Cobra 1960 of 2300?

Hallo gasten.

Ik ben ook verslaafd geraakt aan het vliegen.
Nu wil ik voor mij mijn volgende build andere motoren kopen.
Welke zal ik nemen en wat is het wezenlijk verschil?
Cobra 2204 kv of de 2300?

De 1960’s zijn meer bedoeld voor 6" props.
De 2300’s zitten een beetje in het midden. Zijn goed voor 5" props, maar kunnen ook met 4" overweg.
Vanaf 2500kv moet je richting 4" props gaan denken.

Hey Royce.

Kijk weet ik dat ook weer.
Het lijkt er op dat hoe hoger de kv hoe kleiner de props.
Ik heb nog wat GF5030 x 3 liggen dus dan ga ik voor de 2300kv motoren.
Ik dacht dat de ZMR ook 6" kon hebben.
Maar goed dat is voor later.

Stel ik wil nog sneller vliegen, moet ik dan per definitie met grotere props gaan vliegen?
Of is het de hoek waaronder de props gemaakt zijn waardoor je meer lift/snelheid krijgt?
Er is ook een bemanning voor de hoek alleen ben ik dat even vergeten :lol:

Cobra 2204 1960kv in combinatie met 5045 bullnose wil ook prima hoor, power zat.

Bullnoses zijn lipo slurpers toch?
Ik ga denk ik voor de 2300.
Alleen heeft MRP niks in stock.

Bullnoses zijn niet echt efficient, maar wel lekker veel power. Een out of stock probleem heb je niet zo vaak bij de 1960.

Nu zijn ze beide out of stock.
Misschien maar ergens anders kijken.

Hier heb ik laatst een paar Cobra’s 1960kv gekocht, is NL shop http://boltrc.eu/nl/nl/20-30mm/108-cobra-cm220432-kv1960-99170000510.html

Hmmm die heeft ze wel idd.
En een Nederlandse shop. Ook fijn.
Zijn de 2300 niet beter?
Ik wil namelijk gelijk goed zitten.
Kan ik ook op 4s overstappen met deze motoren?

Oh, je wilt 3S, ok. Dan kun je beter de 2300kv nemen, 1960kv op 3S zou ik niet aan beginnen. Waarom begin je niet gelijk op 4S?

Misschien power genoeg voor jou, maar uiteindelijk leveren de 2300’s veel meer thrust dan de 1960’s.
Daar lever je dan ook weer wat efficiëntie voor in… Het is dus een beetje afwegen wat je wil en waar je op in gaat leveren.
Kijk maar naar de HQ5045’s. Die leveren met de 1960’s zo’n 660gr. Op de 2300’s is dat zo’n 760gr…
De 1960’s trekken daar 13,1A bij weg. De 2300’s trekken 14,7A weg bij 660gr… Iets minder efficiënt, maar je hebt nog wel wat power in de top over wanneer je dat nodig hebt.

Deze info is ook niet onbelangrijk bij de keuze van je ESC’s. Uiteindelijk moet je altijd uitgaan van het maximale.
De 1960’s kun je met bovengenoemde props wel op een 10A ESC vliegen als je de burst mee rekent… De 2300’s waarschijnlijk niet. Die trekken met deze props namelijk dik 18A weg.

[member=662]R2GO[/member] Kijk hier eens een keer naar. Goeie basis voor de keuze van motors, props en ESC’s:
http://www.rotorbench.com/Cobra_2204_1960kv/
http://www.rotorbench.com/Cobra_2204_2300kv/

[member=190]Herman[/member] ik vlieg 3s omdat ik net begonnen ben en allemaal 3s lipo’s gekocht had.
Ik leer sneller dan ik dacht (op open veld natuurlijk :P) dus had misschien beter gelijk 4s kunnen vliegen denk ik.

[member=194]Royce[/member] ik ga de linkjes bekijken. Getallen een nummers blijven meeste niet erg hangen :smiley:
Ik was in ieder geval van plan dys BL20a opto gebruiken. Dat zou voldoende moeten zijn. Ik had al wat filmpjes bekeken.

Super bedankt voor de info heren. :clap:

1960 op 5" moet je naar 5045 bullnose tri gaan kijken om een beetje mee te komen met de 2300+kv setups. Ik ben in de groep een van de weinige die nog met 1960kv vliegt en alleen door m’n lipo’s te vermoorden met die triblades kan ik meekomen qua snelheid.

als je andere motoren wil die van xnova zijn ook wel goed! Zijn ook te krijgen in verschillende kvs. De thrust test zijn toch ook zeer goed!!

[member=194]Royce[/member] ik vlieg met 2300kv en 1960kv Cobra’s, beide met 5045BN, dat “veel meer thrust” vind ik overdreven, de 2300kv doet inderdaad iets meer, maar de spassfactor met 1960kv is niet minder. Als je geen hardcore racer bent kun je met een 1960kv ook een prima setupje maken.

Oh maar daar heb je ook helemaal gelijk in. Wat ik al eerder zei, het ligt er maar net aan wat je wil en wat je doel is.
Daar kom je maar op één manier achter… ervaren en conslusies voor jezelf trekken!

Ik denk dat mijn keus gemaakt is.
Cobra 2300 met de dys BL20 esc.
Dat had ik in eerste instantie al bedacht.
De test in de link van [member=194]Royce[/member] is toevallig dezelfde setup.
Daar kan ik mijn lading 5" wel mee kapot vliegen.

MRP zegt rond de 22e weer in stock te hebben.
In Nederland is het helaas niet te krijgen dacht ik.

Bedankt [member=250]jaimevisser[/member] , [member=752]boots[/member] , [member=190]Herman[/member] en [member=194]Royce[/member] voor de info :thumbup:
Ik hoop dat ik ze aan kan :smiley:

Waarom ga je voor de DYS 20A ESC’s?
Voor een euro extra vlieg je Littlebee 20A’s die duidelijk beter vliegen en veel beter tegen een ‘stootje’ kunnen.

Ik zou nog even nadenken over bijvoorbeeld Littlebees ipv DYS. Heb zelf nooit problemen gehad met de bl20a maar qua performance heb ik begrepen en ondervonden dat de FVT Littlebee toch beter presteren.
Er zijn nog wel andere merken ook natuurlijk.

Ik wilde dys hebben omdat ze zo klein zijn en dacht dat ze wel ok waren.
Maar ik ga op jullie advies af.
Daar neem ik het matek pdb bij.
Of zijn de heren het er daar niet mee eens :lol: