Build

Hallo,

Ik ben al even bezig met het uitzoeken/samenstellen van een configuratie.
Heb inmiddels al veel gelezen en youtube filmpjes gezien.

Ben nog niet eens een beginner :slight_smile: (ben me nog aan het oriënteren)

Echter wil ik jullie graag deze configuratie voorleggen. (aangezien hier experts zitten :slight_smile: )

Frame
Diatone Blade 250 Class Racing Multirotor Frame

Extra props
Diatone Bull Nose Plastic Propellers 5 x 4.5

Motors
DYS BE1806-2300kv

ESC
Afro ESC 12Amp BEC UltraLite Multirotor ESC V3
Afro ESC USB Programming Tool
OF
Favourite Little bee 20A 2-4S ESC (No BEC)
Matek Mini Power Hub w/BEC

Ontvanger
FrSky D4R-II 4ch 2.4Ghz ACCST Receiver

Controller
AfroFlight Naze32 Rev5 Acro FunFly Controller

Buzzer
Piezo Buzzer for KK2 KK2.1 & Naze32 Flight Control Boards

Accu
Turnigy nano-tech 1800mah 4S 65~130C Lipo Pack
HobbyKing™ Lipoly Low Voltage Alarm

Zender
FrSky Taranis X9D Plus

Headset
Fatshark Teleporter V5 Headset

Transmitter
Quanum ELITE QE58-6 5.8GHz Selectable 25mW - 600mW Wireless AV Transmitter

Camera
600TVL SONY FPV camera

Is dit wat?
Wat zou je aanpassen?

Hoor het wel!

Shops Hobbyking, Toemen en Minicoopter.

[member=952]jwhijm[/member]

ik zou zelf voor een wat steviger frame gaan deze lijkt me erg fragiel om het mee te leren.

Verder vind ik de dys 1806 een goede keuze voor de motor deze hebben veel power voor het geld gebruik ze zelf ook op 1 van mn quads op 4s met 5040 props

Verder zou ik voor de littlebees 20a gaan omdat je een esc met blheli makkelijk via je naze kunt programmeren via blhelisuite.

Naze32 rev 5 vind ik een goede keuze, heeft zichzelf al bewezen dus je kunt er veel informatie over opzoeken ook als je een probleem tegenkomt

Taranis is ook een goede start van de hobby ik zou alleen zorgen voor een combo taranis x8r gaan of een taranis en een losse xrs nemen. Niet iedereen zal je dit antwoord geven denk ik maar ik zal je de voors en tegens geven:

Voordeel D4R-II: Cppm, telemetry van je naze32 rev 5 op je taranis(de andere receivers zijn niet compatible met je naze voor zover ik het heb kunnen vinden)
Voordeel X8R: Sbus, wordt geleverd met dezelfde firmware als de taranis, updaten van firmware is echt een frustrerend karwei met Frsky zou je niet aanraden dat gelijk te moetten doen
Voordeel XSR Cppm en Sbus, deze ontvanger is heel erg klein en gebruikt cppm dus heeft maar weinig kabels nodig naar de naze

Nadeel D4r-II wordt geleverd met oudere firmware dus je zal je taranis, zendmodule en de d4r-ii gelijk moetten stellen qua firmware
Nadelen X8R geen telemetry, geen cppm dus voor die naze heb je een sbus naar cppm convertor nodig of je moet met pwm aansluiten(veel kabels)
Nadelen XSR: je moet gaan solderen(vind ik klein nadeel), ook geen telemetry zonder meer op je naze, antenne’s kan je niet zomaar vervangen dit is ook solderen

Buzzer gebruik ik zelf niet mijn esc’s gaan piepen als ik 2minuten geen input heb gegeven en daar vind ik mn quad mee.

de 1800mAh A-spec heb ik zelf ook vind ik zonde van mn geld en ik merk dat niet iedere quad er even lekker op loopt. Zou zelf voor 1300mAh accu’s gaan Nanotech 45-90 of Graphene 65C MRP enzovoorts. De trend is momenteel dat kleiner beter is en 1800 is gelijk ook weer zwaarder.

headset is in mijn mening subjectief ik ben blij met mn Quanum V2 goggles maar veel mensen vinden dat niks of te onhandig, beste kan je eens proberen bij iemand.

die VTX is momenteel niet leverbaar maar is wel schakelbaar en doet IRC band en Raceband dus in theorie kan je daar alles mee. Ik weet alleen niets over de kwaliteit

voor de camera zou ik een hs1177 of daar een variant op nemen omdat je die makkelijk aan een willekeurig frame vast kan maken en ook veel frames tegenwoordig daar steunen voor hebben verder is de kwaliteit erg goed

Wegblijven bij Toemen, shop eens bij quadcoptersenzo.nl of multirotorparts.

Weet nog een mooie Alien 5" met top onderdelen te koop, met berg onderdelen om zorgeloos te crashen :wink:

Bedankt voor jullie reacties!

Inmiddels ben ik al wat veder aan het zoeken geweest en had ik zelf al een paar “verbeteringen” aangebracht.
Ik zal ze met jullie delen.

Frame : Emax Nighthawk 250 Pro V2 carbon fiber frame

Dit frame lijkt me inderdaad iets sterker.

Props : DAL 5040 propellers 5x4 set van 4

Goede berichten gelezen op het www :slight_smile:

ESC : FVT Littlebee 20A

Ontvanger :FrSky X4R SBus Ontvanger met telemetrie

Omdat deze met het set mee te bestellen is of kan ik dan beter voor een van de ontvangers gaan die je beschreef?

FlightControler : F3 Deluxe Flight Controller

De mogelijkheden en iets krachtiger(rekenkracht), geen idee of dat in de praktijk ook zo zn voordeel heeft.
Wat is jullie ervaring?

Accu Hier had ik inderdaad eerst de nano-tech 1300mAh 3S 45~90C Lipo Pack maar heb toch als maar de 4s versies gepakt om dat ik om het www gelezen had dat het vaak voor kwam dat je met de 3s net niet voldoende vermogen zou hebben/zijn (in sommige situaties)

Wat zijn eventueel alternatieve motoren, “beter” merk/ kwaliteit?

Solderen, Firmwares flashen etc. zie ik niet als probleem/nadeel.
Vind het bouwen, en “configureren” een zeer interessant onderdeel (net als het oriënteren/uitzoeken :))
Dus sorry, [member=786]Ron1975[/member] ik ga voor een “eigen mix” :slight_smile:

Techniek van soort gelijke aard heb ik genoeg ervaring mee. (3d printer zelfbouw)
Ben een beetje Techniek Junky

[member=738]hvbuel[/member]
Heb inderdaad bij een andere shop ook m’n onderdelen kunnen vinden.

Frame zou ik voor een Lisam 210 clone van maxfpv gaan. Heel erg simpel te bouwen en erg stevig.

Voor een eerste quad is een Naze32 rev5 prima. De extra rekenkracht heb je niet bijzonder veel aan, het is meer de extra uart poorten die de F3 boards interessant maken. Zolang je geen OSD of logger wil gebruiken kom je qua uart poorten wel uit met de Naze32 rev5 (2 stuks, voor sbus en telemetry). Met de X4R-sb moet je het sbus signaal wel van een alternatieve pin halen voor de Naze32 omdat deze geen inverter aan boord heeft, maar dat is redelijk simpel. Met een F3 is dat geen probleem en kan je de “normale” sbus pin gebruiken. Bestel de “naked” X4R-sb, die is een stuk compacter.

Accu
Een 1300mah is lekker licht maar ook erg snel leeg. Op een 5" frame kan je zonder problemen een 1500mah lipo meenemen en op de meeste frames past een 1800mah ook nog wel. 2200mah of meer maakt het een beetje een zwaar geheel en levert geen langere vliegtijd meer op door het extra gewicht. Mijn tip: als je net begint 1500-1800mah 4S met hoge C rating (60+) kopen, dan hoef je niet al te vaak van lipo te wisselen en heb je zat power om goed te kunnen corrigeren. Als je gaat racen en ieder grammetje telt kan je een paar 1300mah lipo’s kopen. De gewone nano-techs doen het prima. MRP, Bonka en Graphene schijnen een stuk beter te zijn. A-spec is rommel.

Motoren
Voor een 5" setup wil je rond de 2300kv zitten. In onze groep werden veel Cobra’s gebruikt, maar deze hebben wel eens problemen met loslatende magneten als je ze zwaar belast. De nieuwe Emax RS (redbottom) motors doen het goed en ik heb sinds kort erg positieve ervaringen met de Lumenier 2206 2350kv motors.

Props
DAL of KingKong blijft erg lang heel, wel zo prettig als je net begint. Veel mensen zijn tegenwoordig gek op triblades, mij bevallen ze ook super op mijn 5" setup. Als je wat rustiger wil beginnen zijn tweeblads props 5030-5040 prima. 5045 geeft iets meer power en een extra propblad van de triblade maakt het nog wat spannender. Props zijn goedkoop dus koop wat verschillende setjes en experimenteer!

Goggles
De teleporter heeft echt een hele lage resolutie en slechte optica. Als je echt een fatshark wil zou ik kijken naar de Attitude of de Dominator. Is budget een issue, kies dan voor een FPV “emmer”/kijkdoos model zoals de quanum. Deze bieden een goede resolutie met redelijke optica voor een zeer zacht prijsje. Zoek eens een lokale groep FPV-gekken en kijk eens door de diverse goggles om erachter te komen wat je kan verwachten.

VTX
FX serie vtx op banggood zijn dezelfde modellen als de Quanum elite en Lumenier. Er is een model waar je het wattage van kan veranderen doormiddel van een soldeerbrug, als je daar pinnen op zet kan je dit met een jumper doen. Wisselen van VTX hoeft niet zo’n probleem te zijn dus een 600mw en 25mw los kopen is ook een goede optie. De FX serie met power switch of Lumenier pro’s hebben als voordeel dat je eerst het kanaal kan instellen en dan pas de zender aanzetten. Wel zo handig tijdens races. De meest betrouwbare zenders blijven de ImmersionRC’s, nadeel is dat deze een stukje groter zijn. Begin met 600mw voor buiten aangezien het nu lekker weer is. Koop er een 25mw bij als je aan races wil meedoen of binnen wil vliegen

Beste advies ever!!

Zijn er ervaringen met de Emax RS2205 - 2300kv Racing editie (bedoel je deze jaimevisser)
is het veel verschil in kwaliteit opzichte van deDYS BE1806-2300kv

Kwa prijs kom ik op het dubbelen.

• Als ik Emax spec bekijk lijkt het me verstandig om de Littlebee 30A te nemen ivp de 20A.
    24560 RPM = 29.9A

Ik heb ze in 2600kv, is niks mis met de kwaliteit, degelijk spul

1806 vs 2205 is eigenlijk meer een keuze waar je naar zoekt in je setup, met een 1806 kan je prima gebruiken voor een lichte 4s setup terwijl je met de emax veel meer power heb. Die is dan misschien ook wat vergevingsgezinder als je met 4s en bullnose props met slechte pids gaat vliegen, maar presteerd ook beter met zwaardere props omdat hij ze gewoon makkelijker rond krijgt. Voor een 5030 prop zal de 2205 alleen meer gewicht meebrengen maar geen of weinig extra thrust, bij een triblade bullnose is dat anders. Beste kan je een plan maken met wat je precies zoekt in een quad: power setup op een 250 frame of een lichte wendbare setup op een 250 frame, een beginnerquad op 250 om daarna wellicht een kleinere te bouwen. Op een 200-180-150 of 130 ben je blij met kleinere onderdelen zoals de xrs ontvanger en 1806 props terwijl je op een 250 bergen met ruimte hebt en als je dan heel clean gaat bouwen dan vraag je je af of je niet beter de accu in het frame kan bouwen in plaats van erop :wink: