De KNVvL & Drones

Als KNVvL lid ontving ik zojuist een nieuwsbrief met een link naar een artikel over de rol van deze organisatie m.b.t. regelgeving voor drones: http://www.knvvl.nl/de-knvvl-drones/

Er wordt onderscheid gemaakt tussen drones en de klassieke modelvliegsport. Die laatsten zouden namelijk op rustige plekken willen vliegen terwijl drone-vliegers liever boven interessante plekken vliegen om te filmen. De FPV hobby wordt niet genoemd.

M.i. valt onze tak buiten beide categorieën en dat gaat ons niet helpen. Misschien is dit een goed moment om contact hierover te zoeken, met de bedoeling dat ook onze belangen en verantwoordelijkheden meegenomen gaan worden in het proces.

Is er iemand die weet wat er op dit gebied al ondernomen is?

Lekker grijs gebied laten, dan kunnen we tenminste doen wat we willen.

Ga je er regels voor laten komen dan vallen die gegarandeerd tegen.

ik zie zelf zoals wij onze quads vliegen echt wel als een variant op model vliegen. Meer in de insteek dat je zelf ook daadwerkelijk je drone bedient i.p.v. de electra het werk voor je laat overnemen. hier op het forum vliegen de meeste gewoon op rate, ik denk dat iedereen in principe een goede afweging maakt wat ze een veilige plek vinden om te vliegen. Voor ons komt dat bij voorkeur op een rustige locatie omdat je geen zin hebt om teveel gestoord te worden. Specifieke regelgeving gaat er alleen zijn om ons specifiek in te perken en zo de simpele medemens gerust te stellen. Omdat wij natuurlijk allemaal met vliegende vleesmolens met 4k actioncams onze naakt zonnende buren aan het bespieden zijn en een gevaar voor de kinderen in het woonwagenkamp zijn terwijl we dat doen. Zou opzich geen slecht idee zijn om wat afstand te nemen t.o.v. de Phantom drones e.d. aangezien daar natuurlijk heel veel beeldmateriaal van te vinden is dat ze dingen doen die niet verantwoord of duidelijk illegaal zijn.

Dat is gelijk ook de reden dat ik de term ‘drone’ in ons geval nóg misplaatster vind dan bij bijv. een Phantom. Wij vliegen onze multicopters precies zoals men een modelheli vliegt, maar dan met camera. Daarom vind ik dat wij ook eerder onder de ouderwetse variant van modelvliegen vallen dan onder de ‘Drone’ wetgeving.

Klopt, als ik aan iemand uitleg wat de hobby inhoud, dan vermijd ik altijd zoveel mogelijk het woord ‘drone’ omdat daar toch steeds meer een negatieve lading omheen begint te hangen.

Als ze aan mij vragen of dat een drone is vraag ik meestal of ze niet willen schelden ;D

heel de wereld noemt het al drones :slight_smile:

Iedereen zal toegeven vroeg of laat.

Never :twisted:

Straks ook aan de GayPS omdat iedereen daar mee vliegt dan? ;D

Je komt er bijna niet onderuit. En ben het zat om uit te leggen wat we doen… Met het woordje ‘drones’ weten mensen meteen wat je bedoelt.
We racen gewoon met drones!

ik heb zelf nooit echt iets tegen het woord drone gehad, voor mij is het afgeleid van dar. We zijn dus eigenlijk een beetje rond aan het darren. Klinkt prima in mn eigen hoofd :smiley:

tja je kan het positief en je kan het negatief maken :slight_smile:

Homofoob?


Ik gebruik gewoon het woord (race)drone… iedereen weet wat ik bedoel en het rolt makkelijker van je tong af als bijv. multicopter. ;D

Ik reageer een beetje als spuit 11, story of my life…

Ik zat als voorzitter van m’n club laatst op de ALV van de KNVvL Modelvliegsport.
Vanzelfsprekend ging het de helft van de avond over “Drones” (met ook hier de discussie over wat dan precies de definitie van een drone moet zijn)

Anywayyyy…
Zoals dat gaat met spuiten 11 bedacht ik me pas later dat het logisch zou zijn als racen onder modelvliegsport zou vallen.
Racen is al een FAI wedstrijddiscipline, en zou dus door de KNVvL M. ondersteund kunnen worden.
Ook qua doelstelling is er een grote overeenkomst met modelvliegerds, we willen onze toestellen zo goed mogelijk leren beheersen, en doen dat vooral met onze duimen en in mindere mate met software.
Zou je je als racer aanmelden bij de KNVvL (via een club, al dan niet zelf opgericht met een aantal mede-racers, of individueel) dan ben je weer verzekerd…
Als je ziet hoe de KNVvL heeft gelobbyd voor behoud van vlieghoogte bij aangesloten clubs zou dat voor de racerij wel eens en goede partij kunnen zijn om je aan te verbinden…

Wat vinden jullie hiervan?
Zit er aan te denken om dit balletje eens op te gooien bij het KNVvL bestuur…

??? Zijn er nog geen FAI wedstrijden dan in Nederland?.. In België is alles al lang in orde en zitten we eind deze maand al aan de tweede manche…
Ook voor de piloten die niet aangesloten waren bij een RC club (dus geen lid van VML-gelijkaardig aan jullie KNVvL-) werd een aparte vereniging opgericht om dat lidmaatschap op een democratische manier (lees goedkoop) in orde te brengen

Heb met knvvl een paar weken geleden gebeld. En drone racers vallen onder model vliegen. Wil je lid worden kun je je op geven als individueel lid modelvliegsport. Je bent dan via hun verzekerd. Maar er word dan wel van je verwacht dat je de regels weet. Kosten zijn 79euro per jaar.

En hoe zit het dan met die verzekering als je met een goggle op vliegt…als je dan brokken maakt, kan daar volgens mij geen verzekering tegen op.

De rol van KNVVL voor de racers vind ik erg dubieus. Even los van de regelgeving/lobby waar zij “in zitten”, vind ik het bijvoorbeeld ook erg bijzonder hoe dat nou is gegaan met het NK Drone Racen. Bén je er nou wel voor het verenigen van drone vliegers/racers of ‘zweef’ je mee op de hype en wordt een kostbaar evenement afgeblazen omdat vertegenwoordiging in buitenlandse toernooien als ‘geregeld’ is?

Bij een vereniging hier in de buurt, eisen ze het volgende:

“…het is op het veld toegestaan om FPV te vliegen, mits een gebrevetteerde spotter naast je staat.
Ook wordt er verwacht dat je een vliegexamen zal doen, deze is hetzelfde als het standaard modelhelikopter examen, welke niet erg moeilijk is.”

Ik heb even doorgevraagd over welk examen dat dan is (via de KNVvL), maar nog geen antwoord op gekregen.

FG

Is een LOS examen met simpele figuren in een vierkant van 20m bij 20m…
Echt niet ingewikkeld.
Dit is de heli-variant, Multirotor zijn dezelfde figuren…


Is dat niet gebaseerd op Roc-Light brevet om commercieel te mogen vliegen, ofwel foto en film materiaal gemaakt met multirotor verkopen aan derden?