Benodigdheden EpiQuad 180H

De afgelopen weken heb ik spullen in huis gehaald om een EpiQuad 180H op te tuigen. Omdat de PDB nog niet beschikbaar is heb ik deze PDB uitgekozen, vooral vanwege de geintegreerde 5V en nog wat andere toeters en bellen: https://www.ercmarket.com/power-distribution-board-pdb-led-control-5v-bec-voltage-alarm-tracker-for-fpv-multicopter.html

Bij die PDB zitten nylon standoffs of spacers, ik weet niet hoe je die dingen noemt, om een torentje van PDB en FC te bouwen. Alleen: Die schroefjes zijn niet lang genoeg voor de 4mm bodemplaat. Die kan ik daarmee niet vast zetten.

Dus nu ben ik op zoek naar standoff’s die wel passen. Maar ik kan ze niet makkelijk vinden. Is er iemand die weet waar ik die vandaan kan halen? Omdat ik allang had willen vliegen en ik inmiddels een beetje de balen heb gekregen van de zoektochten naar elk schroefje overweeg ik de volgende opties:

1. Epiquad aan de muur hangen als decoratie en een complete kit aanschaffen waar alles bij zit. Weten jullie een 180 frame die compleet geleverd wordt zodat ik daadwerkelijk kan gaan bouwen?
  2. Toch maar de EpiQuad PDB afwachten en hopen dat daar dan alle schroeven bij zitten, en de
    ontvanger er weer af slopen omdat mijn RadioLinkAT9 niet compatible is met FrSky (zover ik weet).
  3. Toch ergens passende standoff’s vandaan halen.
  4. Metalen schroeven in de nylon busjes steken (gevaar voor kortsluiting?)

Ik kijk uit naar jullie adviezen!

Hobbyking EU warehouse (NL dus) heeft heel veel soorten en maten nylon schroeven/spacers/etc. Ik heb daar ook alles vandaan :slight_smile:

Het gaat om m3. En als je de lengte niet zeker weet kun je beter iets langer nemen, want je kan altijd een stukje afknippen.

Zie hier:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__1362__124__Hardware_Accessories-Nylon_Polycarbonate.html

Let wel op dat je bij EU besteld, ik weet niet zeker of hij goed door linkt.

Ik snap hem niet helemaal :slight_smile: De standoff heeft een platte kant…dan heb je toch gewoon langere schroefjes nodig ?

Je zet die standoff met de platte kant op het bord, niets andersom ? metalen schroefjes zijn prima om die standoffs vast te zetten. Alleen op de FC zelf het liefst plastic moertjes gebruiken…maar ook dat hoeft niet perse :slight_smile:

Wat ik doe met een los pdb ( laatste plaatje oscar liang) is eerst een 5 mm spacer>> PDB erop >> en dan op die spacer weer een spacer waar de naze op komt.

Hey [member=407]Marijn[/member] ,

In een goeie 2 a 3 weken verwachten we het pdb klaar te hebben voor verkoop.
Mocht je daar nou niet op willen wachten kan je ook gewoon alles rechtstreeks op je naze solderen ipv met servo leads.

Je kan daarvoor ook even [member=124]sniperx[/member] zijn bouwverslag bekijken.

Hou ook even het bouwverslag van mij in de gaten. Ik geef binnenkort wel een update van de precieze datum voor het pdb http://www.fpv-racing.nl/bouwverslagen/180-mm-race-quads-met-geintegreerde-ontvanger-en-meer/

Hier onder een foto van hoe ik het heb gedaan(eigenlijk pieterB ;D)

[member=407]Marijn[/member] Je zegt ook niet genoeg standoffs/schroefjes te hebben ?

Kan je me vertellen welke ontbreken dan wil ik die als nog wel kosteloos naar je opsturen.

Bedankt voor jullie snelle antwoorden! Voor de duidelijkheid: Met standoff’s bedoel ik die dingetjes die je nodig hebt om de PDB op het frame te bevestigen met de FC er op. [member=178]StefanB[/member], dus niet die staafjes om het bovendek te bevestigen op de bodemplaat. Het frame is dus compleet geleverd, tenzij die standoff’s voor de PDB er bij hadden moeten zitten.

Bij de PDB die ik heb gekocht zaten vier setjes bij, zie de foto. Deze zijn m.i. niet voor niets van nylon omdat ze geen stroom mogen geleiden. Maar op dat gebied ben ik een echte n00b.

De schroefjes waar de pijl bij staat zijn niet lang genoeg om door een 4mm dik frame te steken. Dus ik moet langere hebben, en hopelijk kan ik die bij HobbyKing bestellen. Het zijn M3 boutjes geeft jrrr hierboven aan. Dus dan moet ik alleen de lengte nog weten. Ik schat 8mm, maar het blijft gokken dus bestel ik meteen maar ook een maat te klein en te groot. Ik wil niet steeds opgehouden worden. Maar zo onderhand kan ik zelf een webwinkel beginnen van allerlei dingen die ik bestel en niet gebruik.

[member=178]StefanB[/member], wat voor schroefjes zitten er dan aan de onderkant van die nylon standoff’s? Die moeten toch vrij lang zijn om door het 4mm frame te steken en genoeg schroefdraad over te houden? Die zoek ik dus.

Overigens is dit m’n eerste zelfbouw. Vandaar dat ik misschien eenvoudige zaken niet helemaal goed snap.

Bedankt weer!

Gewoon langere metalen schroeven erin Marijn :slight_smile: klaar.

Er is niet wat daar kan geleiden want je metalen schroeven zitten in een nylon buisje ;D

Ja [member=407]Marijn[/member] jou schatting klopt helemaal M3x8 schroefjes moet je hebben.

Het is in jou geval sowieso wel handig om wat spare schroefjes te bestellen want als je er één verliest waardoor je dan niet kan door vliegen zou dat vervelend zijn.

Binnenkort zullen we ook met een Epiquad crash kit komen waar zo goed als alles dubbel in zit. :slight_smile:

Hoi,

Ik heb mijn Epiquad 180X ongeveer 2 weken geleden gebouwd, ik heb een setje van die nylon spacers bij banggood gekocht.

http://eu.banggood.com/Wholesale-Warehouse-180pcs-M3-Nylon-Black-M-F-Hex-Spacers-Screw-Nut-Assortment-Kit-wp-Uk-951950.html

Prima dingen…

Chris

ftec-shop heeft ook veel van dat soort spul. En in Nederland ook nog.

Alle reacties waardeer ik zeer. [member=315]Schiksie[/member], langere metalen schroeven is idd de snelste en meest praktische oplossing. M3x8 kan ik hopelijk nog in de bouwmarkt verkrijgen. Maar metalen schroeven in nylon busjes vind ik niet erg chic. Maar dan kan ik verder. In de tussentijd ga ik die snoepdoos bestellen waar chr.keijzer naar linkt. Goede tip! Evenals de suggesties die Royce en jrrr aandragen. Bedankt daarvoor!

[member=178]StefanB[/member], kun je misschien iets meer vertellen over de EpiQuad’s PDB? En dan met name de wenselijkheid van EpiQuad’s PDB met geïntegreerde ontvanger voor mensen die juist geen FrSky compatible zender hebben? Tenminste, zover ik weet is mijn Radiolink AT9 dat niet. Ik kan me daar nog geen voorstelling van maken. Is dat iets wat ik er af kan halen om gewicht en/of ruimte te besparen voor de eigen ontvanger? Of weegt het nauwelijks iets, en/of is het zeer klein, en kan ik evengoed zonder die ontvanger te gebruiken profiteren van een compleet geleverde set met alle benodigde schoefjes, kant en klare XT60 voor de lipo, 5V en andere goodies?

Verder ben ik erg benieuwd naar jullie mening over de nu gekozen PDB in de context van deze of andere 180 frames, hier nogmaals een link: http://www.mateksys.com/?portfolio=hub5in1

Eerst had ik de PDB mini Abusemark gekocht die ik meen te zien in de bouwverslagen, voor het wereldschokkende bedrag van nog geen drie euro. Dat kan nooit wat zijn dacht ik, en nog voordat deze bezorgd was viel mijn oog op de Matek HUB5in1. Maar op dit forum heb ik deze nog niet besproken zien worden. Het lijkt mij erg interessant, maar wellicht is het meuk. Het kostte iig vijf keer zo veel, namelijk vijftien euro. Naast een 5V of 12V aansluiting zijn er dan ook nog zaken voor LED, lost-plane en low-voltage alarm aanwezig. Dat leek me toch handig voor zo’n klein frame.

Voorts heb ik gekozen voor de Naze32 Acro rev6. Ik weet dat er momenteel nog issues zijn met drivers of andere software, maar tegen de tijd dat ik alle onderdelen in huis heb zijn die allang stabiel dacht ik zo. Want ik wilde graag de USB aan de zijkant. Want ik heb een 15cm micro naar mini usb kabeltje. Dan kan ik de accu uit de actioncam halen. Dat scheelt weer gewicht was de gedachte. Maar de USB aansluiting van de Naze r6 zit rechts. En de aansluiting van mijn actioncam (GoPro clone) zit links. Is daar niet over nagedacht? Kabeltje te kort dus. En een langere heeft geen zin want dan weegt het kabeltje meer dan de accu. Ik weet dat je de FC in alle standen kunt monteren en met software kunt uitrichten. Maar ik slaap denk ik slecht als het pijltje op de Naze naar achteren wijst. Dan kan ik ook de cam ook op z’n kop monteren en zit de aansluiting aan de goede kant. Zo blijf je dan bezig.

Wat Royce al zegt, anders bij Ftec

http://www.ftec-shop.nl/shop/FMPro?-db=ftec%20producten.fp3&-format=hwkiosk.htm&-lay=cgi&-sortfield=code&HoofdCategorie=Hobby&Subcat1=montage&-max=50&-skip=150&-find.

Mja 15 euro is een beetje veel voor dat pdb…vooral omdat je veel niet nodig hebt, buzzer kan op de naze32, leds via naze32 en dan instellen via cleanflight, evenals low voltage.

Ook bij rev 5 kan je de usb plaatsen waar je wil, je kan die gewoon software matig aanpassen in Base/cleanflight :slight_smile: 2 seconden werk. Ga je een actioncam in de naze pluggen dan ?

De usb poort van de naze is niet OTG dus zal nooit voltage leveren. Je kan echter prima de usb kabel strippen en deze op 5v aansluiten in de quad. Als je aan de usb kabel een servo stekker (dupont) maakt kan je de motor 5/6 header op de naze gebruiken. Je moet er wel zeker van zijn dat je 5v voeding genoeg amperage levert om de cam te kunnen voeden, vraag je teveel amperage dan kan alle aangesloten apparatuur (ook je naze) spontaan uitvallen.

[member=407]Marijn[/member]

Op het pdb zitten de volgende opties:

-esc power distribution
-esc signal distribution (6x dus hexacopter is mogelijk)
-5V en 8V gefilterde voeding
-padjes voor Led board (achter op het pdb)
-4 pins header achter op de pdb voor de receiver naar keus( ground,5V,PPM,SBUS)
-Found and lost buzzer.
-padjes voor de voeding van de Vtx en de fpv cam(gelokaliseerd voor op het pdb)
-XT-60 connector
-Naze rev6 socket

Precies Jaime, vandaar mijn vraag maar ;D. Ik zou gewoon kiezen voor een batterij in de Gopro…ik vind het al knap dat mensen uberhaubt vliegen met een gopro op een 250…laat staan op een 180 ha ha, ik vind het niet fijn zo’n groot ding op dak.

Misschien heb je hier wat aan Marijn

Alleen gebouwd voor rev6 dus? Komt er nog een rev5 alternatief?
Ik lees alleen ‘gedoe’ over de rev6 in het Betaflight topic op RCgroups.

[member=194]Royce[/member] Ja op het moment alleen voor de Rev6 , wij hebben geen problemen ervaren met de rev6.

Deze keus is ook mede beslist omdat er veel meer functies op zitten ten opzichte van de rev5 , geheugen,Sbus , barometer en nog wat andere kleine dingetjes…

Kun je ook vertellen wat voor gedoe er dan met de Rev6 is ?

Er komt ook nog een versie voor een flight controller met een F3 processor , of dat de F3 Sp racing gaat worden is nog niet 100% zeker gezien die met connectors werken ipv headers.

Pin me er niet op vast want ik heb veel van deze info overgeslagen omdat ik toch geen rev6 aan ga schaffen vanwege alle negatieve berichten daar, maar dit kwam ik zoal tegen:

• niet genoeg UART poorten. Bij gebruik van Sbus geen poort over voor telemetry als bij de D4R-II bijvoorbeeld.
    Kan wel geloof ik, maar weer met een omweg. Heeft ook weer te maken met beperkingen op Sport en soft serial in Cleanflight…
    Maar vind het allemaal lastig om te volgen.
  • nog steeds i2c bus. In het begin werd ook geconstateerd dat de rev6 slechter presteert dan de rev5 met gyro sync.
  • Er mist een ‘Voltage gate diode’ waardoor de ESC’s ook geactiveerd worden via USB. Hierdoor is throttle kalibratie niet mogelijk via de Flight Controller. Uiteindelijk was het een vraag vanuit de gebruiker zodat de ontvanger ook via USB gestart kon worden.
    Ik lees wel wat over revisies, dus weet niet of dit met nieuwere batches opgelost/verandert is?

Misschien is er nog meer en misschien dat sommige zaken al lang aangepakt zijn, maar veel mensen waren negatief in het Betaflight topic. En daar zitten aardig wat experts. ‘Gedoe’ was misschien niet mijn beste woordkeuze, maar conclusie daar was eigenlijk, waarom nog een rev6 kopen?? Er zijn veel mooiere F3 targets te koop voor nagenoeg dezelfde prijs zoals de Tornado.

Misschien dat [member=284]BorisB[/member] hier nog wat aan toe kan voegen. Die zal vast van de meeste recente info op de hoogte zijn.

Naar wat ik lees is er ook nog geen perfect F3 bordje. Ze hebben allemaal wel ergens een negatief puntje, maar er wordt hard aan gewerkt. F4 zit ook al hier en daar in de pijplijn.

[member=194]Royce[/member] Heel apart ik heb zelf de rev6 en alles doet het prima ,

In de blog van oscar zegt boris zelfs dat Beta flight er op draait

Boris 23rd September 2015 at 12:35 am Hi Oscar,

The latest Betaflight firmware allows also to run with acc on 1khz :D.

Still working on luxfloat, but all other pid controllers can keep up with gyro and luxfloat will very soon.

Begrijp me niet verkeerd, hij draait er zeker op, Cleanflight en Betaflight.

Zoals ik al zei, veel mensen in het Betaflight topic waren negatief en conclusie van hen was ‘waarom updaten’?
Naast de voordelen kleefde er ook wat nadelen aan, zie mijn post hierboven.

Maar misschien heb ik voor mijn beurt gesproken en is alles al opgelost/herzien.
Waarschijnlijk kan [member=284]BorisB[/member] wat opheldering geven. Die is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen volgens mij.
Ik heb het op een gegeven moment gelaten voor wat het is vanwege alle negatieve aandacht.
Zal het nog eens duidelijk vragen in het Betaflight topic.