Beginnende (goedkope) Drone advies

Ha,

Ik ben al een week bezig met het samenstellen van mijn eerste drone pakket.
Ik heb op dit moment niks, en begin dus echt vanaf 0 kwa hardware.
Heb al wel veel ervaring met solderen en elektronica i.v.m. Domotica projecten en Raspberry pi’s. Voorheen ook met RC drift auto’s geknutseld.

Omdat ik nogal een impulsieve aankoper ben, en dus regelmatig dingen koop wat een week later in de kast beland wil ik niet meteen de top of the bill kopen wat betreft quadcopters. Ik heb dus op dit moment een budget copter gevonden, waar ik voor een redelijke prijs in de hobby kan instappen.

Met dit allemaal in het achterhoofd heb ik het volgende gevonden op mijn favoriete webshop aliexpress:

De quadcopter + Flysky FS-t6
Specs:
For 12A Simonk ESC
Features:
1.1 Based on Simon K firmware, further optimized to the perfect drive performance.
1.2 Low-voltage protection, over-heat protection and self-check functions.
1.3 Separate power supply for MCU and BEC, enhancing the ESC’s ability of eliminating magnetic interference.
1.4 Parameters of the ESC can be set via program card or transmitter.
1.5 Throttle range can be set to be compatible with different receivers.
1.6 Equipped with built-in linear BEC or switch BEC.
1.7 Max speed: 210,000 rpm for 2-pole, 70,000 rpm for 6-pole, 35,000 rpm for 12-pole.

Specifications:
2.1 Continuous Current: 12A
2.2 Burst current (10S): 15A
2.3 Li-xx Battery (cell): 2-3
2.4 Dimension (LWH): 25mm x 20mm x 7mm
2.5 Weight wires Included: 9
2.6 BEC Mode: Linear
2.7 BEC Output: 1A/5V
2.8 Programmable: Yes

For MT2204 2300KV motor
Specification
KV : 2300
MAX Thrust : 440G
No. of Cell : 2-3S
Framework : 12N14P
Propeller : 5"~6"
Length : 32.2mm
Weight : 25G
Shaft : 3mm
Diameter : 27.9mm
The kit includes:
1 x QAV250 V2 carbon frame kit
4 x MT2204 2300KV Brushless motor
4 x Emax simonk 12A ESC
2 pairs x 6030(CW+CCW) Propellers
1 x CC3D Flight Controller
1 x CC3D Power board
1 X FS T6
4pcs LED Light board

Batterij: 2Pcs/Lot Lithium LiPo Battery 11.1V 1500Mah 3S 40C XT60
Oplader: SkyArk Imax B6 mini

FPV Goggle: High Quality UFO FPV Video Goggles
Batterij goggle: 1pcs Lipo 7,4v 2800Mah
FPV Camera: HD 700TVL SONY CCD PAL
FPV TX: 2016 5.8GHz 600mW 32CH

En nog een Battery strap voor op de copter, maar dat lijkt me logisch :stuck_out_tongue:

Even een paar dingen waarom ik bepaalde keuzes heb:
Charger: Ik heb goede verhalen gehoord over de SkyArk Imax b6, en je kant alle info opvragen van de batterij.
Copter: Zijn veel build videos van, en zelfs een complete how-to : https://www.youtube.com/watch?v=T8e10o8QuJc&
Camera: Gelezen dat CCD beter omgaat met belichting dan een CMOS camera. Vandaar.
TX: Passend bij de RX goggle, zelfde aantal zenders, en super klein.

Mijn vraag is, is dit een beetje een leuk beginners setje? Of ga ik hier alleen maar problemen mee krijgen?
Moet ik misschien alvast andere motoren bestellen? Of andere props?
Alle tips zijn welkom!

Sowieso een bult props bij bestellen. Al heb ik hier ook nog een enorme stapel liggen.
Kan je er altijd een paar van overnemen. Crashen ga je in t begin erg veel doen… :wink:

Op zich is het niet verkeerd om mee te beginnen… Maar denk wel dat je snel “meer” wil.

Er is op youtube veel te vinden over het zelf bouwen van een quad.
mocht je meer vragen hebben of ergens niet uitkomen, vraag gerust.

Vlieg je met bepaalde Props? Carbon, of juist plastic? En altijd handig om iets in de buurt te hebben mocht je snel weer in de lucht willen :slight_smile:

“Meer” in de zin van snellere motoren? Of snel een ander frame?

Ik vlieg zelf met een aantal verschillende props.
Maar heb hier nog een hele berg 5030 props liggen. Gewoon plastic, breken snel maar kosten ook geen klap.

Ik bedoel meer vooral qua esc’s en waarschijnlijk ook je FC. De cc3d blijft wel erg achter met wat er tegenwoordig op de markt is.

Oke, dan komen er ook nog een aantal props op de bestel lijst :lol:

Ja zag in het filmpje inderdaad dat de laatste versie van openpilot ook de cc3d niet meer ondersteund.
Eerst maar eens in de lucht komen, en kijken hoe die het vol houd :slight_smile:

Mijn tippie; king kong 5040 props op banggood. Retesterk en goed op balans over het algemeen. Scheelt je een bult kosten in het begin! En ze zijn cheap!

Ik zag 2 lipo’s? Dan kun je 2x vijf minuten vliegen en dan ben je klaar…
Ik zou minimaal 5 batterijen halen.

Bedankt voor de tip! ik ga er meteen wat toevoegen :slight_smile: