Bouwverslag Blackout Mini H 6"

Vandaag kreeg ik de eerste onderdelen van mijn lijstje binnen, dus vanavond meteen aan de slag gegaan.

Ik heb om te beginnen dit filmpje gekeken. Deze meneer geeft best een paar goede tips namelijk. Zoals bijvoorbeeld om de batterij kabel door de gaatjes te doen zodat hij bij een crash niet losgetrokken wordt.
Daarnaast zegt hij terecht dat het slim is om alle contactvlakjes eerst even te vertinnen. Dat heb ik dus allemaal eerst even gedaan.

Solderen van die dikke draden is nog best even lastig, maar het is uiteindelijk gelukt. Ik moest de gaatjes wel iets groter maken om de draden te laten passen, en ik denk dat ik daar 't spoortje van de voorste LED’s heb geraakt ofzo, want die doen het nu niet. Kan ik mee leven, maar toch een minpuntje.

Daarna begonnen aan de poten. Motor gemonteerd (draai niet te hard!), draden van ESC verwijderd en motordraadjes ingekort en op de ESC gesoldeerd. Gewoon 1 op 1 recht oversteken naar de overkant. We zullen later zien of het werkt.

Daarna deze poot vastgezet met 2 schroefjes met het idee om het later nog los te halen als 2 motoren verkeerd om blijken te draaien wat vrij waarschijnlijk is als je ze allemaal op dezelfde manier soldeert. Later las ik dat je met de Naze32 via commandline ook 2 motoren van richting kunt laten veranderen, dus toen heb ik het weer los gehaald en krimpkous eromheen gedaan en weer vast gezet. De krimkous heb ik nog niet verhit voor het geval het toch nog los moet.

Ik heb nu de 2 achterste poten in elkaar gezet en gemonteerd. Morgen weer verder.

Vandaag de 2 andere poten en de flightcontroller gesoldeerd en aangesloten. Tip: verwijder overtollige flux met wasbenzine. Scheelt een hoop gekloot. I learned the hard way :frowning:

2 motoren blijken de verkeerde kant op te lopen en software matig omdraaien werkt niet. Ik ga die dus even omsolderen. Ontvanger hangt er aan en werkt. Morgen gaat ie vliegen denk ik. Wel nog zonder FPV want dat is nog niet binnen.

Vandaag begonnen met 2 van de 4 poten omsolderen. Om een motor van richting te laten veranderen kun je simpelweg 2 van de 3 draden tussen esc en motor omdraaien. Het maakt niet uit welke. Daara begonnen met de Naze32 instellen. Hiervoor vooral gebruik gemaakt van de info in deze video en op de bijbehorende website. Ik moest de yaw even iets meer travel geven want je moet de motoren activeren door de yaw/throttle stick naar rechts onder te bewegen, maar dat werkte niet. Door de yaw travel wat groter te zetten werkte het wel.
Verder nu op mijn gear stick de (nog te installeren) beeper geprogrammeerd en op aux1 staan nu verschillende flightmodes (rate, horizon, angle).

Daarna de props gemonteerd met dit als resultaat:

Zoals je kunt zien heb ik hier de krimpkousen rond de ESC’s nog niet behandeld. Eerst een proefvlucht en dan pas krimpen.

Proefvluchtje in mijn woonkamer:

Hij vliegt super stabiel en heeft echt heel veel power. Ik heb natuurlijk nog geen idee hoe lang de accu dit volhoudt.

Daarna eindelijk de krimpkousen gekrompen:

Nu wachten op de FPV gear…

Proptest:

Ik had zowel HQProp 5"x3 als 5"x4 props besteld omdat ik niet goed kon achterhalen wat het beste zou zijn in deze setup. Inmiddels getest.

Exact 2 minuten gevlogen, beetje hoveren, paar keer even met meer throttle omhoog ‘jumpen’:

5" x 3 restant accu 64%
5" x 4 restant accu 74%

De 5" x 4 lijken dus behoorlijk veel gunstiger te zijn, dus die blijven er voorlopig op. Die zien er stiekem ook cooler uit want die zijn zwart ;D

Tip: maak de flightcontroller heeeeel goed schoon. Nog schoner dan schoon, en dan nóg iets schoner.
Vanmorgen zou ik de quad even laten vliegen in de garage (even aan iemand laten zien) en dat ging aardig mis.

Ik zette hem aan, arm’de de motoren en binnen 2 seconden knalde de quad op vol vermogen tegen het plafond, klapte weer terug en schoot weer omhoog. Vol vermogen is echt schrikbarend veel vermogen moet ik zeggen! Gelanceerd als een raket!

Alle props stuk, 2 motoren los, aantal nylon schroeven gebroken.

Daarna aangesloten op de laptop, en het was in baseflight te zien dat alle controls van de receiver alle kanten op vlogen. De boel losgehaald en nogmaals met wasbenzine gereinigd, terug gezet en toen was alles weer normaal.

De eerstvolgende vluchten zal ik wel eerst even kijken of de controls goed gaan mbv. de laptop voor ik de motoren arm :-\

Hierdoor moest ik tevens tot de conclusie komen dat de met de motoren meegeleverde M3 x 5mm boutjes toch echt te kort zijn. Het zat al niet helemaal naar mijn zin, maar doordat de motoren nu losknalden werd dat toch nog even fijn duidelijk gemaakt. Ik ga ze nu met M3 x 7mm M3 x 6mm vastzetten. Zometeen even naar de G###A. Besteld via Hobbyking.

Sorry Bjorn dat mijn eerste reactie op dit forum een klein puntje van kritiek bezit maar waar ik best wel van op keek was op de eerste foto… Zie ik een potje S39 staan??
Ik weet natuurlijk niet waar je deze rommel allemaal voor gebruikt hebt maar in deze (micro)technieken met gevoelige flight stabo’s en ESC’s is dit spul not done!
Gewoon harskernsoldeer met een antistatisch soldeerbout volstaat prima en daar gebruikt ik geen toevoeging voor om het beter te kunnen laten vloeien.

Dankje voor deze zeer waardevolle info. Dat wist ik niet en heeft me inmiddels al een set props gekost. Geeft S39 blijvend problemen of is goed reinigen voldoende?

Ik raad je aan Bjorn om dat spul zo ver mogelijk bij je vandaan te krijgen.
(bij de chemisch afval inleverpunt is beter haha)
Nee echt, S39 is bedoeld om koperen leidingen mee te kunnen solderen… Het is zo agressief als de kolere
en electronica kan daar echt niet tegen.
Bovendien geleid dat spul ook nog dus als je dat tussen je electronica componenten krijgt dan krijg je dus deze fratsen die je net in je garage mee hebt gemaakt.
Je hebt nog mazzel dattie het nog doet.
Serieus Bjorn, geen S39 meer bij electronica!
Ik blijf er bij, harskernsoldeer met een goed soldeerboutje is het beste wat je gebruiken kan.
Succes!

Harskernsoldeer inmiddels gekocht. Ben nu bij de gamma [emoji4]

Welke temperatuur raad je aan voor dit soldeerwerk?

Mmmm electronica componenten - dunne bedrading volstaat 250 tot 300 graden prima hoor.
Je merkt het vanzelf, “plakt” het soldeer dan hoger in temperatuur.
Tis een beetje gezond verstand gebruiken maar hoger dan 300-350 zal ik zeker niet gaan.
Moet je dikkere snoeren solderen dan moet je wel weer hoger maar dat merk je dan vanzelf weer want het gaat dan weer “plakken” als je temp te laag is.

Ik bestel van de week denk ik maar een nieuwe naze32. Zoals dat ding in mijn garage tekeerging… Geen grappen.

Mwah, als je het boardje weer goed schoon hebt weten te krijgen en zeker weet dat je de S39 resten hebt weten te verwijderen kan je altijd nog zonder de props testen.
Als je het quadje dan in je handen houd en je laat de motoren op een gezond toerental draaien dan zouden de motoren moeten reageren als je de quad beweegt.
Verder ben ik ook wat aan het orienteren voor een fpv race quadje, vind het toch wel leuk zoiets.
Grootste uitgave zal wel de Fatshark worden vrees ik.

Mocht je nog soldeerhulp nodig hebben geef je maar een brul Bjorn!

Hij reageert nu weer helemaal normaal dus ga hem vanavond even indoor uitproberen. Bril is idd kostbaar maar quad ook. En FPV zender etc.

Quad heeft me 300 gekost, video tx, antennes en osd ca 110 euro, camera 60 euro en bril 340 euro.

Maar het is wel ontzettend gaaf :smiley:

Ajaa gros heb ik al in huis echter gaat het geen vol carbon frame worden want die vind ik wat duur.
Heb al bij hobbyking ook leuke frames gezien die qua sterkte het natuurlijk niet halen met de frame die jij hebt maar om het mee te proberen heel mooi geprijsd zijn.
Enne als we ooit in een battle verzeild raken en ik blijf verliezen… sja dan is het vroeg zat om het steeds beter te maken.
Laat het op dit forum wel weten waar ik mee bezig zal zijn.
Heb nog iemand, waar ik veel mee samen vlieg, de interesse weten te kweken om ook hier in mee te doen.

Ik zit uiteraard ook bij je in de buurt en heb ook al wat mensen enthousiast weten te maken :slight_smile:
Kon nog wel eens een aardig clubje worden.

Vandaag kwam de camera binnen. Hiervan heb ik het buitenste randje verwijderd en hem vervolgens vrij simpel gemonteerd. Ietsjes naar boven kijken ivm. de hoek die de quad heeft als je vooruit vliegt.

Verder ben ik nog even aan het uitzoeken waarom hij stuitert bij het landen. Zie ook http://youtu.be/MRZLLcwZIFc op 4:47 (nee dat ben ik niet).

Heftig zeg dat stuiteren, hoop wel dat het dmv een instellinkje in de controller is weg te krijgen.
Ben zelf al bezig om ook onderdelen te scoren, heb al een bestelling bij Hobbyking gedaan en een Blackout carbon frame ben ik op eBay tegengekomen.
Deze frames zijn overigens slecht te verkrijgen, overal waar ik ze tegen kwam waren ze “out of stock”
eBay Link
Dit frame heeft dan geen Power distribution dus zal je meer bedrading gaan zien.
Ik zal, als ik ook begin met het bouwen van dat dinkie, een nieuw topic openen hier.

De oorzaak van het “Garage Incident” bleek dat er toch nog wat S39 zat op de connector voor de RX.

Schermafbeelding 2014-12-25 om 12.17.23 - unRetinized.jpg

Ik had hem gemapt op TAER1234, wat wil zeggen dat op pin 1 de throttle zit, pin 2 Ailerons, 3 Elevator en 4 Rudder en dan op 5, 6, 7 en 8 de AUX 1 t/m 4. Zoals je op de afbeelding kunt zien zit de + echter direct naast pin 1, en tussen deze + en 1 zat kennelijk wat S39 restant wat zorgde voor full throttle.
Na schoonmaken was dit opgelost. Ik heb echter toch voor de zekerheid de mapping veranderd en de Throttle zo ver mogelijk van de + vandaan gezet op pin 3. De mapping is nu dus EATR1234. Op deze manier zal het ook minder snel mis gaan als er bijvoorbeeld vocht tussen de pinnetjes komt. Althans, dan is het in ieder geval niet de throttle die in de war raakt.

Vandaag voor het eerst goed gevlogen met de Blackout. Nog niet FPV want nog niet alles is binnen, maar hij vliegt echt als een zonnetje:

Echt VET,
Denk dat ik een half jaartje verder ben eer ik dit bij mekaar heb “gebeunt”.