B330, bijna af!

Na lang wachten op alle onderdelen is ie nu bijna klaar voor de eerste testvlucht!

De Cobra motoren zijn nog steeds niet op voorraad, dus ik heb een paar oversized Turnigy motoren van een collega om mee te testen. Helaas alleen op een oude 3s lipo om de esc’s niet op te blazen.

Setup:
B330 frame met PDB
ZTW A-series 20A ESC (30a burst)
HQProps 6*4.5
Naze32, cleanflight
Sprektrum AR6260 6ch receiver
miniOSD
ImmersionRC 600mw 5.8ghz
Fatshark circular polarized antenna’s
Fatshark 600TVL fpv cam
2x turnigy 2200, 45-90c lipo
1x turnigy 3300, 35-70c lipo

Spektrum DX6i transmitter
Fatshark Attitude goggle

Nog te doen:
Cobra’s bestellen
Antenna extension cable installeren (is onderweg)
Antennes vastzetten
Transmitter power aan pdb solderen ipv via de lipo balance lead
FPV cam netter monteren
GoPro hero 4 bestellen :slight_smile:

Twee vragen:
Heeft iemand een tip waarmee je de antennes fixeert zodat ze niet los rondbungelen?
Ik heb geen manier om de Fatshark 600TVL fpv cam vast te maken. Hoe doen jullie dat?

Nog enkele foto’s:

Ziet er goed uit!

Ik heb de CCD kit besteld voor de camera. Heb overigens de Sony 600TVL, die kun je daar tegenaan schroeven.

Vervang alle nylon bouten maar vast voor stalen, die breken straks allemaal af bij heftige landingen of crashes.

Ik heb een ontwerp in 3D gemaakt voor de antennes en laten printen. Werkt perfect!

Je kunt je aanmelden bij 3DHubs en een print lokatie bij je in de buurt zoeken. Koste me 8 euro.
Ik heb het ontworpen met TinkerCAD. Gratis webbrowser tooltje.

Slim, dat 3d ontwerp voor de antennes! Een collega van me heeft een 3d printer dus dat is zo klaar. Maar, gebruik je dan ook een soort ‘rietjes’ daar in om de antennes rechtop te houden?

De fatshark heeft dus geen adapter om vast te schroeven. Maar misschien is 3d printen ook wel een oplossing daarvoor. Heb al iets gevonden wat ik misschien kan aanpassen.

TinkerCAD is echt een makkelijk programma, maar toch vrij uitgebreid. Ik zou het proberen!

Ik heb antenne ‘rietjes’ bij TopRC besteld. Voor RC auto. Zijn 3mm geloof ik.
Ik denk dat deze het zijn. https://www.toprc.nl/antenne-rietjes-met-dopje-6-stuks-zwart.html

De antenne gaten in het 3D ontwerp zijn 4mm. Tijdens het printen kunnen ze uitzakken, vandaar wat groter.
Ze pasten nu makkelijk in de 4mm gaten, heb ze wel vastgezet met secondenlijm.
Had de gaten eerst 3mm bij een eerder ontwerp, maar die moest ik toen uitboren.

Juist, daar zocht ik naar! Thnx Royce.

Vorige week kwamen de cobra’s binnen en zaterdag voor het eerst gevlogen. Heerlijk stabiel en super krachtig! PID’s moeten nog wel wat agressiever, dus daar ga ik nog even mee prutsen. Eerst autotune en dan eens wat settings van Boris B proberen :slight_smile: Filmpjes volgen nog wel! Iemand die in Groningen een rondje wil vliegen?

Van wat ik lees, is Autotune nog steeds niet wat het moet zijn.
Probeer PC2 eens, Luxfloat. Lijkt makkelijker te tunen. Steeds meer mensen vliegen ermee.

Check anders mijn PID’s om mee te beginnen. Staan aan het eind.

Niet agressief, maar dat is een kwestie van de rates omhoog gooien.
Je zou kunnen beginnen met TPA=0

Daar kwam ik gisteren ook achter Royce, het ging bij mij direct al mis met autotune. Tijdens de procedure begon hij best wel wat te klimmen, dus zette ik de autotune vroegtijdig uit om een crash te voorkomen. Vervolgens had hij zo veel oscillatie dat hij zelfs met minimale throttle nog omhoog bleef klimmen, al ‘wiebelend’. Resulteerde in een crash in het hoge gras, gelukkig alleen de props stuk en een paar schroefjes.

Ik zal je PID’s eerst wel overnemen, ziet er aardig soepel uit. Kan later nog wel testen met wat aggressievere settings, als ik wat meer skills heb :slight_smile: