accu vraag

hey Mannen,

vraagje,

zijn er manieren een accu te testen op uithouding.
merk dat me accu’s na nu een aantal maanden gebruik toch wel in beginnen te kakken.
turnigy nano tech 1800MAH 130C max 4s

of manieren met laden waardoor ik ze weer een beetje leven geef.
laad veelal gebalanceerd op.
soms 2c als ik weinig tijd heb
en soms 2c en daarna nog even balanceren

alle tips zijn welkom

Manier om te testen weet ik niet, maar ik houdt ze het langst heel door alleen met 1C te laden heb ik het idee.
De A-Specs doen het bij mij beter dan de Nano-techs qua uithoudingsvermogen op de lange duur.
Ik laad eigenlijk altijd gebalanceerd.

1C laden, da’s een uur wachten op je accu, no but thanks. Met de huidige lipo prijzen vervang ik ze zodra de presatiedrop irritant begint te worden. Ik laad altijd met 3-4C, meestal in 15-18 minuutjes zijn ze weer vol. Wel leg ik ze altijd op store na de vliegsessie, je weet immers niet altijd precies wanneer ze weer gebruikt gaan worden. Met deze werkwijze gaan mijn accu’s best lang mee, heb er een paar van 3 jaar oud, die het nog prima doen. Zijn wel Hyperion lipo’s die best prijzig waren toen.

Meerdere accus op 1c laden gaat snel zat. Gewoon veel accus meenemen dan hoef je niet op locatie te laden :smiley:

Ik heb ze ook altijd binnen een avondje weer vol op 1C. Als ik terug kom gooi ik er een paar aan de lader en vaak de dag erop.

Thuis laad ik op 1C. Door parellel te laden heb ik 6 accu’s in een uur vol. Op het veld laad ik met 2C zonder te balanceren. Dat kost ~20 minuten. Met twee laders kan ik non-stop vliegen (er vanuit gaande dat ik af en toe pauzeer)

Om terug te komen op de originele vraag. De meetwaarde die je zoekt is de interne weerstand(internal resistance = I.R.). Dit is een kenmerk dan een accu die aangeeft hoeveel ‘slijtage’ er is. Een nieuwe batterij heeft een lage I.R. Een oudere een hogere. Er is niet aan te geven welke I.R. waarde goed of slecht - dit is namelijk per accu verschillend.

Je kunt de I.R. waarde op meerdere manieren meten. De makkelijkste manier is met een moderne lader, zoals de Accucel 80W (gele). Die kan de I.R. meten. Een andere om de I.R. te kunnen bepalen is door de zakking van het voltage(voltage sag) onder belasting te meten. Zie de video hieronder.

Noteer de I.R. waarde bij een nieuwe batterij en dan kun je gedurende het gebruik loggen hoe deze waarde omhoog gaat. Op het moment dat je ontevreden bent over de prestaties noteer je de I.R. waarde weer, en dan weet je de bandbreedte. Hierdoor heb je vervolgens een referentie voor de rest van je batterijen.

Als je meer wilt weten kan ik je deze video aanraden: https://www.youtube.com/watch?v=wP0MhOcPmQY

Meet de interne weerstand niet met een multimeter direct op de + en - pool van de accu, dat overleeft je multimeter niet ;D