BEC instellen

Tijdens wat garage-vliegen viel ineens mijn quad uit de lucht :wtf:. Ik had niets raars gedaan, niet hard tegen palen gevlogen oid.

Na wat zoekwerk blijkt dat mijn 5V bec stuk is. Een van de ‘dingetjes’ op de bec bleek eraf, zie plaatje. Ik heb vanaf een andere bec hetzelfde ‘dingetje’ eraf gehaald en op de kapotte bec gesoldeerd, in de hoop dat ik niet de hele bec moest vervangen (lees: ik krijg de kapotte nooit meer los met een soldeerbout). Hoewel ik goed heb gelet op orientatie, lijkt het niet te werken. Iemand een idee waarom niet?

Dus ik heb een nieuwe bec besteld. Maar hoe stel ik die in op 5V? Ik weet dat ik aan dat schroefje moet draaien. Kan ik simpelweg + en - op de Vin aansluiten en met een voltmeter op de +/- Vout aan het schroefje draaien tot deze 5V aangeeft?

Heeft iemand een tip om de oude bec te verwijderen? Ik gebruik de zmr250 pdb die zowel MRP als quadcoptersenzo in de shop hebben. Ik heb grote moeite om tin te verwijderen met koperlint, krijg dat niet voor elkaar. Ik vrees om door mijn gepiel de koper plaatjes van het pdb te slopen en dan ben ik nog verder van huis (ik wil liever niet wéér een heel nieuw pdb halen).

Ik denk er daarom aan om middels 4 draadjes de nieuwe bec via de oude door te sluizen. Kan dit? Of krijg ik dan een of andere rare loop? Ik verwacht dat dit gewoon kan, omdat de bec kapot is en er dus geen stroom door de bec gaat (de naze krijgt tenminste geen stroom en ook andere 5V aansluitingen op het pdb geven niets). Ik wil dus de aansluitpunten van de huidige bec gebruiken voor de nieuwe bec. Zie schemaatje.

ps. ik heb de + en - in het schema precies verkeerd om :lol:

Die step-downs kosten op ebay.com 4€ per 4 stuks met gratis verzending. Ik zou die bestellen en toch dat oude printje proberen te verwijderen. Die 5v zit namelijk onder je Naze en er 1 bovenop zetten gaat niet i.v.m. de hoogte. Je kan natuurlijk ook de nieuwe ergens anders op het bord kwijt (onder aan de top-plate ergens) en met draadjes doorverbinden op de oude.

Door trillingen kunnen pootjes van electronica gewoon lostrillen (metaalmoeheid, net als een stukje ijzer dat je steeds heen en weer buigt totdat het knapt). Smeer dit soort dingen in met b.v. plasti-dip of rubberseal en zet het vast op het PDB met een dotje hotglue.
Probeer ook trillingen tegen te gaan door je props te balanceren, ja ik weet het, je quad vliegt er niet veel minder om maar je electronica blijft in ieder geval wel langer vastzitten :wink:

Ik kan uit ervaring vertellen dat die pads voor de bec op het pdb gemakkelijk stuk gaan als je de bec wilt verwijderen… Op mijn eerste pdb stopte mijn 5v bec plotseling na het plaatsen van de zmr250 bovenplaat. Als de pdb maar een beetje buigt kan de bec al disconnected raken. Bij mijn 2e pdb gebeurde hetzelfde na 1 vlucht, gelukkig op te lossen met een draadbrug, ongeveer zo:

Deze ‘dingetjes’ (condensators) hebben geen orientatie, dus er is geen verkeerd om mogelijk.

zo moet dat inderdaad.

Ik probeer het pinnetje uit het bordje te trekken terwijl ik de soldeer tin verwarm. Let wel op dat je het pinnetje zo recht mogelijk uit de pdb probeert te trekken, dat gaat het makkelijkst. Ben je te lang aan het pielen en verwarm je de PDB te lang dan laten de pads los.

Om weer zo’n nieuw pinnetje door het gaatje in de PDB te krijgen nadat je de oude eruit hebt gehaald is een kwestie van de rest van de soldeertin eruit te zuigen met zo’n soldeer zuigpennetje terwijl je het geheel verwarmd.

Je kan ook youtube afstruinen voor wat andere tips and tricks:
youtube tips

Tip: Verstelbare stepups/stepdowns hebben niks op vliegend spul te zoeken, kan alleen maak fout gaan :wink:

Of na het instellen met hotglue het schroefje vastzetten?

Gewoon niet gebruiken…

Eens Freakert!

Die draadbrug werkt in mijn geval niet. Het is de regulator die stuk is, niet de voeding ernaar toe.

Met pinnetjes zou dat idd lukken. In dit geval werkt dat niet, omdat er 4 punten zijn die vast gesoldeerd zijn. Hierdoor komt het plaatje niet ‘vrij’. Enige manier is volgens mij om tin weg te halen.

Het al dan niet gebruiken van dergelijke verstelbare stepdown zal ik meenemen :thumbup: . Het is echter nu niet het punt dat het probleem veroorzaakt :wink: Dit had ook kunnen gebeuren bij niet-verstelbare.

Heb eea even doorgemeten op m’n bordje. m’n 12V-stepdown bleek geen goede input en m’n 5V-stepdown bleek geen output te geven (wel gewoon 11.6Vin). (ik moet bekennen dat ik ergens tussendoor nog gruwelijke kortsluiting met m’n vtx antenne maakte op de batterij in en out, waardoor eea aan draden doorsmolt. hopelijk alleen veel rook en doet alles het nog :oops:)

Weet niet wat tot wat heeft geleid, maar toch even opnieuw de soldeerpunt opnieuw tegen de soldeerpunten aan… et voila ;D.

Het vervangen van de condensator heeft toch gewerkt :thumbup:

Ik heb geen idee hoe stabiel het nu is, want werkte niet in 1x goed. Ik vrees dat, zoals WMA al zei, het pdb (behoorlijk?) gevoelig is voor tikken/klappen/buigen. De tijd zal t leren.

Dit is tegelijkertijd super awesome (dat je het weer werkend krijgt) en frustrerend (omdat je dus niet goed weet/heel goed moet nagaan, wat er nu precies stuk is).