Crashed my wing, what to do next: Wing repareren of quad bouwen

Ik heb dus vanmiddag door een stomme actie m’n wing total loss gevlogen. Ook goede piloten maken fouten helaas…
Gelukkig is er niks mis met de elektronica (zelfs niet met de bedrading), en alleen het airframe is helemaal naar de klote.

Nu zit ik met het dilemma, m’n wing repareren of een quad gaan bouwen.

Wing rebuild:
Als ik dit doe wil ik het ff goed aanpakken, dus een mooie wing kopen, niet weer zo’n goedkope teksumo.
Dus ik wil een cairipinha can TBS, die dingen zijn 100 euro ofzo, dan moet ik er eigenlijk meteen een xaiomi yi bij kopen voor de balance.
en een mount ding daarvoor 3D printen (laten doen door iemand) dus ik gok dat me dat ruim genomen in totaal zo’n 250 euro zou kosten.

Quad bouwen:
Hangt een beetje af van de onderdelen, maar daar reken ik zo’n 350 euro voor.

Wing pro’s:
-ik heb meteen een cam erbij
-ik ben er al best goed in
-het is gewoon fucking amazing om te doen

Wing con’s:
-Ik kan er toch niet mee vliegen ivm het weer
-het kopen van een quad komt weer verder weg te liggen.

Quad pro’s:
-het is de hype, iedereen doet het, leuk met meerdere mensen vliegen
-op de sim ben ik er behoorlijk goed in, irl wss niet echt
-ik kan gelijk beginnen met vliegen (eerste ff oefenen en dan in parkeergarages)

Quad con’s:
-geen cam erbij
-m’n wing is nog steeds kaduuk.

Ik weet serieus niet wat ik moet kiezen, ik zit er al de hele dag mee sinds de crash. Weet iemand raad?

Ik zat vorige maand met hetzelfde dilemma; een nieuwe fixed wing of een race quad. Ik heb gekozen voor het tweede en heb er nog geen moment spijt van gehad. De investering is wel wat groter maar zeker waard.

Nog twee extra pro’s voor een quad: je kunt je quad in een rugzak overal mee naartoe nemen en op een random locatie vliegen en daarnaast is de ruimte die je nodig hebt voor een quad veel kleiner (denk aan parken met bomen etc.) waardoor je veel meer geschikte vlieglocaties hebt.

Hehe, misschien zijn dat wel de twee belangrijkste punten. Dank dat je me daar aan hebt herinnerd.

Eerst een quad en dan later weer een wing erbij :wink: Want met een fixed wing ga je hoger en verder en vlieg je over het algemeen een stuk langer. Dat vind ik toch wel weer een groot voordeel van de wing.

Maar eerst een quad! :smiley:

Je kunt natuurlijk voor beide gaan, bouw een quad en een wing.

Voor een paar cent aan schuim kun je zelf een wing bouwen, deze zal waarschijnlijk niet zo lang mee gaan als een teksumo o.i.d.
Ik heb zelf al een aantal flitetest vliegtuigen gebouwd waaronder 3 versa wings, dit zou een tijdelijke tussenoplossing kunnen zijn.

[member=115]Daniël[/member]
Wat voor schuim gebruik jij dan?
Het aanbod lijkt er steeds kleiner in te worden geloof ik.

Ik gebruik al een tijdje XPS schuim van 4mm, dit beplakt ik dan met wingtape van hobbyking.

Het schuim heb ik alleen nog maar in duitsland gevonden, voor mij niet zo’n probleem want ik woon redelijk dicht aan de grens.

het kost tussen de 10 en 15 euro per pak.

zo ziet het er uit:

Tempex van de bouwmarkt en glasmatje erover

Wat bedoel je met een glasmatje?

Dit Foamboard gebruik ik voor Flitetest vliegtuigen. Is een klein beetje zwaarder dan dat DollartreeFoam wat die Yanks gebruiken maar verder precies hetzelfde :slight_smile:

*edit: de 5mm versie.

Lamineren met glasweefsel-matjes en lamineer epoxy. (zoiets bijv: https://www.mrboat.nl/glasweefsels/glasweefsel-25-gr-5-m2/ )
Daar word ie super stijf van.

Aaaah… Ik wist niet dat je glassfiber bedoelde, kende het nl woord niet :stuck_out_tongue:

Ik bedoel specifiek glasweefsel matjes:

Je ziet ook vaak dit spul als fiberglass maar dat moet een heel stuk dikker aangebracht worden om dezelfde sterkte te verkrijgen:

Aha, heb ik ook weer wat geleerd vandaag :stuck_out_tongue:
bedankt voor de tip!

Een wing heeft geen flight controller nodig, toch… ?

2 servo’s een motor en een regelaar.

Filghtcontroller op een vliegtuig zetten is toegeven dat je je totaal niet interesseerd in vliegen.

Ben zeer onder de indruk van de Versa Wing van Flitetest… lijkt me toch heel leuk…

Die FT Bronco staat op mijn to-do lijstje :slight_smile: Lijkt me een heel leuk platform om FPV mee te vliegen. Lekker modulair.

Een wing heeft idd geen flightcontroller nodig, maar het kan wel handig zijn als je bijvoorbeeld long range wil gaan vliegen. Als je beginner bent is het ook wel handig. Ik heb het echter zelf niet nodig gehad.
Ik heb wel een gyro op m’n Yak, maar dat is een 3D vliegtuig, dus een compleet ander verhaal.

Of dat je lui bent… bij long range bijvoorbeeld :P, maar dat lijkt me vrij saai anyways, en je kunt er gezeik mee krijgen.

Ook een 3d vliegruig heeft geen gyro nodig :wink:

Iig de mijne niet :stuck_out_tongue: