De do's en don'ts van lipo's

Hoi allemaal,

ik ben aardig onderweg met mijn bouwplan maar ik loop toch tegen wat vragen aan waar ik op internet niet echt uit kom.
Misschien zoek ik verkeerd of weet ik het niet juist te verwoorden. Maar volgens mij is deze informatie ook best handig voor andere beginners.

De do’s en don’ts van lipo’s:
Er wordt meerdere malen aangegeven dat je op je quad een alarmpje moet plaatsen om een een signaal te krijgen zodra de voltage onder een bepaalde waarde komt. (tussen de 3,4 en 3,6 heb ik gelezen?). Waarom is dat? Mag een lipo niet onder een bepaalde waarde komen? en waarom? Dan gaat die waarschijnlijk bol staan? En als je in het veld aan het vliegen bent met meerdere lipo’s kan je zo’n batterij dan gewoon in een tas mikken en thuis pas aan de lader hangen? met andere woorden lopen ze niet leeg als je ze niet gebruikt?

En dan het opladen van lipo’s. Misschien als je al in de RC wereld zit is dit bekend maar als je net zoals ik net kom kijken dan is dit verwarrend. Voor het laden heb je een speciale lader nodig. Moet je deze lader in de gaten houden? Je kan hem dus niet gewoon aan de lader hangen en dan andere dingen gaan doen? Kan je meerdere lipo’s tegelijkertijd opladen?

Ik zag de post van gijsvanderbroek en merk aan de ondertoon dat ze kunnen fikken. Handige oplossing om ze in zo’n ammo box te doen.
Wat is jullie setup thuis om lipo’s te laden en hoe doen jullie dat in het veld?

thanks alvast, hoop dat het geen domme vragen zijn… :silent: :thumbup:

Lipo’s gaan bij mij altijd in een ammobox. Als ze leeg (3,5-3,6v per cell) zijn gaan ze terug de box in. Ik gebruik een stuk karton om de volle en lege accus uit elkaar te houden (soort tabblad). Thuis aan de lader zorg ik ervoor dat ik altijd in de buurt ben, je hoeft er niet constant naar te staren maar als het fout gaat wil je niet te ver weg zijn. Blusdeken en zand in de buurt, laden gebeurt in een ammo box met de klep open.

Als eerste, een LiPo cel wordt “instabiel” wanneer hij beneden de circa 3.2 volt komt, dit betekend eigenlijk dat de kwaliteit van de cel erg achteruit gaat en de cel intern gaat reageren waardoor hij inderdaad bol gaat staan. De volgende keer zal de betreffende cel al minder lang mee gaan. Ik heb op youtube filmpjes gezien dat ze cellen lek prikken zodat het gas er uit kan en niet meer bol staat om hem vervolgens dicht te plakken met een stukje ductape, je begrijpt hoop ik dat dat vragen is om problemen!

Echter als je bijvoorbeeld met je Naze32 een spanningsalarm per cel instelt, meet hij dat helemaal niet per cel maar deelt de totaalspanning over het aantal cellen wat hij denkt dat er is aangesloten (aan de hand van de accuspanning). Je weet dus niet de spanning per individuele cel, en dat is zeker een probleem als er een cel bij is die minder goed is dan de rest.

Het blijft een keuze, ik gebruik zelf altijd een lipo alarm die individueel de spanningen van de cellen meet. Zo heb je altijd een snelle indicatie van de accu.

Dan nog even iets over het laden. Doe dit altijd in balance mode! Zeker als je van plan bent niet een lipo alarm toe te gaan passen. Het is namelijk belangrijk dat de cellen nooooit boven de 4.20 volt komen.

Ik heb het een keer zien gebeuren dat een lipo perongeluk in charge mode werd geladen, het bleek dat er een defecte cel tussen zat waardoor de spanning als volgt werd verdeeld: 4S laden 3 cellen die goed waren, hij laad de accu dan naar 16.8 volt, zonder te checken of de celspanningen goed zijn. Een cel was wat slechter waardoor die achter bleef bij het laden waardoor de goede cellen 4.6 volt voor hun kiezen kregen. Het resultaat een paar flinke ploffen. Na hem van de lader gehaald te hebben en op de weg gelegd explodeerde hij. Je wilt dit niet meemaken. (gelukkig was dit alles buiten).

Mijn advies, respecteer een lipo, als ze ploffen wordt je niet blij van de rook die vrij komt. Gebruik een lipo alarm voor de zekerheid tenzij je heel zeker weet dat je lipo in goede conditie is. Begint je alarm te piepen (ik gebruik ze meestal tot 3.5v a 3.6v) vlieg dan terug en pak een nieuwe accu.

Verplicht lipo leesvoer:

http://www.modelbouwforum.nl/threads/het-laden-en-balanceren-van-lipo-accus.112076/

Die stukken zijn goed geschreven Freakert! Thanks voor het delen.