Computerladers, wel of niet nodig en zo ja welke

Omdat er van vliegen weinig terecht komt tijdens de donkere en natte dagen en mijn eenvoudige lader (SkyRC E4) niet over een storage-mode beschikt heb ik laatst voor 180 euro in de lokale modelbouwwinkel de SkyRC RS16 aangeschaft samen met de bijbehorende voeding, de Efuel 17A. Hier een linkje: https://www.youtube.com/watch?v=lUqxxN25gFA

Deze aankoop heb ik impulsief gedaan zonder eerst de reviews te checken. Eenmaal thuis deed ik dat wel en soms kun je dat misschien beter niet doen. Want ik ben gaan twijfelen of deze aankoop wel verstandig is geweest. En dan bedoel ik niet de prijs. Ongetwijfeld kun je een paar tientjes besparen als je dit setje ergens online besteld.

Want bij de eerste zoekactie bleek dat er veel gewaarschuwd wordt voor namaak. Dat had ik nooit bedacht. Een authentiek exemplaar zou beschikken over een zogenoemd holographic label. En raad eens, die zie ik dus nergens. Echter, op de weinige filmpjes die te vinden zijn zie ik dat label ook niet.

De reden dat ik wat achterdochtig ben geworden is vooral vanwege de afwerking van deze lader die ik niet bij de prijs vind passen: De backlight van de display schijnt tussen de kieren door, het joystickje zit niet netjes in het midden en het grootste minpunt: De smart-fans lijken mij alles behalve smart. Zowel de lader als de voeding hebben een eigen fan die bij een bepaalde temperatuur zou moeten aanslaan. Die van mij slaat om de haverklap aan, ook als ik een 3S laad met 1 ampère en geen enkele warmte voel. Dan staat de combi te loeien alsof het een helikopter is.

Daarom de volgende vragen:
Is een lader met storage-mode eigenlijk wel nodig? Is het echt zoveel beter voor je lipo’s en is de kans op brand misschien kleiner?
Weet iemand hoe ik kan uitsluiten of ik een namaak-exemplaar te pakken heb? Dat holographic label heb ik nog nergens kunnen zien. Niet op de lader en niet op de voeding. En ook op het web vind ik geen foto’s van dat label.
Heeft iemand misschien dezelfde lader en de indruk dat de temperatuur-sensoren die de fans aansturen wél werken zoals je zou verwachten?
Vallen namaak-laders vooral door de mand bij meer ampères? Want ik heb nog niet met meer dan 2A geladen.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze keuze vinden en ik hoop dat ik me wat zorgen maak om niks.

ik heb zelf een Hitec Pro x1 met 17a E-powerbox, lijkt hetzelfde apparaat. dat ding loeit ook vrij willekeurig. Wanneer de accu klaar is met laden stopt deze uiteraard automatisch. Maar niet het loeien van de fan als je hem niet uitzet blijft hij uren doorgaan ongeacht de temperatuur van het apparaat. Met die storagemode hoor je toch ook wel dat het niet garandeert om ook je lipo’s te sparen omdat sommige mensen te lang wachten met het weer op laden en het voltage op storage mode is natuurlijk vrij laag. Je raad het al kapotte lipo’s. Ik vertrouw het apparaat wel op een goede werking. Heb niet het idee dat de markt van RC laders net zoiets is als de mobiele telefonie waar je Iphones en Galaxy’s heb en een hele reut nep apparaten waar je 2 simkaarten in kunt steken. dit soort apparaten kunnen wel eens allemaal uit dezelfde fabriek komen. De ene zwart en grijs geannodiseerd en de andere rood :wink:

Ik vind het toch wel een hoop geld. Voor dat geld kun je kwaliteitsladers van gerenommeerde merken kopen, en hou je misschien nog wat over ook. Bij de vliegclub waar ik lid van ben, zie ik vooral Graupner en Robbe voor het serieuze werk, en Hobbyking laders voor het kleinere spul. Sinds bij een collega-vlieger de garage bijna uitgebrand is door een low-cost lader die de fout in ging tijdens het laden, ben ik zelf wat terughoudend t.o.v. de onbekende merken. Ik heb zelf een Graupner Ultramat 16s, kan op 220 en 12V, doet max. 10A. Gebruik hem al 4 jaar, foutloos tot nu toe. En maar 100 euro.

de mijne was 2e hands gelukkig en ook niet al te duur XD, ik vertrouw de lader meer dan de lipo’s als ik heel eerlijk ben. Maar begrijp wel wat je bedoelt. Bij computer voedingen PSU echt voor pc) hanteert men dat je ongeveer 10 cent per Watt moet betalen voor een kwalitatief goede voeding. Ga je daaronder zitten kan het zijn dat er op de verkeerde dingen bezuinigd is. Ik heb ook wel eens een stinkende pc aangetroffen met stilstaande PSU fan. Fietsenmaker in de buurt is volledig afgebrand door de computer voeding.

Vind zelf wel erg makkelijk dat je de lader ook zo meeneemt voor in de auto. Ik heb mn quad, quanum v2 bril en de lipo’s altijd in een rugzak, frsky Taranis in koffer. Als ik denk de lader nodig te hebben stop ik hem gewoon bij de rest in de tas.

Ik dacht eigenlijk dat Hitec waar ik de mijne van heb best wel gerennomeerd was in Amerika e.d.? hoor ze er wel eens over op Flitetest op YT

Die Hitec is inderdaad precies hetzelfde apparaat, zowel de lader als de voeding. Ik zie geen verschillen. Alleen het kleurtje en het merk zijn anders. Die moeten wel uit dezelfde fabriek komen. En als ik de vormgeving van de verpakking zo bekijk moet die ook door dezelfde persoon zijn gedaan. Dezelfde stijl en dezelfde lettertypes. Het zal wel. Tot nu toe werkt de lader goed. En ik heb nog niet gemerkt dat de fans aan blijven na voltooien, die lijken steeds wel te stoppen.

Wat nep en echt is van Chinese makelij zal wel een academische discussie blijven. Ik was juist erg tevreden met de goedkope SkyRC e4 lader en ik dacht met het topmodel van dat merk dan een handige keuze te maken. Maar zoals Herman aangeeft is een Duits merk, zeker als de bedragen wat groter worden, wellicht een betere keuze. Tenminste, zo denk ik er nu over. Ik gebruik nu nog steeds m’n oude lader om te gaan vliegen, want die is gewoon stil en net zo goed. De nieuwe lader gebruik ik alleen vanwege de storage-modus. En dat was niet mijn idee toen ik de aanschaf deed. Een les weer. Het stomme is dat als ik een laptop koop dat ik wel degelijk vooraf zaken als geluid, warmteontwikkeling en afvoer check en daarop m’n keuzes baseer. Maar met een lader kijk ik daar dan weer compleet overheen.

ik heb me in het algemeen genomen ook wel eens laten vertellen dat het nog wel verschil maakt hoe je het uit china besteld. Als de Gamma uit china een merkloze boormachine laat overstickeren op gamma kunnen ze ook kiezen voor wat betere componenten, bijvoorbeeld t.o.v. praxis. de vormgeving is dan hetzelfde maar niet noodzakelijkerwijs hetzelfde apparaat. Maargoed ik zou hem gewoon lekker gebruiken en vooral de lipo’s goed wantrouwen dan komt het met de lader/veiligheid ook zeker goed!