3d printen en FPV

Heren en dames,

Heeft iemand ervaring met het printen van frames (en andere onderdelen) voor FPV vliegen?

Mijn eerste build is een ZMR250 carbon fiber. Erg blij mee, maar nu wil ik mijn nieuwe 3d printer gaan gebruiken.

De Hovership frames zijn denk ik wel het meest interessant.

Nog even op wat nieuwe kleuren filament en dan printen maar…

Ik zal jullie up to date houden van deze 3d geprinte build…

Mocht iemand interesse hebben in een frame, dan kan ik dat wellicht wel faciliteren op mijn printer!

Ik heb ze al vaker voorbij zien komen. Het boeit niet echt wat je als frame gebruikt, zolang het niet te zwaar is en redelijk symmetrisch zou het kunnen vliegen. Heb al Lego en kapotte propeller modellen voorbij zien komen. Zelfs een opgezette kat!

Nadeel blijft in veel gevallen dat het snel kapot gaat wanneer je het als FPV racer gaat gebruiken.
Zo ook waarschijnlijk met je 3D geprinte racer. Voordeel is natuurlijk dat je zo een nieuwe onderdeel geprint hebt.
Maar je bent dan waarschijnlijk wel heel veel aan het sleutelen. Hoort bij de hobby, maar moet wel in verhouding tot het vliegen staan vind ik persoonlijk.

Ik heb zelf ook wat 3D geprinte onderdelen op mijn quad gehad, maar die braken ook vrij snel bij een crash.

Ik heb een Peon230 (http://www.thingiverse.com/make:131312) Vliegt prima, en voor 2 euro aan ABS voor het hele frame is het geen ramp als je ergens tegen aan zit, de armen kunnen wel wat hebben maar zeker geen klappen als de blackout overleefd.

Ik heb er ook monitor mount mee gemaakt voor de Taranis.

Ik heb pas de hovership MHQ2 geprint met mijn ultimaker.

Dit is mijn eerste drone. Ik gebruik de naze32 full, heb ook de acro maar als beginner denk ik dat het makkelijker is om eerst met de full te oefenen.
Nu aan het vliegen met gemfan 5030, heb ook 5040.

Ik print in ABS. Met oefenen al verschillende onderdelen gebroken; geen paniek, gewoon opnieuw printen! Dat is toch wel het grote voordeel van zelf printen.
Tevens zijn er genoeg mensen die add ons ontwerpen voor dit model; tot gim balls aan toe.

Op zich hebben jullie gelijk dat je zo weer een nieuw onderdeel print, maar dat doe je doorgaans niet op het veld. Je kunt wel reserve onderdelen bij je hebben, maar dan nog is het maar de vraag of herstel op het veld mogelijk is. Het zal hoe dan ook veel tijd kostne. Voor mij is het belangrijk dat ik na een crash kan doorvliegen, en niet meteen einde oefening voor die dag. Vandaar dat ik niet met 3D geprinte frames vlieg hoewel ik wel een printer heb.

Ik heb zelfs het verschil al gemerkt in vlieg-fun tussen surveilzone tough 5030’s en Gemfan’s. Bij Gemfan’s ben je na elke crash toch weer even aan het sleutelen, en met die surveilzone’s bijna nooit want die blijven gewoon heel.

Als ik op het veld ben wil ik vliegen, niet repareren :smiley:

@Bjorn,

Ik heb een set reserve delen bij, voor het geval dat…
Maar idd beter om niet te sleutelen als je wilt vliegen.

Ik heb ook gemfan 5040 nylon/carbon gekocht, zien er wel sterker uit dan de standaard ABS props. Nylon is in ieder geval meer flexibel dan ABS.

Hoi,

Na een poosje met een geprint frame gevlogen te hebben begin ik te begrijpen waarom ze hier niet zo populair zijn.
Onderdelen breken snel, je blijft sleutelen. Gisteren wilde de quad alleen maar rondtollen, na controle van de armpjes viel me op dat een van de armen iets krom getrokken is. Ik vermoed dat dit het rondtollen veroorzaakt.

Ik ga maar weer eens sleutelen en wil na mijn vakantie eens een mooi carbon frame aanschaffen.
Wat raden jullie aan?
Emax nighthawk 250?
Zmr250?
Of de dure blackout mini H?
Of een andere?

Ik vlieg met fvp (fatshark) en mobius, dus die moeten er beide op passen.
Groeten,

Stefan

Fatshark en Mobius is geen probleem, passen overal op. Proppen wordt het toch wel.

Als je niet naar geld hoeft te kijken, duidelijk Blackout!
Die frames hebben zich al goed bewezen en zijn gewoon super degelijk. De PDB is simpel, maar werkt wel effectief.

Op de tweede plaats de ZMR250. Ook in volledig Carbon te krijgen. Carbon is wel van mindere kwaliteit als Blackout.
Maar nog steeds een degelijk frame. Ook met PDB te krijgen. Gaten komen dan niet altijd goed overeen, soms wat bijschaven.
PDB’s zijn wel uitgebreider te krijgen. Ben er zelf niet zo’n fan van. De ZMR wordt ook veel mee gevlogen en dus ook veel info over te vinden.

Emax Nighthawk is volgens mij geen PDB voor te krijgen. Zelf bouw ik niet zonder PDB, werkt te fijn.
Verder denk ik ook weer een stapje onder de ZMR.

Kijk ook naar onderdelen. Die moeten goed verkrijgbaar zijn. Dat valt met de Blackout soms weer tegen helaas.

[member=194]Royce[/member] Is er een reden waarom je de QAV250 weg laat uit je laatste post? Naar mijn idee is die na de Blackout het populairste frame. Of zit ik fout? (Ik wil na de zomer ook een 250 bouwen en zit tussen die twee te twijfelen)

[member=201]Ralph[/member] ligt eraan waar je gaat kijken. In Duitsland zijn ze helemaal gek op de ZMR en HUM frames terwijl in Frankrijk Lumenier weer heel populair is. In Nederland zie je veel Blackouts, zou het iets te maken hebben met Danny, Boris & co?

Je kan natuurlijk ook een bestaand frame (zoals een ZMR) aanpassen met 3d parts. Carbon ondersteund met plastic is geen gekke combo.

Die stond niet in je lijstje :wink:

Maar ken dat frame verder ook niet. Je hoort er hier op de verschillende fora weinig tot niets over. Dus zo populair is het hier in ieder geval niet. In het buitenland is het wel wat bekender. Maar schijnt wel een goed frame te zijn. Lumenier is ook gewoon een degelijk merk. Gasten als Charpu vliegen ermee. Als je ziet wat zij er mee uithalen, zal het wel goed zijn hahah!
Qua prijs zit hij mooi tussen een Blackout en ZMR in. Ik zie dat er ook PDB’s te krijgen zijn. Dat is wel gunstig.

Ok thnx, dat verklaart wel wat ;D Toch wel een paar hier op het forum met een QAV gespot, maar veel meer blackout inderdaad. Ik maak t.z.t. wel een keer een Blackout VS QAV topic aan, tegen de tijd dat ik ga bouwen :slight_smile:

[member=194]Royce[/member], thanks.

Het budget is niet echt een probleem een goedkoper frame kan uiteindelijk toch duur uitvallen als je steeds onderdelen moet vervangen.

Een pdb lijkt me ook wel handig.
Ik vlieg nu met 12A ESC’s en 2300kva motoren met 5030 en 5040 props. Zou het mogelijk zijn om 6inch props op deze esc- motor combo te gebruiken?

[member=201]Ralph[/member] de qav heeft een frame met armen uit 1 stuk, als je er 1 breekt moet je het hele onderste deel met armen vervangen. Niet ideaal lijkt mij.

Volgens de testresultaten van Rotorgeeks niet.
Jouw 5040 setup zit op dit moment al op het randje. Die komt met 3S en 5040 props op die Cobra 2300 motoren op 12,6A uit.
Wanneer je er 6" props op gaat zetten gaan die Amperes alleen maar verder omhoog.

:smiley: ik heb wat zelf diy modellen de BodyBuilder , ben nu bezig met deel V4 ,lol :ugeek:
vliegt ook perfect ,

laat maar horen als je wat nodig hebt , ik vraag geen godsvermogen , :thumbup:
kan ook een zmr voor je printen heb er zelf ook een , een geprinte doet perfect ,
maar de Bodybuilder is best een stevige , vlieg al best lang en crash dus ook al best lang ,lol
dus heb alles erop gemaakt zodat het zolang mogelijk heel blijft en makelijk te vervangen ook als je buiten bent ,
:idea:

Ik gebruik de hovership motoren, lijken wel op de cobra qua formaat maar ik weet niet of ze elektrisch ook overeen komen.
als ik 20A ESC’s er op zou zetten zou het wel gaan? Welke ESC’s zouden jullie dan aanraden?

Ik zie bij rotorgeeks.com ook de minion H quad frames. Ziet er kwalitatief goed uit. Komen wel nog import kosten bij als je daar besteld dus prijs zal niet zo veel van een blackout verschillen.
De doorlopende armen hebben wel een mechanisch voordeel, buigen mee bij een crash waardoor de spanning op de armverbinding met het frame lager blijft en schade voorkomt.

Heeft iemand hier ervaring mee?