6x3 of 5x3 props

Als het goed is krijg ik vandaag de kit binnen om m’n eerste 250mm quad in elkaar te zetten. Daar zitten een paar 6x5 props bij.

Ik vroeg mij af wat er gebeurt als je daar 5x3 props op zet. Kan dat zomaar? Lijkt mij dat er dan minder kracht van de motoren worden gevraagd en het ding wendbaarder wordt maar kost misschien wel weer meer energie?

En dan de vraag hoe hard een noob gemiddeld door z’n props gaan…zou ik gelijk 10 paar kopen, of meer?

Kleinere props of minder spoed (bladverdraaiing) zorgt dat je motor minder stroom zal verbruiken, maar ook mimder lucht zal verplaatsen.
Grotere props of meer spoed zorgt dat je motor harder moet gaan werken dus meer stroom gaat trekken.

Vaak geeft een motorfabrikant een bepaalde range aan props op waarmee de motor lekker draait. Ga je buiten deze specs dan kan je motorstroom exponentioneel toenemen.
Hoeveel een motor met een bepaalde prop verbruikt is meestal terug te vinden op de site van de fabrikant of in de betere webshops.
Kan je niks gevonden krijgen of staat een bepaalde prop er niet tussen, dan kan je altijd zelf meten. Je hebt hiervoor een wattmeter, een weegschaal en een motortestbank nodig (makkelijk zelf te maken).

Check ook mijn topic over lipos kiezen, daar vind je ook wat info betreft motorkeuze.

10 setjes is 10x hard crashen :wink:

Duidelijke uitleg freakert! Dankjewel

Dit zijn de motortjes die ik nu heb

Staat dus dat het allebei kan en als ik de tabel goed begrijp 6030 het meest efficiënt is.
Ik ga er dan maar gewoon eens mee vliegen :slight_smile:

5x3 is het meest efficient, 6x3 heeft de meeste thrust :wink:

Alleen de 310 gram met 5x3 vind ik zomaar een beetje tegenvallen eigenlijk.
Een Cobra 2300Kv doet al 470 gram op 3s met 5x3.
Zelfs mijn inefficiente Emax 2840Kv “Turbines” doen 430 gram op 3s.

Ik heb dezelfde motoren. 6x3 is perfect. Veel lift met bar weinig stroomverbruik. De 12A esc wordt niet eens lauw. Ik doe nog geen hele gekke dingen. Na een vlucht van 8 -9 min hebben mijn lipo’s (1800mah 3S 45C) nog 11,1 tot 11,4 volt. Dus ik zou langere vluchten kunnen maken. Neem 10 sets van 2 kleuren. Ik vind het persoonlijk wel lekker een andere kleur prop aan de voorzijde voor orientatie. Noodgdwongen moest ik eens een andere kleur bestellen ipv zwart ivm te weinig voorraad… wil nu niks anders meer. Als je goed crasht ben je gelijk 2 setjes kwijt. Ik heb 10 setjes van iedere kleur. Eten toch geen brood en kan beter iets op voorraad hebben als erom verlegen zitten op het veld.

Gister de maiden flight gehad en na iets meer dan 8 min had ik er 3 props aan hangen :stuck_out_tongue:
Jammergenoeg is m’n bestelling met nieuwe nog niet binnen. Heb zowel 5x3 als 6x3 besteld en idd zowel een kleur en zwart. Overigens heb ik ook transparante gekocht. Ben heel benieuwd hoe dat is.

Gaan die versterkte props nou eigenlijk ook echt minder snel kapot of heeft dat met stijfheid te maken?

Het mooiste van het hele filmpje: ‘sow’ Als dat je vriendin is, geeft dat alleen maar voordelen :wink:

De glasvezelversterkte props van HQ zijn wat steviger dan bijvoorbeeld de Gemfan’s. Ze zijn wat stijver. Maar uiteindelijk breekt het allemaal bij een crash.

Gha, dat is m’n vriendin die graag mee wilde :slight_smile: