Beste frame?

Goedemiddag,

Wat is het beste frame om mee te racen? Welk merk/type moet ik aan denken? Waar viegen de “grote” jongens mee?
Is dat een vortex 250 pro. Of waar moet moet ik aan denken?

Het beste frame qua wendbaarheid of snelheid in rechte lijn? Er zijn heel veel frametypes om uit te kiezen maar ze vallen ruwweg in 4 categoriën (schaamteloze copy-paste van http://fpv-wiki.nl :

X
Een x-frame is een zeer compact frame welke voornamelijk geschikt is voor LOS vliegen. De armen komen op een centraal punt bij elkaar en vormen zo een X. In het midden van de X is een kleine verdikking voor electronica. De Accu word meestal onder het frame gehangen en is daardoor wat kwetsbaar. X-frames zijn het meest wendbaar en licht, maar slechts enkelen bieden ruimte voor een FPV Camera en VTX.

H
Populair gemaakt door de zeer goede Blackout frames. Een H frame heeft een langgerekte body waar de armen achter en voor opzij uitsteken. Van boven bekeken lijkt dit dus op de letter “H”. Deze frames bieden zat ruimte om een snelle FPV-racer te bouwen, met een tweede dek waar de Accu en HD Camera op passen. Omdat het gewicht minder centraal zit zal er meer kracht nodig zijn om in de pitch richting te draaien dan in de roll richting. Dit resulteert in verschillende PID-waarden voor pitch en roll.

X-hybride
Een combinatie tussen een X en H frame. De armen zitten in een X terwijl er toch een langere body gebruikt word om alle FPV electronica kwijt te kunnen. Het voordeel van deze frames is dat alle armen dichtbij de Flight controller uitkomen en er met een kleiner PDB gewerkt kan worden. Ook het vlieggedrag van deze frames schijnt beter te zijn dan dat van pure H frames.

Rare frames
Gewoon totaal anders.

Er is helaas geen ‘beste’ frame…
Ik heb er al een aantal gehad, maar er is altijd wel wat op aan te merken.
En ik ben niet te beroerd om geld uit te geven, ga meestal voor de duurdere frames.

Maar als je dicht bij huis gaat kijken dan is een Dquad Reflex of Epiquad zeker een goede keuze!

Dank voor het meedenken…

Denk dat ik er wel uit ben. Het gaat waarschijnlijk een vortex 250 pro worden en een tas met props… een taranis x9d, en een Attitude V3 van fatscark.
Denk dat ik aardig onderweg ben zo… als ik nog iets over het hoofd zie dan hoor ik het graag.

Prima keus!

Accu’s (1300 of 1550 4S), X4R-SB ontvanger en 1 RHCP antenne mis je nog denk. Antenne weet ik niet zeker, staat op het plaatje van de Vortex 250 Pro, dus misschien zit ie er al bij.

Bij de zender wordt een x8r geleverd. Is deze niet goed ten opzichte van een x4r-sb?

En de lipo’s en lader stonden al op het lijstje.

X8R is een ‘joekel’ van en ontvanger, relatief gezien dan.
Ook de pcb antennes zijn lastig te verwerken in je quad, een x4r heeft een handiger formaat, de sb versie praat ook nog eens een sneller protocol.

Dank je, das nuttige info…

Of je zou voor de XSR kunnen gaan, die is weer een stukje kleiner (minder ongebruikte pinnen).