blheli settings

Dag allen,

gister mijn littlebees naar blheli 14.3 geflashed (vanaf 14.0). Bij het aanpassen van de instellingen e.e.a. gegoogled over wat nu wat doet, maar daar schijnen de meningen soms verdeeld over te zijn. Ik heb daar dan ook geen eenduidig antwoord op gevonden nog.

Bijvoorbeeld motor timing: maakt het wel/niet uit? De ene zegt; zet ze op hoog, de andere zegt: hoger is niet beter, het ligt aan je welke motoren je gebruikt (geloof afhankelijk van met hoek van de spoelen en de motor). Voordat ik mijn esc’s flashte draaide mijn motoren (DYS 1806) vrij ruw, alsof ze niet goed geolied zijn (ik dacht vanwege zand), maar na het flashen draaien ze veel ‘lichter’ en soepeler. Dat ‘gekraak’ en ruwe ben ik over het grotendeel van mijn trottle range kwijt.

Nu heb ik de volgende instellingen gebruikt:
Demag compensation: Low
PWM Frequency/Damped: Damped Light
Enable PWM Input: weet ik even niet
Motor Timing: medium

Nu lees ik net het bouwverslag van PieterB van zijn Epiquad 210 en die gaf aan de volgende settings te gebruiken:

BLheli Settings:
Demag compensation: Damped Light
PWM Frequency/Damped: Low
Enable PWM Input: Off
Motor Timing: Medium High

Vandaar mijn vragen:

• welke setting zijn nu eigenlijk van belang in BlHeli(suit)
  • wat doen die settings?
  • zijn die settings ‘universeel’, dus ongeacht de gebruikte motoren/esc’s?
  • en uiteraard: wat zijn nu de goede/beste settings?

In principe zijn alle settings even belangrijk. Zonder de ene, werkt de andere niet goed.

De meeste settings zijn om de software op de hardware af te stellen zodat het naar behoren werkt.

Maar er zijn ook een paar settings waarmee je de prestaties beinvloed. Onder andere de timing en damped light bijvoorbeeld.

Met timing verander je hoe snel een motor accellereert.
Hogere timing is sneller opspinnen, maar dat brengt ook een hoger stroomverbruik met zich mee.

Damped light is ook een mooie functie, daarmee remt ie je motor actief af.
Dit vind ik een mooie optie, want zodra je je throttle naar beneden haalt, gaan de toeren mee naar beneden.

Zonder Damping light remmen je motoren alleen af op weerstand, waardoor het langer duurt voor ze afremmen en je minder snel hoogte verliest op het moment dat je hoogte wil verliezen bijvoorbeeld

PWM input is de klassieke manier om de regelaar aan te sturen, als je oneshot gebruikt zou ik PWM input uitschakelen. Ook eentje die ik altijd uitschakel, als die al niet uit staat, is “programming by tx”, daarmee kun je de regelaar programmeren met je zender. Deze optie uitschakelen voorkomt dat je regelaars in programmeerstand schieten tijdens calibratie.

Documentatie BlHeli 13:

[i]Commutation timing can be adjusted in three steps. Low is about 0 degrees, mediumlow 8 degrees, medium 15 degrees, mediumhigh 23 degrees and high 30 degrees.

Typically a medium setting will work fine, but if the motor stutters it can be beneficial to change timing.

Some motors with high inductance can have a very long commutation demagnetization time. This results in motor stop or stutter upon quick throttle increase, particularly when running at a low rpm. Setting timing to high will allow more time for demagnetization, and often helps.[/i]

beetje late reactie. Ik ga er van het weekend nog eens naar kijken!