Allereerste Racequad Build (ZMR250)

Beste FPV-Racing.nl leden,

Na een aantal weken als gast rondgekeken te hebben op deze website en na mijn bezoekje aan het TU/e festival, ben ook ik geïnfecteerd geraakt met het ‘drone virus’. Ik heb de nodige vlieguren in mijn quads uit China zitten en heb er vanzelfsprekend ook al meerdere versleten. Nu ben ik toe aan iets nieuws en leek mij het bouwen van een race-quad (DIY) een uitdagend en leuk project en daarbij het perfecte medicijn tegen mijn drone infectie. Ik ben mij er natuurlijk van bewust dat hier serieuze kosten aan vast zitten. Als student heb ik het niet al te breed dus wil ik het voor nu houden bij een race-quad zonder FPV gear.

Zoals ik al zei heb ik de afgelopen tijd flink wat onderzoek gedaan naar wat nu de beste componenten zijn en hoe ik als totale leek zelf een quadcopter in elkaar zou moeten zetten. Dit forum en Youtube zijn daarbij van grote waarde geweest. Voordat ik op kopen overga wil ik mijn build door de experts op dit forum nog graag laten valideren en sta ik daarnaast altijd open voor feedback!

Without further ado, mijn build (gebaseerd op een ZMR250 Carbon Frame):

Accu (€12.75)
Turnigy nano-tech 1300mAh 3S 45~90C Lipo Pack

Opmerkingen:

• Volgens rotorgeeks geeft deze accu genoeg throttle in combinatie met Gemfan 5x3 props en een 3S LiPo. Mijn keuze viel eerst op de 4S maar als beginnend vlieger leek mij de 3S meer als voldoende.
  • Uit forumposts maak ik op dat je je LiPo’s het beste kunt halen bij Hobbyking.
  • Als ik meerdere LiPo’s tegelijkertijd wil opladen welke oplader raden jullie dan aan?

4 ESC (€47.80)
Favourite (FVT) Littlebee 20A

Opmerkingen:
Littlebee’s zijn, voor zover ik weet, dé ESCs die je moet hebben.

FC (€25.00):
Naze32 rev5 acro
Naze32 rev6 acro

Opmerkingen:

• Waarom niet de rev6? Omdat ik lees dat de rev6 veel problemen heeft met de software en onnodige extra functies heeft die je waarschijnlijk (vooral als beginner) toch niet gaat gebruiken.
  • Software: Betaflight (props to Boris B)

Frame (€28.22)
ZMR250 Carbon frame

Opmerkingen:

• Prijs kwaliteit verhouding is bij dit frame naar mijn mening het beste.
  • Veel ondersteuning met betrekking tot componenten en replacements.

4 Motors (€31.48)
Cobra 2204/32 1960kv
DYS BE1806-2300kv Brushless Multirotor Motor 3S~4S

Opmerkingen:

• 1960kv is meer geschikt voor 250 frames

Propellers (€4.54)
Gemfan Propeller 5x3 4S Black
KINGKONG 5040 Propellers

Opmerkingen:

• Gemfan props zijn goedkoop of zou ik toch moeten gaan voor de HQs?

RC Receiver (€25.95)
FrSky D4R-II ontvanger 2.4 Ghz
FrSky X4R-SB

Opmerkingen:
Geen

PDB (€6.61)
Matek PDB BEC-5V/3A

Opmerkingen:
Geen

RC Transmitter
Help?!

Met deze build kom je op een bedrag uit van ongeveer: €237.53 exclusief de transmitter. Daarbovenop komt nog: double-sized tap, tie-wraps, (hot) glue, wire protectors, wire mesh en battery straps. Ik gok dus uiteindelijk voor rond de €300 - €350 klaar te zijn.

Vragen:

• Welke RC Transmitter raden jullie aan?
  • PDB zit als het goed is in het frame verwerkt. However, kan ik beter voor een los PDB gaan of een integrated one?
  • Zijn er nog tutorials (die ik over het hoofd zou hebben kunnen zien) voor een ZMR250 build?

Alvast super bedankt voor de input en feedback.

Over and out,

Tomatocannon

EDIT: Input verwerkt kom ik uit op een totaalbedrag van €178.75 exclusief transmitter en FPV gear

lijkt een mooie build te worden.
kijk even naar motor protectors, ik heb van banggood de 3d geprinte versie en die hebben mijn motoren van een lantaarnpaal gered.

PDB zit niet standaard bij het frame.
ik heb YKS power distribution board.
maar mocht ik hem opnieuw opbouwen zal ik die niet weer kopen. maar gaan voor een matek (all-in-one) pdb, dan heb je een gefilterde 12V en 5V aanwezig.

zie mijn bouwverslag…
link naar mijn bouwverslag

zag dat je een beetje budget wil blijven.

misschien dan als beginner wat goedkopere motoren?
ik gebruik multistar elite 2204 2300kv welke mij met 3s lipo op 6030 gemfan niet teleurstelde.
nu heb ik er een 4s lipo op met 5030 gemfan en dit gaat hard… maar props breken zeer snel…

kijk eens naar dal props, iedereen zegt dat ze “indestructable” zijn.
ik heb 20 sets van 4 besteld bij surveilzone voor 40 euro. (nog goedkoper dan gemfans.)

verder zal ik je build blijven volgen.

Wel een rc receiver, maar je weet niet welke transmitter? :stuck_out_tongue: Deze moeten wel matchen he :slight_smile: Turnigy 9X, gemod, vond ik zelf een erg fijne transmitter. Zou je misschien 2dehands kunnen vinden met frSky module, dan heb je echt een pareltje.

Je gaat zo te zien 5 inch vliegen? Die motoren zijn meer voor grotere props bedoeld op 4S. De 1960 draaien minder snel, maar met meer torque. Je kan beter voor een standaard 2300kv gaan. Daarom zijn die van cobra ook altijd uitverkocht :wink: Maar een goedkope dys 1806 doet ook prima zijn werk hoor. Zeker in het begin.

Props; max thrust; HQ, maar dan moet je niet crashen. Dat doe je wel dus ik zou voor kingkongs gaan. Supercheap, supersterk, op Banggood.

Qua lader hangt het af van hoeveel lipo’s tegelijk wilt laden. Met mijn 50W hyperion kan ik 3x1300 3S laden op 1C. Wil je dit ook kunnen op 4S dan heb je meer vermogen nodig. Wil je budget, dan zijn er heel veel 50W laders op de markt

1960kv werkt prima met 5" maar dan moet je er wel 5040, 6030 of 5045 props (eventueel triblades) op doen. Vliegt ook een stuk lekkerder op 4s, met 3s kom je echt power tekort. 1960kv met 5030 op 3s komt maar net van de grond! Als je niet van plan bent met 4s te beginnen of 6" te vliegen is 2300kv een iets betere keuze.

ZMR is een goed frame (ik heb er een), maar ik zou kijken naar iets met dikkere armen waar 22xx motors zonder boren op passen. Een lisam van nfactory.de of qav clone van MaxFPV zijn aanraders.

Props: Kingkong of DAL gaat niet zo snel kapot, prima om mee te beginnen. Met Gemfan of HQ is crashen props vervangen.

Receiver: bij voorkeur iets met sbus, dat scheelt echt heel veel qua input lag!

PDB: full size PDB’s gaan redelijk snel kapot en zou ik niet willen aanraden. Kijk naar een 36x36mm PDB met een 5v regelaar voor de FC.

Bedankt voor alle snelle reacties!

Naar aanleiding hiervan maak ik op dat ik de volgende aanpassingen zou moeten doorvoeren:

• Gemfan props te vervangen door Kingkong of Dal props.
  • ZMR250 zonder PDB zoals op http://fpv-wiki.nl/index.php/Frame staat aangegeven (9€ goedkoper) en in plaats hiervan een PDB met een 5v regelaar aan te schaffen (e.g. matek (all-in-one))
  • Als beginner zijnde goedkopere 2300kv motors te kopen (e.g. multistar elite 2204 2300kv of DYS 1806) die beter samengaan met 3S LiPo’s en 5" props.

Met betrekking tot de receiver, misschien is de FrSky X4R-SB een betere keus (SBUS ondersteuning)?

Wat betreft de transmitter, de Turingy 9X is naar mijn mening nogal duur. Zijn er goedkopere opties die compatible zijn met FrSky receivers?

Wat is eigenlijk het verschil tussen 5040, 5045 en 5030 props?

Tenslotte, ik wil best 4S 6" gaan vliegen maar als beginner verwacht ik dat dit teveel power geeft en ik hierdoor vaker terug naar de reparatietafel moet (oftewel een te grote stap ten opzichte van de China quads). Klopt dit verwachtingspatroon een beetje?

Nogmaals bedankt voor alle hulp!

EDIT: mooi bouwverslag Jeffrey hopelijk kan ik dat evenaren!

Ben zelf een paar weken geleden op het zelfde punt aan beland.
Op dit moment aan het wachten op nog wat onderdelen voor mijn ZMR250.

Ik heb zelf voor de X4R-SB receiver gekozen vanwege SBUS. Maar heb hierbij dan ook meteen de Naze32 Rev6 besteld. Deze heeft namelijk standaard SBUS ondersteuning. Rev5 zou dit ook moeten kunnen maar had wel wat aanpassingen nodig. De D4R-II is iets ouder maar hier is dan ook meer over te vinden in combinatie met de Rev5.

Had ook gezocht naar een goede uitleg voor props maar die kon ik zo snel niet vinden. Misschien dat andere hier meer over kunnen zeggen.

Voor props: 5040, 5045 en 5030
Dit zijn 5 inch propellers (50) met achtereen volgens een spoed van 4 inch,4.5 inch en 3 inch. Dus daarvan is de hoek van de bladen dusdanig dat bij 1 omwenteling the propeller resp. 4,4.5 of 3 inch ‘vooruit’ gaat. Een groter spoed pakt meer lucht, dus meer vermogen en heeft een hogere maximum snelheid, maar is bij lage toeren(throttle) erg inefficient. Meeste mensen vliegen op 4-4.5 spoed. Met zachte nylon props op laag spoed oppassen dat je ze niet op een te sterke motor zet, want die trekken de bladen behoorlijk plat -> veel lawaai, weinig thrust.

Gebruik zelf de naze32 rev5 met een X4R-SB, en dat werkt prima als je wat klein gefrut durft te solderen aan je ontvanger, of een inverter kabeltje in elkaar klust.

zie: https://oscarliang.com/sbus-smartport-telemetry-naze32/

Wat betreft 3s of 4s beginnen, ben zelf met 4s begonnen, en daar geen spijt van. Maar de ene wedstrijd waar ik aan mee gedaan heb werd mij heel snel duidelijk dat hardware voor 9/10 piloten niet doorslaggevend is voor hoe goed ze het doen, maar puur vliegvaardigheid (waaronder ik, zou bijna zeggen dat een lomp snelle setup eerder een probleem is, had mezelf bij de eerste bocht al in de prak gevlogen).

Dus ik zou me daar minder zorgen om maken. Lekker goedkoop 3s setupje bouwen, en die helemaal af vliegen, als je het leuk vind komt er snel genoeg een 2e naast en die kan je dan toch weer zo maken dat ie sneller is. :smiley:

Hmm misschien toch slim om dan voor de naze32 rev6 te gaan.

Torashuu bedankt voor de uitgebreide uitleg, makes sense!

Welke motor raden jullie aan bij 5040 props, een 3S LiPo en een ZMR250 frame zonder te boren? De DYS?

EDIT: Heb mijn beginpost aangepast naar aanleiding van de input (thnx!). Het enige waar ik nog niet zeker over ben is de keuze van de motors, PDB en transmitter die compatible is met de FrSky X4R-SB receiver.

Ga nou niet voor een rev6… als je pech hebt, alleen maar ellende! De MPU6500 kan een vervelend onderdeeltje worden!
Je geeft zelf al aan dat je over de problemen gelezen hebt.

Ga voor de Motolab Cyclone als je een F3 bordje wil. MRP heeft ze snel op voorraad.

En gewoon met 4s beginnen. Een 2300kv setup op 4s is niet bijzonder overpowered. Je kan beter een beetje extra power hebben dan te weinig. Ik ben begonnen met een underpowered setup en dan maak je heel veel extra brokken omdat je niet dat beetje extra gas kan geven om je uit een benarde situatie te redden.

Eens met Jaime :thumbup:, ik begon op 3 cell en dan had je vaak een oops moment omdat je geen power meer had om snel een crash te voorkomen.

Royce, jaimevisser en Schiksie jullie hebben mij overtuigd, 4S it is. Ik heb besloten om voor een Turnigy nano-tech 1300mAh 4S 45~90C Lipo Pack te gaan, (betaalbare) DYS BE1806-2300kv Brushless Multirotor motors en daarbij KINGKONG 5040 Propellers. Het PDB wat Jeffrey aanraadde (Matek PDB BEC-5V/3A) leek mij na nader onderzoek ook een goede keuze. Ook wil ik, op basis van jullie input, voor SBUS ondersteuning gaan dus zal ik de FrSky X4R-SB aan mijn build toevoegen.

Het enige waar ik nog over twijfel is de FC. De Motolab Cyclone lijkt een goed alternatief maar is mij wat te duur. Echter, zou ik voor een naze32 rev5 gaan, krijg ik met het probleem wat Torashuu beschreef te maken. Argh dillema’s!

Tenslotte heb ik geen flauw benul welke betaalbare transmitter (controller) ik zou moeten kiezen die samengaat met de FrSky X4R-SB, iemand ervaringen?

Nogmaals iedereen bedankt voor jullie feedback, dit helpt mij echt bij het komen tot een final build.

Je koopt je receiver pas nadat je je zender gekozen hebt! Er is geen enkel merk wat compatible is met een ander merk dus als je niet van plan bent een Taranis te kopen (moet je eigenlijk wel doen ;)) is je enige optie een module van FrSky te kopen en in het bay van een zender van een ander merk te plaatsen. Die module is ook niet echt heel goedkoop en je mist dan telemetry.

Op een ZMR is een 1300 snel op! Lichte lipo’s voor een ZMR zullen rond de 1500mah zitten, 1800mah is gemiddeld en 2200mah is aan de zware kant (en levert niet veel extra flight time meer op). Als je net begint zou ik een 1500mah en een 1800mah kopen.

Als je voor goedkoop gaat kan je niet om de Naze32 rev5 heen. De mod die nodig is om de X4R-sb hiermee compatibel te maken is gelukkig niet heel erg moeilijk, zie hier: https://oscarliang.com/sbus-smartport-telemetry-naze32/

Matek PDB heb ik goede ervaringen mee!

misschien is dit PDB ook een overweging waard, voor het geval je een vtx/ leds wil monteren die 12v nodig hebben, 16,8V van een 4cell kan niet zomaar overal op…
sommige cams, zoals de hs1117 heeft specs vanaf 5v tot ?22V?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_99144__Matek_Mini_Power_Hub_w_BEC_5V_and_12V.html

Klinkt logisch jaimevisser, dom van mij sorry.

Omdat ik de Taranis toch erg duur vind heb ik snel wat research gedaan en zag ik deze transmitter inclusief receiver (!) voorbij komen (met SBUS ondersteuning): http://www.banggood.com/RadioLink-AT9-2_4GHz-9CH-Remote-Control-For-RC-Helicopter-Mode-2-p-933054.html

Jeffrey, heb je een goed punt. Wat zou je zeggen van dit alternatief (met voltage alarm):

Bedankt mannen!

Nuttige tips :thumbup:

Heb zelf de Naze32 rev6 net binnen. Maar als ik tegen problemen aan loop weet ik dat ik het daar moet zoeken.

Zelf heb ik ook een AT-9 aangeschaft omdat ik een Taranis wat te prijzig vond voor een eerste zender. Achteraf zou ik toch liever die Taranis gekozen hebben, maar alleen omdat ik graag de EpiRex wil gebruiken. Dus is het m.i. toch niet heel dom om je zender te laten bepalen door de gewenste ontvanger. Overigens is de AT-9 voor 100 Euro wel een absolute topper qua prijs/kwaliteit. Wel zou ik er meteen twee extra ontvangers bij kopen. Die kosten twaalf euro. Het kan je namelijk gebeuren dat een nieuwe ontvanger stuk blijkt te zijn. Dat is mij overkomen. Dan wil je niet weer drie weken moeten wachten. Bovendien wil je die ontvanger wellicht uit z’n doosje gaan slopen om ruimte te sparen, en dan kun je het nog een keer verknallen.

En met de rev6 heb ik nooit problemen gehad. Het schijnt zo te zijn dat je een van de latere batches moet weten te bemachtigen, maar dat zeiden ze vorig jaar al. Er is sprake van een rev6a en b. Omdat lang niet iedereen weet wat precies het verschil is en hoe je ze kunt herkennen wekt dit al gauw wantrouwen in de hand omdat men zich bij ieder probleem afvraagt of dat misschien door een verkeerde rev6 komt. Ik zou 'm zeker als eerste proberen.

Ik zou voor dit PDB gaan: http://www.banggood.com/Matek-Mini-Power-Hub-Power-Distribution-Board-With-BEC-5V-And-12V-For-FPV-Multicopter-p-1005549.html

5V en 12V. Camera kan je voeden vanaf de voltage regulator van de VTX als het een PZ of HS1177m is, de HS1177 kan je beter 12v geven vanaf het pdb.

Lipo alarm kan je los doen aan de balance poort of je kan een kleine buzzer op de Naze aansluiten, dan kan die het batterijvoltage meten voor je ;).

Dat is hetzelfde pdb als ik had gelinked vanuit hobbyking waar hij ook nog goedkoper is.

Super! Mijn final build:

Turnigy nano-tech 1800mah 4S 35~70C Lipo Pack
Favourite (FVT) Littlebee 20A
Naze32 rev5 acro
ZMR250 Carbon frame
DYS BE1806-2300kv Brushless Multirotor Motor 3S~4S
KINGKONG 5040 Propellers
Matek Mini Power Hub w/BEC (5V and 12V)

Nu alleen nog even de voor- en nadelen op een rijtje zetten zodat ik de keuze kan maken tussen de AT-9 of Taranis of misschien toch de Turnigy 9X (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_8992__Turnigy_9X_9Ch_Transmitter_w_Module_8ch_Receiver_Mode_2_v2_Firmware.html). Will keep you guys up-to-date