B330 maiden flight + autotune fail

Gisteren tijd gehad om eventjes een video te uploaden van mijn eerste voorzichtige vlucht van vorige week. Super rustig aan gedaan, op horizon mode uiteraard, maar de beelden zijn nog wel grappig. Helaas in 720p omdat de 1080p versie te groot is voor vimeo (en youtube mijn video’s ineens weigert om een vage reden).

Later probeerde ik autotune maar dat faalde nogal. Hij ving nogal snel de lucht in, waarna ik de autotune vroegtijdig stopte. Vervolgens waren de settings zo slecht dat hij zelfs met minimale throttle nog begon te wiebelen, daardoor zelf meer gas gaf en dus weer de lucht in ging.

Resultaat: wat gebroken scrhoefjes en een scheurtje in de arm. Carbon fiber my ass :slight_smile: Nieuwe arm + reserve onderdelen zijn alweer onderweg.

Ik blijft het maar gewoon proberen zonder Autotune. Heb al teveel van dit soort (fail) filmpjes gezien.
PID’s kopiëren van quads met nagenoeg dezelfde setup werkt voor mij nog het beste. Daarna meestal nog wat finetunen.

Je liet hem te lang aan staan autotune.
Hoeft maar zo’n 3 sec dan uit zetten.
Even recht hangen weer en weer aan ook zo’n 3 sec.

De rest weet ik zo even niet meer het landen Enzo.

Dit had ik ook de eerste keer dat ik het probeerde.

Idd, autotune 3sec activeren voor de roll, dan uit zetten. Quad level hangen en dan voor de pitch nog een keer autotune activeren voor 3sec. Na het uitzetten van de autotune voor de pitch, kan je kijken of je tevreden bent met de settings. Als je tevreden bent, landen en nog een keer autotune activeren om settings op de slaan.

Haal je de lipo los, dan ben je de resultaten van de autotune kwijt.

Dat verklaart het wel. Ik was in de veronderstelling dat hij zelf zou stoppen zodra hij klaar was met dat deel van de calibratie. Terugkijkend had ik hem een seconde of 8 aan staan, mijn fout dus.

Dat eerste filmpje ziet er best goed uit! Ik denk dat je hier veel plezier mee gaat hebben.

Ach fout fout. Word slecht uitgelegd hoe autotune werkt. Ik heb ook half Internet moeten Door spitten voor ik het vond.

De beste leerschool is zoals @Royce zegt
Copy paste van een ander en dan zelf tunen
Vaak merk je snel dat het niet lekker vliegt
Per quad zit er wat verschil in de PIDs maar niet schokkend. Ga elke keer met .1 of zo omhoog of omlaag

Blijf ook niet te lang pielen: vliegen is leuker :slight_smile:

Dat lijkt aardig te lukken inderdaad Heyudude :slight_smile: hier gaat het al beter, en na het wijzigen van de loop time en pwm is ie bijna perfect! Nu zal het neerkomen op de minuscule aanpassingen

:slight_smile:
Leuke filmpjes
Ja ik ben nog newer dan een newbee want ik heb nooit met FPV gevlogen .
zie hier termen voorbij vliegen dat ik denk wat is dat nou weer ?
autotune?
cleanflight ?

tweede filmpje vond ik een beetje zielig .
je zag hem zo bibberen in de lucht net of hij ze eigen niet lekker voelde.
toen boem flauw gevallen :slight_smile:
Grappig
sorry voor je schade ,carbon ?
Lijkt erop dat sterkte van carbon beetje word over dreven ?

Haha, dat klinkt als de uitleg van een newbie inderdaad, pufpuf ;D Was ik ook nog tot niet lang geleden.

Een simpele uitleg: Cleanflight is de software die ik op mijn naze32 (de boordcomputer) heb draaien. Autotune is een functie van die software, die automatisch de PID’s (vliegeigenschappen eigenlijk) voor je afstelt door automatisch heen en weer te gaan in de lucht en de resulterende bewegingen analyseert. Dat ging hier een beetje fout, waardoor de resulterende PID’s instellingen heel slecht waren en de quad daardoor ging ‘bibberen’ en zo goed als onbestuurbaar werd.

Carbon is wel heel sterk, maar dit was best een harde crash op een manier waar het frame niet op gebouwd is. Denk niet dat de sterkte van carbon overdreven word :slight_smile:

Pelvic inflammatory disease (PID) is an infection of the female

hehehehe
zie je nu wat ik bedoel :slight_smile:
Gewoon persoonlijke instellingen :slight_smile: