouwen!

Partslist:
• EpiQuad 210 frame
• Naze32 rev5 FC
• Favourite Littlebee 20A ESC’s
• XNOVA 2206 2300kv motors
• FrSky D4RII Rx
• IRC 600mW VTx
• Surveilzone hs1177 FPV cam


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2016%2011%2027_zpsdqixnekh.jpg


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2016%2014%2007_zpscfpu38l3.jpg


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2016%2013%2015_zpsd1krcndk.jpg

Dit zijn de nieuwe 2206 2300kv XNOVA motoren. Ben erg benieuwd hoe ze het gaan doen.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2016%2020%2024_zpsfsnds9rt.jpg

Het kale frame


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2016%2026%2024_zpsqclo5obk.jpg

Motoren geïnstalleerd.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2016%2028%2057_zpsgc5ra0mu.jpg

Ik gebruik dubbelzijdig tape om de ESC’s te isoleren van het frame.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2016%2031%2006_zps7zz0uyh2.jpg

Na het flashen van de meest recente firmware(14.2) de ESC’s op de armen geplaatst.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2016%2043%2039_zps1dffx3ju.jpg

Motor draden ingekort en aan ESC’s gesoldeerd.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2017%2030%2030_zpscc3q4r1z.jpg

ESC draden vervangen. Deze ESC’s zijn al eens eerder gebruikt waarbij draden te kort waren geknipt voor deze setup. Nieuwe draden plus een extra draad voor het voeden van de VTx(5 totaal) gezamenlijk in XT60 gesoldeerd.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2017%2037%2037_zpsszacsudx.jpg

FC standoffs geïnstalleerd, Dit zijn mijn eigen standoffs. Bij aanschaf worden zwarte en kortere standoffs meegeleverd.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2018%2055%2044_zps69cwljsi.jpg

Nieuwe Naze getest en geflashed met betaflight v2.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2019%2007%2014_zpsyriojvzt.jpg

Omdat Littlebees geen echte OPTO’s zijn gebruik ik alleen de signaaldraden en soldeer deze rechtstreeks aan de onderzijde van de Naze.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2019%2012%2008_zpsnqe9bvq2.jpg

Plus en min draden van ongeveer 10cm op willekeurige poort gesoldeerd voor het voeden van de Naze. Deze sluit ik later aan op de 5v uit van de VTx.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2019%2015%2010_zpslqsxazhy.jpg

Naze vastgezet. Linksboven de plus en min voor het rechtstreeks voeden van de VTx vanaf de XT60. Rechts de plus en min die de 5v uit van de VTx terug zullen voeden aan de Naze.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2019%2015%2017_zpsmammoujd.jpg

Een close-up.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2019%2018%2030_zpsz0rfbrit.jpg

Oude FrSky D4RII heeft wat liefde nodig.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2019%2027%2016_zpsfdbjo4ze.jpg

Headers gedesoldeerd en zo schoon mogelijk gemaakt.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2019%2035%2039_zpsqlciikpd.jpg

Ik vlieg in eerste instantie PPM met deze setup…


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2019%2036%2000_zpscfsfmb7u.jpg

Dus ook de verbinding tussen deze twee poorten moet niet vergeten worden.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2019%2047%2039_zpstcmy9dyf.jpg

De Rx aan de achterzijde bovenop de XT60 en de kabels vast gezet.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2019%2047%2054_zpsvsvgjidh.jpg

Dit zorgt voor een optimaal ruimte gebruik en mooie korte connecties met de FC.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2019%2056%2055_zpswfovb7m9.jpg

Ook de VTx heeft wat liefde nodig. SMA connector gedesoldeerd en een custom pig-tail er op gezet. Dit afgedekt met 2K lijm zodat er geen stress op de connecties komt.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2020%2002%2036_zpswyuycxgm.jpg

De rest van de componenten zo goed mogelijk beschermen.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2020%2010%2019_zpspekdef8g.jpg

Dit is de top-plate van onderen gezien. De hs1177 pas perfect tussen de “K” framepjes.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2020%2013%2058_zpsnjp4vqbr.jpg

Door de plaatsing van de VTx is het mogelijk om de draden naar de fpv cam kort te houden. Belangrijk is wel om de camera in de maximale hoek te zetten zodat je je draden niet te kort maakt.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2020%2022%2018_zpsm79b7qnk.jpg

Hier zijn de 16.8V in en 5v uit draden ook gesoldeerd.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2020%2031%2013_zpstigmpkai.jpg

Nu is het een kwestie van in elkaar zetten.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2020%2037%2020_zpsn1az8i9e.jpg

En het begint erop te lijken.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2022%2019%2035_zpst3bysaxv.jpg

De stators op de motoren gezet, antenne toegevoegd en Rx antennes bevestigd.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2022%2023%2055_zpsxpu6ftgp.jpg

Ik heb zelfs nog ruimte over…

En dan nu het eind resultaat:


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2022%2046%2015_zpsjqcb0i28.jpg


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/Foto%2021-11-15%2022%2046%2032_zps8r0yu2zy.jpg


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/th_Video%2021-11-15%2022%2041%2040_zpsbvvyfvqc.mp4

Een korte test van de motoren na het instellen van de Naze. Minimum throttle staat nu op 1030, ongekend laag, maar draait enorm soepel.

BLheli Settings:
Demag compensation: Damped Light
PWM Frequency/Damped: Low
Enable PWM Input: Off
Motor Timing: Medium High

Komend weekend hoop ik eindelijk de eerste echte testvlucht te kunnen gaan maken. Zodra ik gevlogen heb zal ik mijn eerste bevindingen gelijk delen hier op FPV-racing.nl!

Edit:
Zie maiden hier!

Mooi verslag! :thumbup:

Nette build ! en 2206 er op, straks 5045 bullnose 3 blad er op ?

Zo damn zeg, dat is een clean build man! Hier kan ik veel van leren zeg, goeie foto’s ook, nice! :thumbup:
Wat is het gewicht?

Thanks!

Het gewicht weet ik zo niet. Zal hem dit weekend even AUW wegen en zonder gopro en lipo.

Super build Pieter :clap: ziet er erg mooi uit.

[member=343]PieterB[/member], zitten er ook standoff’s bij de 180H? Daar probeer ik nu al tijden achter te komen. Bij mij zaten ze er iig niet bij. Ik heb ze bij Banggood besteld, maar na drie weken heb ik nog steeds niets ontvangen.

Wat een mooie build en goed verslag. Ik heb de 180, maar die is lang niet zo netjes als deze in elkaar gezet. Heb wel goede ideeën opgedaan voor mijn volgende build Thanks!

[member=407]Marijn[/member] Bij de 180 zaten idd standoffs bij, net iets hoger dan deze voor de Naze. Waren wat mij betreft prima.

Bedankt allemaal en graag gedaan!

Als je het hebt over de FC standoffs, die horen erbij te zitten. De eventuele standoffs voor onder het frame niet.

Die VTX heb je netjes gedaan. Maar niet makkelijk uit te wisselen tussen 25mW en 600mW of iets dergelijks toch?
Of heb je daar ook wat voor verzonnen? Alle VTX’en zo geprepareerd? Of je wisselt gewoon nooit wat uit :wink:

Ik heb nogal eens een VTX gesloopt en moet hem dan snel kunnen uitwisselen, vandaar mijn vraag.

Bedankt voor je antwoord PieterB. Ik ga contact opnemen met de vraag of ik die alsnog kan ontvangen.

Een update:

EpiQuad levert nu ook een handige 3D-geprinte bevestigingsadapter voor achterop de hs1177.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/IMG_4982_zpsovioxu4n.jpg

De adapter schroef je direct achter op je hs1177 met de originele schoefjes.


http://i181.photobucket.com/albums/x70/DjPieter/Quadcopter/EpiQuad%20210%20Prototype/IMG_4988_zpshekmdjoz.jpg

Hiermee kun je de camerahoek fixeren en voorkomt bijvoorbeeld dat je na een crash je camerahoek weer goed moet zetten.

Eindelijk tijd gehad voor de maiden!

Echt heel vet ziet er goed uit! :clap:

Super netjes Pieter :smiley: Hoe krijg je trouwens die antenne connector van de vtx er af gesoldeerd? Zat zelf hier al een tijdje over te denken maar nog niet de moed gehad om iets te proberen.

Thanks Mike! De SMA connector soldeer je eraf door je soldeerbout goed heet te zetten en hem aan een kant constant vlak erop te houden met een afschuivende beweging. Voeg ook een beetje tin toe zodat de hitte overdracht maximaal is waardoor het sneller gaat.

Hoi Pieter,

Is inderdaad een zeer nette build, een inspiratie voor een volgende project. Door het weglaten van een Power Distributie Board bespaar je veel ruimte.

De dubbelzijdige tape die je gebruikt om de ESC’s te isoleren van het frame, vind ik nogal een risico. Ik weet uit ervaring dat door warmte ontwikkeling in de ESC’s, deze door de tape heen smelt. En dan krijg je een grote kortsluiting, met als gevolg door gebrande ECS’s.

Ik heb daarom eerst een krimpkous om de arm gedaan, welke net over de motormounts kan. Hierdoor creëer je een extra laag isolatie.

MVG Chris

De foto’s in het eerste bericht willen niet laden bij mij. Ik heb verschillende browsers geprobeerd. Iemand een idee?

Dat is bijzonder. Bij mij laden ze zelfs in Tapatalk gewoon…

Ik zie slechts dit. Geen idee waarom.