Cleanflight en BLHeli suite via VirtualBox op Mac

Heeft iemand op z’n Mac al iets werkend gekregen m.b.t. cleanflight en dan met name de mogelijkheid om direct via USB en BLHeli suite, de ESC te configureren?

Ik heb nu een hele middag zitten pielen met Virtualbox en verschillende images, drivers e.d. maar krijg het niet zo aan elkaar geknoopt dat er lekker gecommuniceerd wordt tussen die apparaten.

Dit riedeltje heb ik inmiddels geïnstalleerd:
-MacOS El Captain
-VirtualBox 5.0.6 met laatste expansionpack
-Via modern.ie image van MS Windows 10 én versie 8.1. geprobeerd
-In Windows Cleanflight configurator (master en dev)
-In Windows Silabs CP210x_VCP_Windows driver
-In Windows stsw-stm32102 driver

Via VirtualBox een device filter opgegeven voor de Silicon Labs CP2102 USB to UART Bridge controler. Deze komt ook bij devices in Windows te staat. Bij inpluggen hoor ik ook geluidje dat er iets is aangesloten en in CleanFlight zie ik ook COM3 verschijnen. Bij het drukken op connecting wordt de poort geopend maar naar 10 seconden weer gesloten omdat er geen communicatie tot stand is gekomen.

Zo krijg ik ook in BLheli Suite geen verbinding via de Naze32 met cleanflight (zowel 1.10 als BetaFlight geprobeerd).

Het kan toch niet zo zijn dat al die succesvolle flashes en configuraties alleen door gasten met Windhoos zijn uitgevoerd?!

Ben heul (snel) benieuwd hoe jij het hebt gedaan. Gister is namelijk m’n nieuwe inimini uit de lucht gestort nadat ik dacht even de ESC via cleanflight te hebben gekalibreerd…nu dus waarschijnlijk de configuratie van de LittleBees volledig overhoop…

Ik werk altijd met Virtualbox en dat gaat perfect. 3 dingen waar je rekening mee moet houden:

1. Installeer naast Virtualbox ook de " Oracle VM VirtualBox Extension Pack"
  2. want dan kun je(en dien je) in de VM instellingen onder Ports> USB de USB 3.0 (of USB 2.0) controller te selecteren
  3. en voeg vervolgens in hetzelfde scherm via het + knopje de CP2102 USB to UART bridge controller toe (oftewel je naze32 bordje) (die kun je alleen toevoegen als je hem op dat moment ook hebt aangesloten). Dit zorgt ervoor dat de volgende keer als je het bordje aansluit hij direct naar de VM gaat (indien de VM aan staat) en niet de host OS.

Succes!

Thanks Jaap! Die dingen had ik al wel gedaan. Bleek toch de driver op de host te zijn die het signaal kaapte voor de host. Na die gedeinstalleerd te hebben werkt het!

Nu nog uitzoeken waarom mijn vliegmachine ineens zo raar reageert…

Mooi!

Een andere tip voor mensen die wellicht via de modern.ie image werken: Zet de windows update service weer aan. Anders worden er niet automatisch drivers geïnstalleerd bij het inpluggen van apparaten.

Ik werk nog steeds met Parallels op mijn Macbook, maar zal eens een keer in die VirtualBox duiken.
Al werkt Parallels wel gewoon goed…

Is dat echt een volledige Windows waar je alles mee kan? Ik moet er bijvoorbeeld ook mijn tekenprogramma op kunnen installeren en mee werken. Met Parallels kun je ook aangeven hoeveel RAM etc. je wilt gebruiken.

vandaag cleanflight werkend op mijn macbook gekregen gewoon de driver op silabs downloaden dubbelclick op het bestand geven en er komt dan links bij je hardeschijf een installatie bestand te staan en vanuit daar start je de installatie op nadat dat klaar is even herstarten en dan werkt het op je macbook

Cleanflight is het probleem ook niet. Het gaat juist om de combinatie met BLHeliSuite (windows only).

Er lijkt iets te zijn veranderd in OS/x of Virtualbox of mijn drivers lokaal. Ik kan tegenwoordig namelijk niet meer het USB apparaat van de vluchtcomputer doorsturen naar de virtuele machine. Ik zie het apparaat kortweg gewoon niet meer tussen de USB-apparaten staan.

Zo los ik het nu op:

Ik vind het pad naar het seriele poort door op de mac(niet de virt machine) de Cleanflight configurator te starten. Dan staat rechtsboven in die dropdown het volledige pad naar alle seriele poorten die je hebt. Als ik dit pad dan configureer zoals in de screenshot hierboven van is in mijn virtuele windows machine COM1 te gebruiken om een verbinding te maken. Dit werkt vlekkeloos.

Dat is een goede tip. Ik had nu met vbox dat de driver in OSX de poort ‘wegkaapte’ en ik hem dus idd ook niet meer kon gebruiken in vbox. Moest ik telkens de drivers van osx verwijderen om hem in vbox zichtbaar te krijgen. Dan is jouw methode een stuk makkelijker :slight_smile: