Bouwverslag cavey's ZMR250

Zo, nu alle onderdelen zijn zo ongeveer binnen en ik wilde ergens een bouwverslag ervan neerplempen.

De specificaties van de quad:

ZMR 250 carbon frame
DYS 1806-2300 motoren
DYS BL20A esc’s
Matek Micro PDB
Naze32 rev5 clone, 10DOF (barometer en magnetometer zitten erop, misschien eens een keer met GPS rommelen)
FS-ia6b receiver (en FS-i6 tx). Ik dub nog tussen ibus en ppm besturing.
Mogelijk ga ik de receiver nog depinnen, zie wel hoe het gaat :smiley:

Toekomstige FPV gear:
Micro MinimOSD
HS1177
Foxeer TM25 switcher

Onder frame in elkaar gezet. Intentioneel om er 2 boutjes uit te laten per arm. Hopelijk is dat stevig genoeg :smiley:

ESC op de pijnbank:

ESC’s ontdaan van motordraadjes en signaaldraden:

Daarvoor had ik nog een test fit gedaan van PDB en ESC’s (Matex XT60 pdb ligt ernaast, ik zat nog te dubben over welke PDB ik zou gaan gebruiken)

Matek Micro it is! Batterijdraad is een feit. Het is de bedoeling dat zowat alle draden in een wiremesh gehesen worden. Of in ieder geval de PDB en motor draden. Misschien de signaaldraden nog wel van/naar de ESC’s, als dat enigszins nuttig is voor een clean bulid.

Zaterdag avond toch nog verder kunnen bouwen, netjes alle armen voorzien van sleeving en alle ESC’s gesoldeerd:

Korte draadjes massive

http://caveymon.com/cavey/quad/IMG_9235_640.jpg

Overzicht van het knutselwerk:

http://caveymon.com/cavey/quad/IMG_9238_640.jpg

Door de ietwat gekuntselde loop van de motor draden heb ik wat grotere heatshrinks moeten toepassen, om de bocht te kunnen maken. Hopelijk shrinken ze nog wel tot de juiste grootte :smiley:

Headerpins voor op de FC, later zal ik erachter komen dat de positionerig van de 2 zijwaartse pins toch niet zo handig is, om de FC te voeden.

http://caveymon.com/cavey/quad/IMG_9239_640.jpg

FC aangekoppeld:

http://caveymon.com/cavey/quad/IMG_9240_640.jpg

ESC signal wires door het frame heen geleiden:

http://caveymon.com/cavey/quad/IMG_9241_640.jpg

En toen ging het hard mis. Alles zat aan elkaar, signal wires deden het. In Cleanflight de receiver mode op PPM gezet, nog wat lopen hannesen met telemetry, maar die zit nog niet in CleanFlight leek het (ibus telemetry). Ik kreeg de ESC’s niet gecalibreerd.

Zou eenvoudig moeten zijn toch? FC inpluggen, cleanflight opstarten, throttle voluit zetten, LiPo eraan, wachten op het muziekje en daarna throttle op 0. Niks. Niente, nada.

Toen dacht ik: hey! Misschien heb ik nog een te oude firmware op de ESC’s zitten. Gevecht met BLHeliSuite en OSX: ronde een verloren. Uiteindelijk via een linux machine waar een windows vm op draaide BLHelisuite kunnen opstarten. CleanFlight passthrough werkte ook als een tierelier. Laatste firmware flashen. De DYS BL20A werden geleverd met Afro 12A firmware en blheli versie 13.0.3 oid. Hmmm, SN20A erop gezet. Paar keer gereset, toen zette ik damped light aan op alle ESC’s en toen…

Poef, magic smoke uit de motoren en 1 ESC.

http://caveymon.com/cavey/quad/IMG_9316_640.jpg

Na wat zoekwerk ben ik er vandaag achter gekomen dat een current limiter wordt aangeraden als je je LiPo direct aansluit bij het flashen en instellen van je ESC’s om doorbranden te voorkomen :lol:

Nu maar op zoek naar een nieuw setje. Ik weet niet of ik weer DYS BE1806’n met BL20A/SN20A’s ga nemen (relatief goedkoop), of een rete goeie aanbieding van Littlebee 20A’s met Emax RS2205’s.

Heb vernomen dat de littlebee’s zo hun eigen set problemen hebben (Back EMF om af te remmen, voltage spikes tot gevolg. Schijnbaar op te vangen met een 50V condensator op de lipo aansluiting).

Tot zover het bouwverslag. Hebben jullie nog wat tips en aanbevelingen voor nieuwe ESC’s en motors?

Zou eenvoudig moeten zijn toch? FC inpluggen, cleanflight opstarten, throttle voluit zetten, LiPo eraan, wachten op het muziekje en daarna throttle op 0. Niks. Niente, nada.

Toen dacht ik: hey! Misschien heb ik nog een te oude firmware op de ESC’s zitten. Gevecht met BLHeliSuite en OSX: ronde een verloren. Uiteindelijk via een linux machine waar een windows vm op draaide BLHelisuite kunnen opstarten. CleanFlight passthrough werkte ook als een tierelier. Laatste firmware flashen. De DYS BL20A werden geleverd met Afro 12A firmware en blheli versie 13.0.3 oid. Hmmm, SN20A erop gezet. Paar keer gereset, toen zette ik damped light aan op alle ESC’s en toen…

Poef, magic smoke uit de motoren en 1 ESC.

Geen idee waarom maar op Dys 20A flash je geen Afro12A firmware… ? Weet je zeker dat het niet gewoon afro’s zijn :slight_smile: ?

Er zit een manual in je Blheli, daar staat ook dat je een Dys 20 A flasht met :

The ESC is also sold as “BL20A”, these come with BLHeli code.
It uses the “DYS_SN20A_…” code.

Maar tijdens het aanpassen naar damped light kwam er rook uit de motors ? Heb je die esc’s nieuw gekocht als dys 20A ?

Hoi!

Ja, ik had ze nieuw gekocht als DYS BL20A, zaten in dit setje: Pure Carbon Fiber ZMR250 kit op AliExpress

Ik was dus ook vrij verbaasd dat BLHeliSuite de firmware als Afro 12A las als initiele firmware versie. Wellicht had ik het op Afro 12A moeten houden en was m’n ESC geen zuivere koffie.

Zou dit een enigszins betrouwbare set zijn: http://www.aliexpress.com/item/4-pcs-EMAX-RS2205-2300KV-CW-CCW-Motor-RC-plane-4-Pcs-Fvt-Little-Bee-20a/32672790321.html

Ik geloof dat er wel veel van die imitatie/clone motors op de markt zijn…dus of het betrouwbaar is weet je nooit ;D

Heb gegokt, en soort van verloren met dat setje van AliExpress.

De ESC’s lijken echte Littlebee’s te zijn (in ieder geval geen rook en vlammen bij het updaten van BLHelisuite 14.3 naar 14.6 met FVT Littlebee 20a firmware. Werden ook als littlebee’s herkend door BLHeliSuite). De motoren daarentegen. Dacht eerst dat ze de realdeal waren: goede kwaliteit van het metaal, alle letters leken op de goede plek te zitten.

Bij installatie bleek er wat speling op de schacht te zitten, strike 1. Nadere inspectie liet zien dat er een extra spatie tussen de C en de W zat bij de CW motoren (vergeleken met de officiele motoren). En nog een nadere inspectie leerde dat het lettertype heel anders was bij het typenummer RS2205 (andere R, dikkere letters).

Dispuut geopend en refund gevraagd. Item is nu ook (tijdelijk?) niet meer beschikbaar op AliExpress.

Hoe dan ook, boel wel weer opgebouwd, de motordraden van de RS2205’s zijn beduidend korter dan van de DYS BL1806’n, waardoor mijn initiele clean build met ESC’s in de body niet meer kon. Heb het nu zo opgelost dat de ESC’s op de armen zitten, met gele heatshrink. Want ik moest en zou toch nog wat van de blauwe wiremesh in het zicht hebben.

Foto van het eindresultaat: (clickable voor grotere plaat)

http://caveymon.com/cavey/quad/finished_product_640.jpg

435gram op de keukenweegschaal.

Zicht op de naakte FS-ia6b RX, in i-bus mode

http://caveymon.com/cavey/quad/img_9932_640.jpg

Zicht op het binnenwerk, heb de ESC powerdraden om de nylon standoffs geleid naar de PDB.

http://caveymon.com/cavey/quad/img_9930_640.jpg

Bovenaanzicht, heb de originele Littlebee stickers van de oude krimpkous afgehaald en op de gele krimpkous geplakt. Te zien is dat ook alle overige krimpkousen gekrompen zijn.


http://caveymon.com/cavey/quad/img_9929_640.jpg

Ding vliegt, ook al zijn de motoren niet helemaal je van het. Prima om mee te leren vliegen in ieder geval. Zit op 3S al een hoop power achter. Een punchout en dat ding is binnen de seconde alweer een stip.

De boel is voorzien van KingKong 5040BN’s. Draaien prima, en zijn best stevig (al de nodige cartwheels meegemaakt).