CW/CCW motoren, optimale draairichting?

Hi,

Pas een set van deze motoren besteld Multistar Elite 2204-2300KV, deze hebben een draairichting CW (clockwise) of CCW (counter clockwise). Echter de prop adapter heeft het schroefdraad wat CW/CCW bepaald en niet de motor zelf, ook al staat dit wel op de motor geschreven.

Wat ik me afvraag, waarom noemen ze het CW/CCW motoren? Of is het niet zo dat motoren in beide richtingen optimaal draaien?

Ik had deze vraag ook bij hobbyking gesteld, en daar gaf iemand het volgende antwoord

CW and CCW motors have difirent wiring.

Maar is dat ook zo?

Het gaat om de draairichting van het schroefdraad. Zorg ervoor dat je de motoren zo opstelt dat de draairichting van het schroefdraad dezelfde kant op draait als de motor. Als ze tegengesteld draaien, ga je je prop adapter verliezen.

Wiring…van…schroefdraad, draden die uit de motor komen? Geen idee, uit/in de motor lijkt mij gewoon hetzelfde. Maargoed, als ze met wiring het schroefdraad bedoelen klopt het dus.

[edit] btw, ook cw/ccw motoren kun je dus gewoon in blheli suit van richting veranderen.

dat dacht ik inderdaad ook, het antwoord op hobbyking van een gebruiker is dus niet juist. Heeft inderdaad alleen te maken met de prop adapter en het schroefdraad.

En bedankt voor de tip over blheli, het maakt dus niet meer uit hoe je de motor draden aan de ESC aansluit.

CW en CCW draad is eigenlijk complete bullshit. Hoe kies je nu de juiste draairichting bij een bepaalde draadrichting? Stel je kiest de draairichting zodat de propnut bij normaal draaien van de motor vaster gaat zitten, echter zodra je crashed en je prop wordt geblocked, dan zal de propnut eraf vliegen als de motor eventjes door kan draaien doordat de prop niet al te strak op de propadapter zit. Keer je de draad vs. draairichting om dan kan de propnut er onder het vliegen afschieten, als hij niet vast genoeg zit.

Ik zou gewoon 4 dezelfde motoren nemen met normale draad, scheelt in spare motoren (maar 1 type nodig), en tegenwoordig worden bij nieuwe motoren nyloc moeren bijgeleverd, die vliegen er niet zomaar af, althans niet bij mij.

Ik heb vaak genoeg moeren en sluitplaatjes lopen zoeken na een crash, nadat ik nyloc moeren ben gaan gebruiken was dat in 1 keer over.

Het punt in mijn past was meer of er een optimale draairichting is bij brushless motoren, zoals het antwoord op de hobbyking site suggereerde. Maar ik ben er wel achter, het antwoord is nee.

Ik ben het overigens met je eens, als de motor shaft voorzien is van schroefdraad, CW en CCW dan is dit goed klote. In dit geval zijn de motoren onzijdig, en is het alleen de prop adapater die de CW/CCW bepaald. Ik ben wel van plan om de props vast te zetten met nylog moeren.

Dat wordt dus lastig, omdat deze allemaal CW zijn. Gewone moeren passen dus niet op de CCW. Dat is dus precies, en volgens mij het enige, ge-emmer met CW/CCW motoren.

Ik moet zelf ook nog (CCW) nylock moeren hebben voor mijn DYS 1306, heb ze nog niet gevonden.

mmm, goed punt! zo ver had ik er nog niet over nagedacht. In mijn geval kan ik ook alleen CW prop adapaters gebruiken, aangezien de motor zelf neutraal is. Die zijn gelukkig makkelijker te vinden, alleen uitverkocht :frowning:

btw
http://www.buddyrc.com/nylon-insert-lock-nut-m5-ccw.html

Nyloc moeren zijn meestal M5 volgens DIN985, te koop bij vrijwel alle ijzerhandels/boutenboeren

De uitdaging hier is, dat je beide draairichtingen nodig hebt :wink:

Gewoon CW motoren bestellen.

voordelen zijn
normaal draad op de shaft geen.
die propadapters weg gooien en locknuts halen
om de motor de andere kantop te laten draaien kan dat of via je ESC’S of simpel 1 draad van de motor wisselen met aansluiten.
in plaats van 1 op 1. 1 op 1 2 op 3 en 3 op 2 aansluiten draait die ook de andere kant op. voor de motor maakt dat niet uit.

ik zelf doe het via mijn esc’s BLheli suite (Littlebees 20Amp)

Inderdaad. Daarom ben ik ook voor neutrale motoren gegaan, alleen zijn deze zonder schroefdraad op de shaft en heb ik een prop adapter nodig, deze zijn dan wel weer CW/CCW.

Nu is de vraag, welke andere CW prop adapters passen op de Multistar Elite 2204-2300K, ik kan niet alleen CW prop adapters bestellen, ze gaan altijd in paren, en ze zijn altijd uitverkocht schijnt.

Xnova heeft misschien wel die adapters!