Cobra motor demonteren

Eén van mijn Cobra 2204/2300kv motoren vloog vorige week spontaan tijdens een vlucht van mijn Mini.
Precies alle drie de draden afgebroken waar de draden de motoren uit komen. In de behuizing lijkt alles nog goed te zijn.
Ik wil proberen om ze te solderen. Lijkt te moeten lukken alleen krijg ik de motor niet ver genoeg uit elkaar.

Mijn vraag dus… Is dit nog verder uit elkaar te halen zodat ik aan de onderzijde bij de draden kan? Ik zie niet hoe…

Zover was ik dus ook met die van mij. Dat middelste “busje/lager” zit er strak in. Heb deze dus met een ietst te groot gereedschap eruit proberen te tikken. Helaas niet gelukt…wel eruit gekregen, maar redelijk vervormt.

Zag inderdaad al dat de lager flink strak zat. Waarschijnlijk heb je hier apart gereedschap voor nodig…

Dat denk ik ook. Vooral om het in zijn geheel vast te kunnen klemmen, zonder te beschadigen. Dan misschien met iets van een pers dat eruit duwen.
Ik gebruikte als pers mijn kolomboormachine. Boor eruit natuurlijk, daar een stomp cilindervormig iets met de juiste diameter erin, dan voorzichtig eruit duwen…maarja zoals hierboven geschreven…ging dat ook niet helemaal soepel :smiley: :lol:

Beste zou zijn om met een poelie trekker de stator (groene deel) los te trekken van de alu voet.

Ok, laat maar… hahahaha!

Is dat een persfitting?

Kan je die draden wel solderen? (of met de asprine-tip)

Zouden ze binnen de behuizing een coating hebben dan?

Ze zijn echt strak op de behuizing afgebroken, er is dus nog net wat soldeerruimte.
Maar dan moet de behuizing dus wel weg…

Ach ja, er zit alweer een nieuwe op. Wilde deze misschien nog als reserve wegleggen.
Maar ik gok dat er deze week gewoon een nieuwe besteld wordt als reserve :wink:

Als de bovenkant nog intact is heb ik nog een 1960 met kapotte rotor waar die op kan. Rotor van de 2300 en 1960 zijn identiek.

Kijk handel! Tot de next meeting in Oss!

Maar zit daar werkelijk geen verschil in?
Heeft dat niet met het aantal wikkels etc. te maken?

De stator zit idd gewoon geperst op het alu lagerbusje.

De draden zijn lakdraden, als dat niet zo zou zijn zou je 1 grote kortsluiting hebben :wink:
Klein stukje strippen met de asperine truc en je kan gewoon solderen.

Motorbells van verschillende motoren mixen gaat niet altijd, zoek dus goed uit of er dezelfde magneten en magneetopstelling gebruikt worden.

Ik geloof dat het verschil tussen de 2300 en 1960 in de stator zit. Bij MRP word een enkele rotor als vervanging aangeboden voor beide types