beginner

Nu dat ik veel hier gelezen heb
Wil ik als beginner quad vlieger ( heb wel heel veel ervaring met fixe wing en autogyros )
Vraagen of het niet verstandig is eerste te beginnen met een 450 en naza dan goed hier mij oefenen
Voor dat ik investeer in en 250 racer met alle toeters en bellen ?

Als je een beetje een goede 250 bouwt is die praktisch onverwoestbaar. Ideaal om mee te oefenen dus. Kost je hooguit wat props.

Een 450 is voor een totaal ander doel dan een 250. Ik ben zelf wel begonnen met een 450 met naza, maar dat kwam meer omdat ik toen wat andere doelen had met de quad en nog niet eens afwist van race quads. Met een 450 (ik had de DJI F450) kan je een stuk beter omgevingsshots maken en door de gps functies (position hold, return to home, ect.) op de naza kan je een stuk makkelijker ‘zo even weg’ vliegen. Geen zorgen over crashes als je video signaal wegvalt en dat soort dingen.

Maar als je doel is om FPV t gaan racen, kan je beter direct een goede 250 bouwen en daar rustig mee gaan oefenen. Inderdaad bijna onverwoestbaar, en bovendien ben je een 450 al snel zat als je wilt racen.

Een standaard DJI450 met naza ben je idd zo beu.

Maar een 450 frame met leuke setup en Naze32 vliegt al helemaal anders!

Als je al wat kan vliegen en je wil gaan racen dan is een naza niet aan te raden.

Mini met Naze32 blijft het leukste ;D

mischien heb ik dit verkeerd geschrijven of jullie hebben niet mijn vraag begrijpen

ik heb total geen evaring met een quad dus mijn vraag was zou het niet beter te zijn met iets groter ( meer zichtbaar ) rustiger iets te beginnen

Anders is het wel misleidende informative wat jullie een beginnde quad veliger adviseer

het komt over als je moet niet een trainer vliegen maar pak meteen een straaljager want dat valt wel mee

Ik denk dat we je vraag prima begrepen hebben.

Natuurlijk kun je eerst geld uitgeven aan een 450 en daarmee gaan oefenen, maar dat slaat niet echt ergens op als je doel uiteindelijk FPV racen is (waar dit forum toch over gaat). Je kunt net zo goed beginnen met een 250. Ja je zal wel een keer of wat crashen, maar die dingen zijn heel sterk, dus daar kunnen ze (in grote lijnen) wel tegen. Ik vloog afgelopen zondag bijvoorbeeld vol tegen een metalen voetbaldoeltje met niet meer dan een kapotte propellor als gevolg.
En zeker als je al ervaring hebt met fixed wing etc. dan is quad vliegen echt niet zo moeilijk. Ik spreek in deze uit ervaring.

Mocht je nou persé iets willen om mee te oefenen, neem dan een Blade Nano QX FPV of iets anders kleins (Hubsan X4?). Daarmee kun je leuk indoor FPV vliegen. Zie mijn video:

Nadeel is wel dat je bij dit ding aan een Spektrum zender vastzit, maar er zijn zat andere kleine quadjes.

Groet
Björn

Bij multicopters is het niet het frame wat bepaald hoe het vliegt maar de flightcontroller.
Als t nodig is kan je die zo instellen dat een 250 racer even tam vliegt als de 450.