BetaFPV 85x - quad reageert vaag en niet op stick imput

Ik heb een 2e hands nieuwe BTAFPV 85X (niet HD) versie gekocht. Ziet ook ook echt uit als nieuw en zat nieuw in doos.
Ik probeer hiermee te leren vliegen maar ik snap er echt helemaal niks van. Het ding heeft zijn eigen leven en reageert de ene keer wel op mijn stick input en de andere keer ineens volgas of vliegt ineens naar links of recht of volgas tegen het plavond.

Ik probeer heb hem met de XM+ verbonden met mijn Taranis x9d beide als het goed is op de laatste ACCST firmware.
Als ik hem in de hand houd en geef 1 milimeter pitch dan wil hij soms volgas omhoog en soms doet hij weer niks.
Ook het armen werkt soms wel en soms niet dan moet ik hem 2x armen. En als hij gearmed is beginnen de motoren ineens langzaam te draaien.
Ik dacht ok dan zet ik in betaflight the optie “MOTOR_STOP Don’t spin the motors when armed” aan maar dit helpt niks. De ene keer spoolen ze langzaam de andere keer draaien ze helemaal niet. Soms geef ik pitch en vliegt hij volgas weg, soms reageert hij nergens op.
Net kon ik zachtjes hoveren en ineens uit het niets vliegt hij letterlijk alle kanten op en ben ik de controle volledig kwijt.

In Betaflight lijkt voor zover mijn kennis rijkt alles goed.
Full stick movement bij alle is: 2011
minimal sticks is overal: 987
center is overal: 1500

Low stick theshold is set to 1050
Stick center to 1500
Stick High Threshold is 1900

Ik snap er gewoon helemaal niks meer van, ik ben zo teleurgesteld. Ik begin net te starten in de hobby maar ik heb er nu al vele 100en euro’s in gestopt en ik heb letterlijk niks waar ik mee kan vliegen.

Is er iemand die mij kan vertellen wat ik verkeerd doe of mij tips kan geven?
Ik kijk alle youtube kanalen al, ook van Joshua Bardwell of die van DutchRC Adventures enz maar ik kom er gewoon niet uit.

Heb je de Channelmap al gecontroleerd? TAER1234 meestal. Keertje calibreren en de endpoints afstellen in BF?

Ik zou even in betaflight in de motors tab controleren of de nummering van je motoren klopt met de afbeelding door de motoren 1 voor 1 zachtjes aan te zetten,. Zonder propellers erop uiteraard. Als die nummering niet klopt kun je veel van het gedrag dat je omschrijft verwachten.

kan zijn omdat je hem 2e hands hebt overgenomen dat er helemaal niets klopt van de stick mapping zoals hierboven beschreven. zou het toch eens allemaal op gemakje doornemen. welke betalfight versie gebruik je? je stick inputs zouden ook beter moeten worden afgesteld in je zender namelijk van 1000-2000, of er moet gerommeld zijn in de software. ik zou zeggen de fc resetten en alles op gemakkie instellen en nalopen. dit is zeker geen makkelijke hobby om mee te beginnen, veel vallen en opstaan. suc6

ah en het betrekken tot het armen wel/niet. kan zijn dat je throttle niet omlaag staat, of misschien ingesteld in betaflight je angle te hoog is als je wilt armen. kan zijn dat je de gyro moet calibreren in betaflight

Nou pfffff dat heeft even geduurd maar ik denk dat ik weet wat het probleem was, er was een verkeerde firmware op geflashed of the firmware die er op stond was nog niet aangepast met de juiste CLI commands (of nouja standaard stock maar niet goed voor een 85X)

Uiteindelijk na veel zoeken de nieuwste BETAFPVF411 firmware en cli commands geïnstalleerd en hij lijkt het nu goed te doen.

Ik kan er mee hoveren en alle stick imput lijkt verder ook te werken. Helaas kan ik nog niet zo goed vliegen dat ik in de huiskamer rond kan vliegen met de 85x. Ik heb ook een Eachine E11 waar ik zelf een FPV cam op gebouwd heb, daar kan ik inmiddels steeds beter mee in huis vliegen, maar de 85x is wat groter en sneller en dat vindt ik nog wat lastig.

Morgen eens kijken of ik ergens omgeving Leeuwarden een leuk plekje kan vinden met wat meer ruimte zodat ik hem eens kan proberen.

Bedankt voor jullie tips allemaal. Ik heb ze allemaal even langsgelopen, maar uiteindelijk lag het probleem bij een foute configuratie.

2 Likes

Top dat het gelukt is!