Achteruit vliegen

Sinds mijn laatste paar vluchten hangt mijn quad achterover tijdens hoeveren. Ik heb m’n fpv ingebouwd. Kan het er aan liggen dat de zender achterin zit?
Hoe is dit op te lossen?

COG goedleggen

Wat goed leggen?

Center of Gravity, aka je zwaartepunt.

Als je je quad op het midden van je flightcontroller vast houd hoort ie perfect horizontaal te blijven hangen.
Zet je teveel gewicht achterop bijvoorbeeld, dan blijft ie achterover willen kantelen.

Daar zou de FC toch voor moeten compenseren in principe?

Cog gecheckt en hersteld. Nog steeds vliegt ie terug uit. Eerste paar seconde vliegt ie gewoon goed, maar na een tijdje gaat ie naar achter hangen.

De FC terug callibreren?
Staan je trims van de zender mooi in het midden (1500)?

Enkele dingen waar ik zo maar aan denk… :slight_smile:

Als het zwaartepunt te ver naar achteren ligt, dan moet je FC overcompenseren en vliegt je quad achteruit.
Wat je ook even kunt controleren, is of de sensoren wel netjes waterpas gekalibreerd zijn. Hiervoor moet je even software matig je set-up in.

Succes.

[emoji17] opnieuw gekalibreerd, trims staan goed, alles klopt in cleanflight.
Ik heb het idee als de batterij vol is dat hij er geen last van heeft, als de batterij leger begint te raken dan gaat hij hangen.
Ik heb FC 90° gedraaid. Nu hangt ie naar rechts voor.
Lijkt me raar als de FC kapot is

Ga in de configurator eens naar het sensors tabblad en kijk daar eens of alle gyro’s en ACCs op de juiste manier uitslaan

blackbox installeren op je quad kan ook helpen.

Meestal is het in dit soort gevallen stick trim of I gain te laag

Edit : stomme vraag :slight_smile: maar is het een Naze32 ? Zit tie nog wel goed vast ?

Als het zwaartepunt wat naar achteren ligt zou je quad niet naar achteren moeten gaan vliegen. Dat lees ik hierboven en elders nogal eens, maar dat is m.i. niet juist. In dat geval zullen de achterste rotors iets harder draaien en de voorste iets langzamer om het moment te compenseren.

Op mijn TB250 ligt het zwaartepunt iets achter het midden. Dat zorgt ervoor dat de quad harder kan remmen. De voorste rotors hebben immers nog meer bereik over voordat ze 100% te bereiken bij een maximale uitslag. Dat gaat dan wel ten koste van de acceleratie. Zolang ik aan het oefenen ben laat ik het lekker zo.