Blackout 330

Mijn mooie DJI F450 inclusief Gopro hero 4 is vorige week tijdens een vlucht in een riviertje beland. Oorzaak was ongelukkige positie van de transmitter en ontvanger, waardoor hij precies boven een beekje buiten bereik raakte. Normaal vliegt hij dan terug op GPS modus, maar de homepoint was niet goed opgeslagen waardoor hij ging dalen. Op dit moment ben ik dus koos droneloos!

Bij het zoeken naar een vervanger toch wat meer richting de race quads gaan kijken, helemaal na de Blackout 250 van Herman in actie te hebben gezien. Ik kwam de Blackout 330 tegen, wat me een erg mooi tussen-formaat leek. Iets groter dan de 250, waardoor ik wat makkelijker met gopro kan vliegen en tijdens vakanties mooie beelden van wat grotere hoogte kan maken. Toch kan je er nog flink mee racen en tussen boompjes door suizen. Lijkt meer geschikt voor wat grotere open gebieden met wat boompjes en minder voor krappe bospaadjes. Wel wat aan de prijzige kant helaas, ook duurder qua accu’s en onderdelen lijkt me.

Iemand ervaring met dit frame? Eventueel tips waar ik om moet denken mocht ik aan de bouw beginnen?

Ben toevallig net klaar met mijn Blackout B330. Het was mijn eerste zelfbouw projectje. Wat een prachtige robuuste multirotor zeg!
Daar ga je geen spijt van krijgen. Ik ben zelf ook voor de wat grotere B330 gegaan vanwege de mogelijkheid om er een gimbal voor aan te kunnen hangen. Vooral de PDB heeft veel voordelen en geeft een mooie afwerking.

Helaas zijn de Blackout frames op dit moment slecht verkrijgbaar, ook in het buitenland.
Ik heb misschien nog wel een adresje, maar dan wordt hij gedeeltelijk voor je gebouwd.
Stuur maar een PB als je meer info wilt.

Prijzig? Ja, maar zeker zijn geld waard. Ontzettend sterk Carbon frame.

Als je vragen hebt, roep maar… genoeg kenners hier.

Cool Royce! Als ik de centjes heb opgeteld en de knoop heb doorgehakt, ben ik wel geïnteresseerd in je adresje. Had ergens een site gevonden waar hij nog op voorraad geloof ik, maar ben de link even kwijt. Hoe ver bouwen ze hem voor je? Als je een keer tijd hebt om een lijstje met onderdelen hier neer te zetten, wees welkom :slight_smile:

Die gimbal is ook wel een leuke optie inderdaad. < 50 euro op hobbyking zag ik, dat is nog een keer te doen!

GetFPV heeft ze inderdaad nog op voorraad. http://www.getfpv.com/multi-rotor-frames/shop-by-brand/blackout.html

Mijn setup:
Blackout B330 frame met PDB
Blackout CCD addon kit
Blackout gimbal addon kit
Cobra 2208/20 2000kv SimonK motoren
ZTW A-Series 20A ESC’s
Naze32 Acro flight controller
Turnigy Nano-tech 4S 2200mAh 45/90C Lipo’s
Taranis X9D PLUS + D4R-II zender/ontvanger
HQ6045 props
ImmersionRC 600mW VTX
ImmersionRC 5.8GHz SpiroNET V2 antennes
Fatshark Dominator V2 FPV bril
Sony 600TVL camera
miniOSD
Pololu setup-up 12V

Volgens mij was het dat wel zo’n beetje…

Daarnaast natuurlijk heel wat kleine plugjes/kabeltjes etc.

Het lastige is dat er niet één shop is waar je alles tegelijk kunt bestellen.
In totaal bij 6/7 shops besteld volgens mij.
Ik heb al mijn bestellingen nog bewaard, kan je dus wel wat linkjes sturen.

Ben nu met Cleanflight aan het experimenteren op de Naze32.

Thnx Royce! Ik ben rustig wat van de onderdelen aan het zoeken, waarschijnlijk over een paar weken beginnen met bestellen.

Hoe lang vlieg jij met je 4S 2200mAh lipo’s? Geeft een 3300 o.i.d. niet een iets betere flight-time, ondanks het toegevoegde gewicht? Wellicht schaf ik beide aan: 2200 voor racen en 3000-4000 voor rustigere, langere vluchten. Ik heb nog een 3S 5000mAh 30C liggen maar dat is wellicht wat te veel van het goede (en te lage C rating).

Ik heb alleen die 4S 2200mAh… Ben nog geen ervaren vlieger, maar bij het tunen van de PID’s haalde ik 10 min. Dat is veel hoveren, wat punch outs en rustig rond vliegen. Wanneer je normale vluchten gaat maken, moet je aan 6/7 minuten gaan denken.
Bij de vluchten die BorisB en MetallDanny je voorschotelen haal je denk ik een minuut of 4.

Lager dan 45C zou ik niet gaan. Daar lees ik alleen maar slechte berichten over. Of misschien op 3S.
Ik heb verhalen gelezen over 3300mAh. Dat werkt wanneer je alleen gaat ‘cruisen’.
Ga je echt als een malle tussen de bomen door, dan heeft dat geen nut. Werkt zelfs alleen maar tegen.
Maar dat is dus gebaseerd op verhalen van anderen die ik gelezen heb.

Ben nu bezig alle onderdelen bij elkaar te zoeken in de webshops. Het frame is bij getfpv, multirotorparts en readymaderc gewoon beschikbaar, dus dat scheelt! De andere onderdelen zijn ook redelijk beschikbaar, maar inderdaad verspreid over minstens 4 winkels.

Dus als het niet te veel moeite is om me wat linkjes op te sturen Royce, graag! Wellicht kan ik mijn lijst er mee aanvullen.

Nog een kort vraagje: waar is de step-up naar 12V voor nodig?

De FPV camera sluit je rechtstreeks aan op de 5V uitgang van de ImmersionRC VTX.
Echter is de Sony 600TVL 12V. Je gebruikt de step-up om de 5V uitgang van de VTX om te zetten naar 12 V voor de camera.

Welke onderdelen heb je nog nodig? Dan kijk ik even.
Ik ben bezig met een bouwverslag van mijn B330. Daar komen ook veel links in te staan.
Alleen geen idee wanneer deze gereed is. Ik hoop dit weekend toch aardig ver te komen.

Sinds gister zijn de Blackout onderdelen inderdaad weer op voorraad. Ze gaan er ook snel weer uit!
Binnen één dag zijn er al 45 Mini-H frames verkocht bijvoorbeeld. Niet normaal.

Ah, dan snap ik het! Ik heb nog een fatshark 5v fpv cam, dus die step-up kan ik schrappen.

Op mijn lijst staan de volgende onderdelen. De rest heb ik nog op voorraad.
B330 frame,
Motors (Cobra C-2208/20),
ESC’s,
Lipo (eerst maar 2200mAh),
Receiver (ben nog aan het uitzoeken welke, heb nog een spektrum Dx6i transmitter),
Naze32,
Props (6x4.5)
Evt. miniOSD
Overige kabeltjes & connectors

Ik ga inderdaad niet te lang wachten met bestellen van het frame, voor ze weer uitverkocht zijn. De mini-h frames zijn wel wat populairder dan de b330, dus wellicht valt het mee.

B330 frame, Naze32 Acro en HQ6045 props kun je nu bij Multrotorparts kopen.

MiniOSD heb ik bij Minicopters gekocht: http://www.minicopters.nl/product/1386489/mini_osd_voltage_en_tijd_.aspx

Voor de DX6i zou ik de Lemon receiver met Satellite halen. Die heeft een PPM optie.
Deze heb ik ook voor mijn DX6i gehad, werkte perfect voor mijn RC Logger Xtreme.
In Nederland weet ik het niet, maar wel te bestellen in Amerika bij MassiveRC
http://www.massiverc.com/PrestaShop/en/327-lemon-dsmx-ppm-8-channel-receiver-with-satellite-and-failsafe.html
Betrouwbare shop, heb ik vaker wat besteld. Binnen 7 dagen binnen.
De DX6i heeft geen telemetry dus je hoeft geen D4R-II of iets dergelijks aan te schaffen. Eigenlijk maakt het dus niet uit.
Je kunt ook gewoon PWM aansluiten. PPM scheelt je alleen kabeltjes, makkelijker aansluiten.

De Lipo heb ik bij Hobbyking besteld, European warehouse. Eén tot twee dagen levertijd.
http://hobbyking.com/hobbyking/store/_32655__Turnigy_nano_tech_2200mah_4S_45_90C_Lipo_Pack_EU_Warehouse.html

Cobra motors zijn slecht verkrijgbaar op dit moment. Tiger motors worden ook veel gebruikt. Die zijn bij Blackout zelf te koop met een sticker van Blackout erop: http://www.minihquad.com/tiger-mn2208-2000kv-motor
ReadymadeRC heeft ze volgens mij. Flyduino (Duitsland) heeft ze ook:
http://flyduino.net/Multikopter-Brushless-Motor-Multicopter-Navigator-Series_8
Dat type wordt ook door Blackout geadviseerd.

ESC’s wordt vanalles voor gebruikt. Vooral belangrijk dat je genoeg Ampere hebt. Minimaal 20, ligt aan de motoren.
Met 30A zit je altijd goed. Multirotorparts heeft ze nu niet. Er wordt ook veel Afro gebruikt. KISS is ook helemaal hip vanwege de Oneschot125 optie in de firmware. Schijnt nog beter te vliegen. Er wordt vooral naar de firmware gekeken. BlHeli wordt vaak geflashed als ook SimonK. Maar daar zit ik ook niet helemaal in. Om te flashen heb je weer speciale tools nodig, bij Hobbyking te krijgen volgens mij. Iets van Atmel geloof ik. Maar dat heb ik zelf nooit gedaan. Ik heb gewoon ESC’s met SimonK erop gekocht.

Servo kabeltjes zijn ook heel handig. Vooral de enkele, die heb ik veel gebruikt. Bij Flyduino te bestellen:
http://flyduino.net/8-pcs-female-to-female-1Pin-Servocable-10cm
Verzenden duurt 5 dagen.

Thnx voor alle info Royce! Ik ga mijn lijst weer uitbreiden en keuzes maken.

Wellicht koop ik ook direct een GPS setje (Ublox las ik wat over) er bij. Voor film sessies bij/boven water wel zo prettig om te hebben. Nog wel even researchen of failsafe met return-to-home werkend te krijgen is op de naze32.

Volgens mij kun je met GPS op de Naze alleen maar loggen… RTH etc. is er niet bij. Maar dat weet ik niet zeker, dacht dat ergens gelezen te hebben. Is dus meer GPS op OSD gebied. Je kunt de GPS gegevens ook in je FPV bril gebruiken. Zat in eerste instantie ook aan GPS te denken. Meer omdat ik eerst een RTF GPS camera quad zocht. Ik zie het nut van GPS niet op een FPV racer…

Ik zie wel wat google resultaten met RTH op de naze32, maar wellicht met aangepaste software. Voor racen is het inderdaad niet nuttig, maar voor filmsessies met gimbal boven een meertje in de franse alpen wel prettig. En loggen van GPS of zelfs een flytrex er op zetten is ook wel weer leuk! Maar misschien ben ik wat angstig als het om water gaat, het verlies van mijn vorige quad ligt nog gevoelig :slight_smile:

Hier ook een paar posts over GPS. Geen idee over welk bordje het gaat.

Deze week het frame binnengekregen! Super stevig ding en nog best compact, ben benieuwd hoe die vliegt! Verder bijna alle onderdelen besteld, behalve de motoren, die nog nergens te verkrijgen zijn helaas. Een collega had nog Turnigy Plush 30A ESC’s liggen, die gooi ik er eerst op waarschijnlijk. Hoop dat de response daarvan een beetje OK is, anders haal ik alsnog de SimonK’s (of probeer ik de turnigy’s te flashen).

MRP heeft de ZTW weer op voorraad, 20A… Liggen er bij mij ook op. Passen precies in het frame.

Eén tip, geen Nylon bouten gebruiken, alles vervangen. Na 8 vluchten waren ze bij mij voor 90% afgebroken.

Eenmaal goed afgesteld vliegt hij als een zonnetje!

Ah ik zie het, die zijn ook een stuk kleiner dan de ESC’s die ik tot nu toe gezien heb. Dat moet wel passen inderdaad!

Qua motoren zag ik deze Lumenier FX2208-9 2000kv staan, nog in stock, veel gebruikt op de QAV250 zo te zien. Kan echter geen performance sheets vinden. Iemand een idee of dit een beetje compatible is voor de B330?