Aanpassen PID's via OSD

Ik gebruik een minimOSD en Naze. Ik kan via het OSD in het menu komen om PID’s aan te passen. Op de eerste pagina (=PID Tuning tab in Cleanflight) kan ik de waarden veranderen en saven en deze blijven dan ook goed opgeslagen. In de 2e pagina (=Receiver tab in Cleanflight) lukt dit niet. RC Rate, RC Expo, Trottle MID & EXPO kan ik wel aanpassen, maar als ik save+exit worden de wijzigingen niet opgeslagen.

Mogelijk aanverwant is dat ook bijvoorbeeld de bars en horizon optie niet goed weer worden gegeven in het OSD (geeft rare tekens weer). Het kan dus zijn dat ik ergens een instelling bij het OSD verkeerd heb. Ik kan echter niet achterhalen wat het kan zijn.

Aanpassen lukt wel gewoon via de pc, dat is het punt ook niet. Het idee is natuurlijk om het in het veld aan te kunnen passen; ik wil vliegen en niet heen-en-weer fietsen :slight_smile: . Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

Heb je MWOSD op je minimosd draaien? Dan moet je in de config.h een aanpassing doen als je met cleanflight werkt.

dat is erg vreemd, het zou idd kunnen dat je cleanflight niet gekozen hebt in de config. Je zou kunnen proberen om de nieuwe mwosd te flashen. De rare tekens die je ziet komt zeer waarschijnlijk door de fonts, je zult de fonts moeten uploaden die bij de firmware geleverd zijn.

Hm, ik meen inderdaad dat ik mwosd erop heb. Volgens mij heb ik een guide van OscarLiang gebruikt. Zal t allemaal nog eens rustig nalopen.

Begrijp ik jullie goed dat de config verder los staat van het niet kunnen saven van instelling die ik via m’n bril verander?

het niet kunnen saven zou heel goed met de config of de firmware van je osd te maken kunnen hebben. ik heb het zelf nog niet geprobeerd, ik gebruik altijd een otg kabel of bluetooth voor aanpassingen.

Ik zal binnenkort eens proberen wat aan te passen via de osd, misschien is het wel een bug.

Het feit dat je rare tekens ziet komt doordat je het OSD font nog niet in de minimOSD hebt geladen. Het standaard font kent alleen het alfabet, cijfers en chinese tekens. Het font van de OSD heeft een hele boel iconen die nu door rare tekens worden weergegeven bij jou.

De laatst versie van MWOSD is niet heel stabiel, ook ik had wat rare verschijnselen. Om die reden heb ik een fork gemaakt van MWOSD en ben zelf in de source-code gedoken, resultaat --> Beta-OSD.

Het doel van Beta-OSD is een OSD meer toegespitst op FPV racing/freestyle. Alle overbodige functies zoals GPS en NAZA support zijn eruit gehaald en heb een groot deel van de source-code opgeschoond. Het resultaat is een 2 keer zo snel werkende OSD.

De komende periode wil ik nog meer features toevoegen zoals een minimale OSD layout met alleen een battery indicator bar. Ik heb nog veel meer ideeën, maar mocht iemand iemand nog ideeën of suggesties hebben, dan hoor ik het ook graag.

Je kunt de laatste release van Beta-OSD hier vinden: https://github.com/basdelfos/beta-osd/releases

Uitgebreide installatie instructies: https://github.com/basdelfos/beta-osd/blob/master/DOCUMENTATION/Installation.md

In Beta-OSD heb ik enkele instellingen (configurator en OSD menu) vereenvoudigd. De installatie bestaat uit het installeren van de firmware, eeprom (standaard instellingen) en het font. Het is niet meer nodig om de config.h aan te passen en de source-code te compileren. Arduino IDE is niet meer nodig.

Beta-OSD ondersteund alleen Cleanflight en Betaflight, alle benodigde instellingen zijn al geconfigureerd en in de firmware meegenomen.
Tevens zit er detectie in (en bijhorende symbool op OSD) voor als Airmode in Betaflight wordt geactiveerd.

Mocht je vragen hebben, dan hoor ik het graag. Heb inmiddels heel wat ervaring met de minimOSD.

Tnx! Het flashen werkt heel simpel. Heldere instructies :thumbup:

Ik kan alleen de configurator niet openen… die start gewoon niet op? Werk op win7 64-bit (ook de 32 bit werkt niet).

[edit] nvm. Ik had de beta-osd-configurator.1.0.0.zip gebruikt. Nadat ik de source code had gedownload en vanuit daar opende werkte het prima! Is me onduidelijk waarom de beta-osd-configurator.1.0.0.zip apart te downloaden is als deze los niet werkt en al inbegrepen is in de source code.zip?

Ik kan ook de pids veranderen en die blijven dan ook opgeslagen, dus dat is een goede stap voorwaarts!
Echter loop ik toch tegen wat problemen aan. Als ik de quad arm blijft het OSD weergeven DISARMED - NO DATA. RSSI blijft op 0% en ook de horizon en side bars zijn niet te zien. Ik heb de font defaunt bold geupload.

Heb je een idee wat ik heb gemist?

Ik heb het idee dat je de minimOSD niet via een UART port op de Naze aangesloten. Klopt dat?

Dat is namelijk de enige manier hoe dat de OSD weet dat de quad is gearmed. Dat geldt ook voor de horizon en side bars, deze gegevens komen van de Naze, indien dat signaal ontbreekt dan zijn de bars niet zichtbaar.

Voor RSSI staat standaard ingesteld dat deze gegevens ook vanuit Cleanflight/Betaflight worden aangeleverd. Je kunt het RSSI signaal ook op de minimOSD aansluiten, echter is dat wat omslachtiger en moet je via de configurator de instelling wijzigen dat je voor RSSI niet de gegevens van de FC wilt gebruiken. Ik gebruik de methode om het RSSI signaal via een PPM kanaal terug naar de Naze te sturen, het grootste voordeel is dat je minder aansluitingen op de minimOSD hebt.

De enige aansluitingen die je nodig hebt zijn: 5v, GND, TX, RX en Video-in, Video-uit. Aansluitingen spreken voor zichzelf, let op dat je de TX en RX gekruist op de Naze aansluit.

minimOSD TX --> Naze UART RX
minimOSD RX --> Naze UART TX

Hier kun je een goede tutorial vinden over hoe dat je de minimOSD op de Naze kunt aansluiten: http://blog.oscarliang.net/minimosd-micro-setup-naze32-pid-rssi/

Het RSSI signaal hoef je dus niet op de minimOSD aan te sluiten, indien je een Taranis hebt kun je het RSSI signaal via een kanaal naar de Naze terug sturen: http://blog.oscarliang.net/rssi-ppm-channel-taranis/

P.S. voor Naze kun je natuurlijk ook een andere FC inzetten, zolang deze maar Cleanflight 1.1.0 of Betaflight 2.1.0 of hoger heeft.

Ik lees je reactie nu pas goed. Aangezien je PIDS kan wijzigen betekend dat je dus wel een verbinding tussen de Naze en minimOSD hebt. Dat maakt het wat vreemder.

Kun je aangeven welke flightcontroller je hebt, Cleanflight of Betaflight en welke versie?

Ik gebruik een naze32, met cleanflight 1.10.0. Ik gebruik dit PDB, waardoor de naze en micro minimOSD zijn verbonden.

[edit] Naar ik begrijp kan UART2 op MSP voor de minimOSD. Dat lijkt verder niets uit te maken voor wat er wordt weergegeven.

[edit 2] Overigens heb ik telemetry (volt en rssi) succesvol op m’n taranis ingesteld. Voltage zie ik ook gewoon terug in m’n OSD. Ik vermoed dat er een kronkel in het pdb icm de minimosd en telemetry. Ben er alleen nog niet helemaal achter hoe en wat precies, maar het lijkt niet mogelijk om de minimOSD op UART 2 te zetten met dit PDB (bron). Zoals ik tot nu toe lees is deze hard wired naar UART1 en zou ik voor UART 2 wat pinnen moeten loshalen en handmatig doorzetten naar UART 2.
In Cleanflight heb ik bij UART 1 MSP ingeschakeld en telemetry op FrSky staan.

Ik heb geen ervaring met dat PDB, maar ik zie inderdaad twee pinnetjes voor TX/RX op de plek onder de Naze. Aan de plek te zien, zijn dat de TX/RX van UART1. Om UART2 te gebruiken moet je deze 2 pinnen verwijderen en de TX/RX van UART2 naar je minimOSD doorlussen.

Beta-OSD werkt met het MSP protocol, in jou situatie heb je nu MSP en FrSky telemetry op dezelfde UART port zitten. Ik heb het vermoeden dat het daarom nu niet goed werkt. Waarschijnlijk heb je nu op UART1 het MSP protocol als de Naze is gedisarmed en FrSky Telemetry als je Naze is gearmed. Er kunnen nooit 2 protocollen tegelijk op 1 UART port zitten.

De oplossing zou dan zijn om de UART2 TX/RX naar de minimOSD om te leiden, maar dan moet je er ook voor zorgen dat de miminOSD niet meer verbonden is met de UART1. Of visa-versa; de D4R/X4R telemetry aan UART2 koppelen en in de configurator UART2 op FrSky Telemetry zetten. De 2e optie is wellicht eenvoudiger, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen (geen hands-on ervaring met deze PDB).

Tnx! Ik ga even kijken hoe ik dit het best aan kan pakken.

Let wel op, FrSky telemetry is inverted en de USB zit ook op uart1. Telemetry op uart2 is alleen met externe inverter mogelijk. Beste optie is minimosd op uart2.

tnx voor de opmerking. Ik was van plan de pinoutputs op t pdb die van de minimosd naar uart1 gaan, door te zetten naar uart2. Zodoende zit de minimosd niet samen met de usb en hoeft ik dus niet m´n halve quad uit elkaar te halen om de minimosd te verwijderen als ik in cleanflight iets wil doen. Eerst nog even wat research doen hoe en wat en waar alles precies zit.

[member=250]jaimevisser[/member] - Telemetry op UART2 werkt gewoon zonder externe inverter schakeling (heb ik ook).

Wel moet in Cleanflight/Betaflight via CLI inverstion aanzetten.

set telemetry_inversion = 1

of

set telemetry_inversion = ON

(afhankelijk van versie van Cleanflight/Betaflight).

Op UART1 (via de telemetry pins) hoeft dit inderdaad niet gedaan te worden.

Gedaan. De minimOSD was verbonden met de Tx Rx op de Naze, wat idd UART1 is. Volgens deze tabel zijn pin 3 en 4 op de Naze voor UART2. Waarbij pin 3 de Tx is en pin 4 Rx. Ik heb de uitgangen van de tx rx op t PDB doorgelust, zodat ik ze kon aansluiten op pin 3 en 4 van de naze. So far so good.

Beta-OSD werkt met het MSP protocol, in jou situatie heb je nu MSP en FrSky telemetry op dezelfde UART port zitten. Ik heb het vermoeden dat het daarom nu niet goed werkt. Waarschijnlijk heb je nu op UART1 het MSP protocol als de Naze is gedisarmed en FrSky Telemetry als je Naze is gearmed. Er kunnen nooit 2 protocollen tegelijk op 1 UART port zitten.

De oplossing zou dan zijn om de UART2 TX/RX naar de minimOSD om te leiden, maar dan moet je er ook voor zorgen dat de miminOSD niet meer verbonden is met de UART1. Of visa-versa; de D4R/X4R telemetry aan UART2 koppelen en in de configurator UART2 op FrSky Telemetry zetten. De 2e optie is wellicht eenvoudiger, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen (geen hands-on ervaring met deze PDB).

Ok. dus ik connect met cleanflight en ik schakel bij UART1 MSP uit en laat FrSky telemetry aanstaan. Bij UART2 schakel ik dus MSP in. Vervolgens save ik en omdat ik altijd moet disconnecten en connecten als ik heb gesaved doe ik dat. Het blijkt echter onmogelijk om opnieuw te connecten. Dus maar gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om van 1.10 naar 1.11 te gaan en de naze opnieuw geflashed.

Ik begrijp nu alleen niet helemaal hoe het zit. Cleanflight geeft een waarschuwing dat MSP bij UART1 ingeschakeld moet blijven. Waarvoor is dit dan? Zou ik goed moeten zitten met UART1 MSP-aan en FrSky telemetry-aan en bij UART2 alleen MSP-aan?

STOP! Als je MSP uitschakelt op uart1 werkt usb niet meer! MSP is het protocol wat cleanflight-gui gebruikt om met de cleanflight firmware op de Naze te praten. Gewoon MSP op beide poorten aanzetten.

hahaha! Ja, daar kwam ik achter ;D Gelukkig kun je gewoon flashen door de bootloader te shortcutten :thumbup: :slight_smile:

Weer een stapje dichterbij, maar ben er nog niet helemaal.

Wanneer ik de quad arm gaat op mn osd disarmed naar armed. Hiervoor was dit niet en gezien bovenstaande verhalen ga ik er hierdoor vanuit dat mijn overschakeling voor de minimOSD van UART1 naar UART 2 is geslaagd :clap: :lol:.

Ik krijg echter nog steeds geen horizon/sidebars op mn OSD en ook RSSI blijft knipperen op 0%. Op m’n taranis werkt mn telemetry en die geeft wel RSSI weer.

[edit] Als ik in de beta-osd GUI de ‘get rssi from fc’ uitzet, geeft het osd een constante rssi van 40%.